כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

שביתת הרשויות המקומיות: מה קרה מאחורי הקלעים?

אזרחי ישראל סובלים זה היום השני מהיעדר שירותי הרשויות המקומיות, אבל למי איכפת: מאחורי הקלעים מתנהלת 'מלחמה על הקרדיט' • הנאבקים: ראש הממשלה ושר הפנים

כך 'נפל' הפיתרון. נתניהו וישי. צילום: פלאש 90
כך 'נפל' הפיתרון. נתניהו וישי. צילום: פלאש 90



מחול שדים התנהל אתמול (ב') במסדרונות הכנסת בניסיון נואש לסיים את השביתה לאחר יממה ולמנוע את חידושה הבוקר.

המאמצים כשלו.

מאחורי הקלעים התנהל 'קרב על הקרדיט' בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין שר הפנים, אלי ישי.

כזכור, בערבו של יום ראשון התכנסו נציגי ראשי הרשויות בלשכתו של נתניהו, אך הפגישה עלתה על שרטון והשביתה יצאה לדרך למחרת, יום שני.

בשעה 5 אחר הצהריים הוזמנו ראשי הרשויות לחדר הישיבות של סיעת ש"ס במאמץ להגיע לסיומה של הפגישה. "אתה האבא שלנו", אמרו ראשי הרשויות לישי ושטחו את בעיותיהם.

ישי שמע אותם, קרא את מסמך הדרישות שלהם, ניסה למתן, ליישר קווים, להסביר שלא את כל הדרישות יוכל האוצר לקבל. בסופה של פגישה, שארכה לא פחות משעתיים, הצליחו הצדדים לנסח מסמך עמו, כך סברו, יוכלו הכול 'לחיות בשלום'.

אל לשכת נתניהו הגיעה השמועה על כך שכביכול יש פריצת דרך, מסמך מסכם, וכי ניתן להוציא הודעה לעיתונות על סיומה של השביתה. רגע לפני שנוסחה ההודעה, הגיעה שמועה מספר 2 ולפיה מדובר בטיוטה בלבד שלא בטוח שראש הממשלה יוכל לחתום עליה בשתי ידיו.

יוזמה על הנייר

ההודעה הוקפאה. אלא שלעיתונות כבר דלפו השמועות לפיהן, כביכול, יש פריצת דרך ואו-טו-טו אין שביתה. השמועות הללו, כך התברר די מהר, הקדימו את זמנן וראשי הרשויות נותרו נחושים בדעתם להמשיך את שביתתם.

אחד מהם, שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת, אף מיהר להעביר ליו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, מכתב ממנו עולה, כביכול, כי ראשי רשויות מטעם הליכוד לא ישתתפו 'בחגיגה הגדולה' ויפסיקו את השביתה. בליכוד מיהרו לברך על המוגמר והעבירו הודעה לעיתונות לפיה כל ראשי הרשויות מטעם הליכוד לא שובתים מחר. גם ההודעה הזו התבררה כשגויה. די מהר הגיחו ראשי רשויות מטעם הליכוד ובפיהם ה'בשורה': "להד"ם".

את אחד מהם, בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים, פגשתי במסדרונות הכנסת אמש, רגע לפני שנכנס לפגישה עם השר ישי. "לא היה ולא נברא", אמר לי, והכחיש את השותפות שלו ושל חבריו עם יוזמת גפסו. "הוא מדבר על דעתו בלבד", הבהיר לי. אחר כך התברר שיחד עם גפסו צעדו עוד כמה מראשי הרשויות של הליכוד, אבל בוודאי שלא כולם.

"אנו ראשי הרשויות של סיעת הליכוד מודעים לבעיות האובייקטיביות של השלטון המקומי ותומכים בך במאבק. הבענו את עמדתנו בישיבות של השלטון המקומי", כתב גפסו לבוחבוט.

"יחד עם זאת אני חושב שיש מקום להיענות לבקשת ראש הממשלה שהבטיח לטפל עד סוף החודש בסוגיות מפעל הפיס ושבועיים מאוחר יותר בסוגיות הנוספות וללמנוע מהציבור את אי הנוחות הנגרמת מהשביתה.

"בשם ראשי הרשויות אני מבקש ממך להיענות ולכבד את בקשתו של ראש הממשלה. לידיעתך, אנו ראשי הרשויות מסיעת הליכוד הודענו לראש הממשלה שבכוונתנו לסיים את השביתה מחר ולחזור לשביתה".

אל היוזמה הצטרפו ראשי ערים בודדות בלבד, והיא נותרה כמעט על הנייר בלבד.

המחיר: מיליארדי שקלים

התרגיל של ישי, אמש, היה ברור: חיבוק ענק לראשי הרשויות, תוך אמירות חוזרות ונשנות של "אתם צודקים, אני איתכם במאבק". האשם, כמו תמיד, הוא כמובן האוצר, שאינו מוכן לפתוח את הארנק, כדי לממש את ההטבות לאוכלוסיות החלשות.

מצידו הסכים ישי לוותר על חלק מההטבות בארנונה ולשקול אותן מחדש. חלק אחר המעוגן בטבלת הנחות מסודרת כבר מופיע ברשומות ואין ממנו דרך חזרה.

מיד עם סיום פגישתו עם ראשי הרשויות, הוזעק השר ישי אל לשכתו של נתניהו, שביקש להתעדכן בדבר הסיכומים שעלו מן הפגישה המתוקשרת. השר ישי הציג בפני נתניהו את מסמך ההבנות. נתניהו נבהל לגמרי.

"זה יעלה מיליארדי שקלים", הבהיר לישי, "זה לא ריאלי".

במרכז לשלטון מקומי החליטו מיידית שאם המסמך לא מתקבל "הם לא פרייארים" והשביתה נמשכת כמתוכנן.

יחד עם זה, במהלך היום צפויים ראשי הרשויות להגיע בשנית לפגישה עם השר ישי ולגבש יחד עמו מתווה להפסקת השביתה כבר מחר בבוקר. במהלך השבועות הבאים יידון מסמך ההבנות שלהם מול האוצר ומול לשכת ראש הממשלה. גיבושו על הצד היותר טוב ימנע שביתה מחודש, חריקות ולו אף קלות יפצחו מחדש את מחול השדים המתוקשר, עליו מנצח בוחבוט ביד רמה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}