כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

דניאל הרשקוביץ: "בחברה החרדית מתחולל מהפך"

הרב דניאל הרשקוביץ, שר המדע והאחראי על מינהלת השירות האזרחי - בטוח: בחברה החרדית מתחולל מהפך • ויש לו חלום: לבנות כח דתי מאוחד בן עשרות מנדטים • ראיון וידאו ותמליל

השר הרשקוביץ. צילום: יעקב כהן
השר הרשקוביץ. צילום: יעקב כהן





יום רביעי האחרון היה אחד מהימים היותר סוערים בכנסת. שעות אחדות לאחר שהודיעה יו"ר מפלגת 'קדימה' על תאריך לפריימריז: ה-27 למרץ, 2012, ניסה כל עיתונאי לתפוס כמה שיותר מחברי המפלגה, כדי להצליח לסמן אותם לעצמו, 'על פי קבוצותיהם'.

באופן רשמי, ארבעה מתמודדים בזירה הפנים 'קדימאית': ציפי לבני, שאול מופז, אבי דיכטר ומאיר שטרית. אך בעוד לגבי שני המועמדים הראשונים, ברור לכולם כי הם יגיעו עד לקו הגמר ועד לניצחונו של אחד מהם (וכפי הנראה פרישתו של השני החוצה מהמפלגה, הביתה, למפלגה אחרת או למפלגה חדשה), לגבי שני האחרונים, התמונה אינה ברורה לגמרי.

בשיחה שלי עם שניהם, במסדרונות הכנסת, באותו יום רביעי, עמדו שניהם על כך שהם רצים עד הסוף - ובכל זאת, קשה לי להעריך שזה אכן מה שיקרה. שניהם חכמים מכדי לבזבז את קולות מחנהו של שאול מופז לריק, ומן הסתם ימהרו לעלות על עגלתו ברגע המתאים להם.

מי שהתנדב לפרשן עבורנו את המפה הפוליטית המסתמנת - עם ההכרזה על פריימריז בקדימה, הוא שר המדע הרב דניאל הרשקוביץ, ששטח לפנינו תמונה משורטטת, מימין ומשמאל, תוך שהוא קובע הערכה ברורה ומפתיעה לגבי מועד הבחירות הארציות: במועדן!

קדימה מצטמקת. צילום: ארכיוןצילום: קדימה מצטמקת. צילום: ארכיון
קדימה מצטמקת. צילום: ארכיון

השמאל מתפורר

• היום למעשה נפל דבר ב'קדימה', וציפי לבני הודיעה שהיא הולכת לפריימריז. לכאורה, למה אני שואלת על זה, זה לא קשור אלינו, אבל זה כן קשור: כי אם השמאל הולך להתפרק - כפי שזה נראה - וקדימה הולכת להתפצל לשני ראשים, כל זה הולך להשליך על כל קונסטלציה עתידית של הימין בשלטון.

הוא מהנהן בראשו קלות, ואני מבקשת, תחילה, לדעת איפה עומד הימין. האם גם אתם הולכים להגיע בפירורים, או שיש דיבורים, שהולכים וצוברים תאוצה, על אפשרות של איחוד השורות אצלכם?.

השר הרשקוביץ, כמו תמיד, משיב בכנות: "הימין כולל את 'הליכוד', את 'ישראל ביתנו', ואנחנו מדברים על הציבור הדתי לאומי, שהוא וודאי שואף להגיע לתנועה גדולה ככל האפשר", ומדגיש שהוא לאו דווקא כולל באיחוד הזה רק את 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי'.

"יש ציבורים ש'חונים' או אם תרצי 'רועים' בשדות זרים, למשל ב'ליכוד' או ב'ישראל ביתנו' ואפילו בש"ס, ואנחנו שואפים להגיע לפתיחת השורות ככל האפשר. להגיע לכך שאותם חבר'ה צעירים שהלכו למקומות אחרים יחזרו אלינו.

כפרופסור למתמטיקה הניתוחים שלו הם מבריקים וממוספרים לגמרי.

התזה שלו היא, שדווקא משום שהשמאל הולך להתפורר, אלה שהצביעו עד היום בעיקר לליכוד יחזרו הביתה. לדעתו, בעבר היה חשש שהשמאל יגבר על הימין ולכן היו מי שמתוך רצון להבטיח שזה לא יקרה, הלכו להצביע לליכוד. היום כשנראה שהשמאל יהיה מורכב מרסיסי מפלגות, החשש הזה יתפוגג. קדימה תהפוך לדעתו למספר חד ספרתי, גם מפלגת העבודה -אל אף שנרשמה בה התאוששות לאחר בחירת שלי יחימוביץ' לראשותה - חוזרת למימדים קטנים, וגם יאיר לפיד שהוא עדיין בגדר נעלם, יקטן ויילך.

הוא רואה את בנימין נתניהו מרכיב ממשלה ומקבץ אליה מפלגות קטנות: "לפי התמונה עכשיו, נראה שדרכו של נתניהו לראשות הממשלה הבאה די סלולה", הוא מעריך.

מה יש לו לחפש בליכוד? משה פייגליןצילום: מה יש לו לחפש בליכוד? משה פייגלין
מה יש לו לחפש בליכוד? משה פייגלין

הצעירים יבואו

אנחנו מנסים למקד את המבט בתהליך אותו הוא מנסה להוביל בתוך מפלגתו שלו, 'הבית היהודי', הליך פתיחת השורות:

"אחת הטענות המסורתיות הייתה שהשיטה - שבה המפד"ל, ו'הבית היהודי' שהיא ממשיכתה - בה המרכז קבע הכול, את ראש הרשימה, את הרכב הרשימה ואת חלוקת התפקידים - היא אינה טובה", הוא אומר, ומספר על המהלך החדש, לפיו ייערך פריימריז פתוח בין כל המתפקדים.

• האם כולם מסכימים לזה? – אני שואלת, ומצפה לשמוע ממנו את שמותיהם של מי שאינם מסכימים, אבל הוא לא נכנס לזה.

"כולם אומרים שהם רוצים את זה כיון שזה נשמע טוב, אבל יש מי שמנסים לטרפד את זה, שהיו רגילים למנגנון הישן והנוח להם", הוא אומר, ומסתפק באמירה זו.

לדעתו, המהלך החדש שהוא מוביל ישדר לצעירים שהנה השורות פתוחות וכל אחד יבוא לבחור ולהיבחר. "זו בשורה שתאפשר להזרים דם חדש, ומדובר בחבר'ה שמובילים בצבא ובאקדמיה", הוא אומר.

אין באופק תאריך, אבל ועדת המפקד שוקדת בימים אלו על עבודתה, "יש עוד כמה קצוות שהיא צריכה לסגור", ו'הבית היהודי' ייצא למהלך.

• זה יכול להיות מסוכן לך אתה יודע, לצאת לשטח זה לקחת ריזיקה, אני מזכירה לו.

הוא שוקל לרגע מה לומר, אחר כך מחייך קלות, ושוב, בכנות האופיינית לו משיב. "את יודעת, לא באתי לפוליטיקה כדי למצוא סידור עבודה, באתי מתוך אמונה בדרך וראייה של המצב הלא מלבב שאליו נקלעה התנועה הדתית לאומית. המתאם השלילי הבולט מאד בין תרומתה לחברה לבין הייצוג הפוליטי שלה. ובעיקר אז, כשנראה היה שחלום האיחוד נרקם והולך, נרתמתי ונזעקתי לאותו מהלך שנועד לשקם את מעמדה של הציונות הדתית".

הדבר הזה בוער כאש בעורקיו: איחוד המחנה, כולל מחנה האיחוד הלאומי, אבל בהחלט לא רק. הוא לא בונה על שבעה מנדטים, אלא על פוטנציאל של 25 מנדטים! הוא מנסה להיות ריאלי, אבל עדיין לא מוכן להסתפק בשליש או רבע מהפוטנציאל.

הפתיע. בנימין נתניהו. צילום: ארכיוםצילום: הפתיע. בנימין נתניהו. צילום: ארכיום
הפתיע. בנימין נתניהו. צילום: ארכיום

אין אלטרנטיבה

ואיך אפשר בלי לבקש 'נבואה', קרי הערכה, למועד הבחירות הבאות.

"אם ארצה להיות פרשן, אוכל לתת לך פרשנות מלומדת מדוע הבחירות תיערכנה במהלך 2012, ובאותה מידה אוכל לתת פרשנות מלומדת לכך שהבחירות תיערכנה במהלך 2013.

מה שברור הוא שהן תיערכנה או ב-2012 או ב-2013, אבל זה הרי ברור לכולנו", הוא צוחק.

לדעתו, נוצרה קונסטלציה של ממשלה שבעת הקמתה נראתה 'על הקשקש': ל'קדימה' היה רק מנדט אחד יותר, היה נראה שהממשלה תלויה על בלימה, ואחרי פרישת העבודה היא עוד יותר נתלתה על בלימה "והנה הממשלה הזו הפכה להיות לאחת מהממשלות היציבות ביותר מאז קום המדינה, ולראשונה מזה שנים נוצרה אפשרות שממשלה תוציא את ימיה".

• האמנם? - אני תמהה.

"אפשרות"...

• מבחינת הדבק והכסאות?

"לא, מבחינה זו שאין איום אופוזיציוני לממשלה".

• טוב, האופוזיציה עסוקה בלאסוף את השברים של עצמה.

"אין היום אלטרנטיבה לממשלה".

והוא גם מפרט: "הנטייה לומר, שלראש הממשלה נוח שהבחירות יהיו במהלך 2012, גם כדי לא להתמודד עם נושא התקציב שהוא נושא בעייתי, וגם בחירות בארה"ב ומי יודע מה יקרה אם יקבל את אובמה לקדנציה שנייה. אני מכיר את הנקודות האלו והייתי משתמש בהן אילו רציתי להסביר למה הבחירות יהיו ב-2012".

ובכל זאת, לדעתו, ראש הממשלה יכול להעביר תקציב? אני מזכירה לו שיש מיליארדים של התחייבויות לקבוצות שונות באוכלוסייה. "כן, אבל זה היה גם בעבר", הוא מתעקש.

קשה לבוא לבחירות עם הידוק חגורה, צריך כלכלת בחירות, אני מזכירה לו, והוא חושב שלא. לדעתו, נתניהו לא יהיה נדיב ערב הבחירות, להיפך, הוא ישמור על הקו התקיף של 'לא לפרוץ את מסגרת התקציב'.

"לראש הממשלה יש תיזה מאד חזקה בכל הנוגע לפריצת מסגרת התקציב, אני לא רואה אותו שובר אותה - גם לא בערב בחירות. שהרי אם הבחירות תהיינה במהלך 2012 - הן תהיינה גם כן ללא כלכלת בחירות".

הוא ממעיט בערכו של השיקול הכלכלי, ומעדיף להדגיש נקודות אחרות: "עצם העובדה שהחזיק ממשלה במשך קדנציה שלמה, היא נקודת זכות גדולה שתירשם לזכותו. ויש נקודה נוספת: ההיסטוריה מלאה יותר מדי דוגמאות של מנהיגים שונים שהרגישו שהם רוכבים על הסוס, ובמצב שהיה נראה אידיאלי מבחינתם, הביאו להקדמת בחירות ואכלו אותה בגדול".

לדעתו, הדבר הזה עומד לנגד עיניו של נתניהו.

• אלא אם כן ליברמן יחליט לפרק.

"גם ליברמן יודע שאם יפרק את הממשלה בימין, שעל קולותיו הוא נשען, יש חוסר סימפטיה מובהק לכאלו שמפילים ממשלות של הימין".

מהפכה חרדית. צילום: ארכיוןצילום: מהפכה חרדית. צילום: ארכיון
מהפכה חרדית. צילום: ארכיון

יש שינוי

אנחנו מסיימים עם משבר חוק טל שפרץ והגיע לשיאו באותו יום ד', בישיבת סיעת 'יהדות התורה', בה נשמעו קולות תקיפים נגד כוונת נתניהו, שלא להאריך את החוק מעבר לשנה אחת.

הוא מבין את מי שמתנגדים לחוק, אהוד ברק למשל, "כי טוענים שהוא לא סיפק את הסחורה". אבל הוא לא ממש יודע לאיזו סחורה הם ציפו.

הוא אישית בעד חוק טל, כמי שממונה על מנהלת השירות האזרחי לאומי, שהוא חלק ממשרדו, וגם כמי שעוקב אחר מה שקורה בחברה החרדית די בעניין.

"החברה החרדית עוברת מהפך הדרגתי מרתק, רואים יותר ויותר השתלבות של החברה החרדית במשק, בלימודים אקדמיים - זהו מהפך גדול". הוא רואה מה שקורה בשירות האזרחי, הגדל בהדרגתיות. "זה מסוג הדברים, שבהם קפיצת מדרגה גדולה מדי לא טובה".

מי שציפה שחוק טל יביא לשינוי דרמטי, הוא עדיין לא הביא אותו. אבל לו לא הייתה ציפייה כזו מעולם. "כשהדברים נעשים בהדרגתיות, כל הצדדים נבנים מזה", הוא סבור, ולכן תומך בהמשך החוק.

האם תתמוך בממשלה בהארכה ל-5 שנים? – אני שואלת.

בתחילה הוא משיב 'כן' חד משמעי, אך כשאני מזכירה לו שנתניהו נגד ומסכים להארכה בשנה אחת בלבד, הוא ממהר להדגיש שמשך ההארכה אינו כה חשוב, העיקר שיוארך...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}