כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אם קופסת טונה עולה 7 שקלים בסופר - כמה היא עולה ליבואן?

ועדת הכספים דנה היום בכוונה להסיר בהדרגה את המכס על יבוא שימורי טונה; יחימוביץ': "הכל זה צרכנות? אז הצרכן יקנה טונה בשקל פחות, אבל פיטורי עובדים יפגעו יותר בחברה"

  • כ"ב טבת התשע"ב
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ צילום: יחסי ציבור

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בכוונת ועדת המזון להסיר בהדרגה את המכס על יבוא שימורי טונה. שירלי אביבי, כלכלנית בכירה ברשות המסים, ציינה כי "בוועדת קדמי נערך דיון בכל מוצרי המזון, תוצרי חקלאות ותעשייה ונשקלה הורדת מכסים על מוצרים מסוימים אך עדיין אין המלצות סופיות". היא הוסיפה כי גם לאחר שהוועדה תגיש את המלצותיה - שר האוצר הוא שייבחן את הנושא. לדבריה, רשות המסים לוקחת בחשבון את התעשייה המקומית.

חבר הכנסת מגלי והבה (קדימה) מיוזמי הדיון אמר כי ״ישנה התלבטות לא פשוטה הנובעת מהשלכות הורדת המכס, אם המשמעות היא הורדת המחירים לצרכן - מדובר בצעד מבורך. אבל אם הדבר יביא לחיסול התחרות בענף הטונה בישראל, סגירת מפעלים מקומיים ופיטורי מאות עובדים - יצא שכרינו בהפסדינו. 500 עובדי מפעלים שפרוסים ברחבי הארץ מהצפון לדרום יפוטרו ויבואן יחיד ייקח מונופול ובסופו של דבר מחירי הטונה לצרכן רק יעלו״.

שלי יחימוביץ' (עבודה) הביעה התנגדות חריפה להורדת מכסים והתייחסה לטענה לפיה המחאה החברתית מחייבת הורדת מכסים למען הציבור. "התעשיינים שעושים תעשיית אמת ולא כלכלה ספקולטיבית והעובדים במפעלים אינן ציבור? הכל זה צרכנות? אז הצרכן יקנה טונה בשקל פחות, אבל פיטורי עובדים יפגעו יותר בחברה".

שי חרמש (קדימה) הציג קופסת טונה תוצרת תאילנד שמחירה 15 שקל ומולה 4 קופסאות תוצרת ישראל במחיר כולל של 20 שקל. לטענתו, מדובר באחד הענפים הכי תחרותיים בארץ.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר כי "לא מדובר במונופול ולא בפגיעה בתעשייה אלא ביבוא טונה בקופסאות שמטרתה להוריד את המחיר ואם זה לא יוריד אז ממה החשש? אין דבר כזה תחרות בשוק המקומי ללא אפשרות של יבוא - אחרת אין תחרות אמת. המכס על טונה זה הטלת מס על הצרכן הישראלי".

מנכ"ל וילי פוד, יוסף ויליגר, נציג איגוד לשכות המסחר ויבואן בעצמו אמר כי "אם המכס על הטונה ירד אף עובד לא יפוטר". לדבריו יש מגוון סוגי טונה ובארה"ב נמכרים סוגים רבים בדולר אחד, שקל פחות מאשר המחיר בארץ.

יפתח שקד, ממובילי מחאת הקוטג', אמר כי "במשך השנים אנשי עסקים אינטרסנטים עלו לכנסת ובעזרת לוביסטים הצליחו להעביר חוקים ותקנות לטובתם ונגד האינטרס הצרכני. הרגולטור נכשל בתפקידו וכעת אנו הצרכנים עומדים על המשמר". על שימורי טונה חלים מכסי מגן ללא שום הצדקה. אין גידול טונה במדינת ישראל ולכן אין על מה להגן. אין סיבה להטיל מכסי מגן על יבוא שימורי טונה.

לדבריו, ישנם מקרים שבהם פתיחת השוק ליבוא היא אסון לתעשייה והציבור עצמו יתנגד לה ובמקרים אחרים דווקא פתיחת השוק תעודד תעשייה אמיתית ותוזיל את המחיר לצרכן.

"ישנם מאות מוצרים שמיוצרים בארץ, חלקם מחומר הגלם ועד המוצר הסופי ולמרות זאת אין עליהם מכסי מגן. חטיפי שוקולד, פסטות, מיונז, חומרי ניקוי, קורנפלקס ועוד דוגמאות רבות ועליהם אף אחד לא מגן ולמרות זאת הם רווחיים. הגנה על מפעלי אריזה פוגעת בתעשייה היצרנית האמיתית במדינת ישראל", הוסיף.

שקד מביא לדוגמה שימורי טונה מהפיליפינים. "יחידה של 160 גר' נקי (120 גר' אחרי סינון) עם פתיחה נוחה עולה ליבואן 30 דולר לקרטון של 48 יחידות. במכולה באורך 20 רגל נכנסים כ-89 אלף יחידות - מה שמביא למחיר של 2.65 שקלים ליחידה עבור היבואן כולל מיסי נמל, כשרות והובלה ימית".

יו"ר הוועדה, משה גפני (יהדות התורה), אמר כי יש לו סיכום עם שר האוצר שכל החלטה שתתקבל בנושא מכסים בעקבות או במקביל לוועדת קדמי תובא תחילה לדיון בוועדת הכספים בטרם יוחלט סופית על יישומה. לפיכך, הדיון הציבורי במסקנות ועדת קדמי יתקיים בועדת הכספים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}