כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

נסגר תיק החקירה נגד מנכ"ל בנק הפועלים

ציון קינן נחשד בעבירה של קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים בתאגיד עת שאישר ליו"ר הבנק לשעבר, דני דנקנר, אשראי מבלי לבדוק דו"ח עושר • ממצאי החקירה הועברו למפקח על הבנקים שיבחן את ההיבט המינהלי והרגולטורי • אריסון התקשרה לברך את קינן

  • כ"ב טבת התשע"ב
ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים. צילום: וקנין עופר
ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים. צילום: וקנין עופר

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים מיוחדים, שי ניצן, הודיע הבוקר (ג') למנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן כי הוחלט לסגור את תיק החקירה נגדו בשל חוסר ראיות. תחילת הפרשה, לפני כשנה כאשר פתחה יאח"ה (יחידה ארצית לחקירות הונאה) בחקירה בעניינו של ציון קינן בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים בתאגיד בפרשה שעסקה באשראי שקיבל מהבנק יו"ר הבנק לשעבר, דני דנקנר, ובטיפולו של ציון קינן בבקשת האשראי.

בעקבות ההחלטה, התקשרה שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, כדי לברך את קינן. דירקטוריון בנק הפועלים שהתכנס הבוקר לישיבת דירקטוריון הביע אמון במנכ"ל.

על פי החשד, ב-27 באוקטובר 2008, במהלך דיון בוועדת בעלי עניין בנוגע להלוואה שביקש דנקנר, קינן (ששימש באותה עת כמנהל החטיבה העסקית בבנק ושהמליץ לאשר את ההלוואה) לא אמר אמת לחברי הוועדה. זאת מאחר שבמהלך הישיבה מסר קינן לוועדה כי הוא מחזיק ברשותו דו"ח עושר שהעביר לו דנקנר, בעוד שעל פי הראיות, קיים חשד ממשי כי במועד זה קינן כלל לא החזיק ברשותו דו"ח עושר שכזה.

מעבר לאמור, לא נעשה ניתוח כלשהו של דו"ח העושר ששלח דני דנקנר (לכאורה במועד מאוחר יותר) ע"י ציון קינן או מי מטעמו, ולא נבדקה אמיתות תוכנו, על אף שהדו"ח לא היה חתום ע"י רו"ח או עו"ד, דבר שלכאורה חייב ביצוע בדיקה מעמיקה.

בתום לימוד וניתוח חומר הראיות שנאסף במסגרת החקירה, החליט המשנה לפרקליט המדינה, בעצה אחת עם צוות הפרקליטים שטיפל בתיק, כי אין די ראיות, ברמת ההוכחה הגבוהה הנדרשת בהליך הפלילי כדי להוכיח כי קינן שיקר לחברי הוועדה, ואף בהנחה שיוכח כי שיקר, אין די ראיות שיאפשרו לבסס את הקשר הסיבתי, בין המצג הכוזב לכאורה של קינן לבין אישור ההלוואה על ידי חברי הוועדה.

מטעם זה, הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד ציון קינן עקב חוסר ראיות מספיקות. עם זאת, בהתחשב בעובדה שמחומר החקירה עלה חשד ממשי לביצוע פעילות לא תקינה בהקשר הנדון וכיוון שחלק מהראיות שנתפסו במהלך החקירה לא עמד לנגד עיניו של המפקח על הבנקים שעה שהחליט שלא להתנגד למינויו של קינן למנכ"ל הבנק, הוחלט להעביר את ממצאי החקירה לעיונו של המפקח על הבנקים על מנת שזה יבחן את משמעות הממצאים בהיבט המינהלי והרגולטורי.

התיק נבחן בפרקליטות על ידי עו"ד שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה (עניינים מיוחדים) ועל ידי צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית: עו"ד ד"ר מאור אבן חן, טל פרג'ון ומורן ברטפלד, בראשות מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף. עורכי הדין צבי אגמון וגיורא אדרת מייצגים את ציון קינן.

עו"ד פנחס רובין, המייצג את בנק הפועלים, מסר בתגובה: "אני מברך על ההחלטה לסגור את תיק החקירה, אך אין בכך הפתעה. כל מי ששמע אותי מפטפט לאורך החודשים האחרונים בעניין זה יודע, שהייתי סמוך ובטוח שזו תהיה התוצאה. מלכתחילה לא היה ממש בעניין זה. כך חשבתי, כך אמרתי וכך נוכחתי. הוא הדין, ביחס להיבט המנהלי והרגולטורי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}