כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הסוכריה של נתניהו לליברמן: מענק חיילים

הכנסת אישרה ללא מתנגדים חוק הגדלת מענק השחרור של חייל - עד 20,000 ש"ח • האם מדובר בפיצוי עלוב לשר החוץ מול כישלון הקריטריונים לזכאי משרד השיכון?

חיילים. צילום: פלאש 90
חיילים. צילום: פלאש 90



מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קליטת חיילים משוחררים של ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו). החוק קובע את זכאותו של חייל משוחרר למענק שחרור אשר משולם לו בתום חודשיים מיום סיום שירותו הסדיר.

מענק השחרור משולם בעד כל חודש של שירות, בהתאם לסוגי השירות המפורטים בסעיף: שירות כלוחם, כתומך לחימה, שירות אחר ושירות אזרחי. סכום המענק לחייל משוחרר ששירת 36 חודשים כלוחם עומד כיום על 9,650 שקלים חדשים.

הצעת החוק, שאושרה סופית, באה להגדיל את מענק השחרור בהליך הדרגתי שתחילתו ביום 1 בינואר 2012 וסופו בתחילת שנת 2016, כך שבתום התקופה לוחם ששירת 36 חודשים יהיה זכאי למענק שחרור בסכום של 20,000 שקלים חדשים כשהוא מעודכן ליום התשלום. מוצע להגדיל גם את מענק השחרור גם ליתר המשרתים בשירות צבאי, לאומי או אזרחי, בהתאם ליחס הקבוע כיום בחוק. החוק יחול לגבי כל מי שזכאי למענק שחרור החל מיום 1 בינואר 2012 ואילך.

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ, הציג את ההצעה, שנדונה בוועדה להכנתה לקריאה השנייה והשלישית ואמר כי "תכליתה של הצעת החוק היא להביע הערכה כלפי אלו המשקיעים את זמנם ומרצם ומשרתים בצה"ל או בשירות אזרחי או לאומי על תרומתם לחברה, לעתים תוך סיכון חייהם. באמצעות הגדלת מענק השחרור יש כדי לתגמל את מי שמילא את חובתו הלאומית ולאפשר לו נקודת פתיחה טובה בשובו אל חייו האזרחיים".

הצעת החוק אושרה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לקריאה השנייה והשלישית, על אף שנציג משרד האוצר, נח הקר, ביקש ארכה על מנת לבחון אפשרות של דחיית יישום החוק בשנה אחת, לשנת 2013: "זו עלות תקציבית גבוהה ביותר, שעשויה להגיע ל-430 מיליון שקלים בסיום התהליך ול-70 מיליון שקלים כבר בשנה הקרובה. בעקבות החלטות ממשלה שונות שהתקבלו לאחרונה, ייתכן שנבקש היערכות מחודשת".

ללא מתנגדים

למרות זאת, הורה יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, לקיים הצבעה על הצעת החוק וזו, כאמור, אושרה. "מי שנותן ותורם למדינה מגיע לו" , אמר ח"כ כץ, "על משרד האוצר לפעול בחוכמה ולהפעיל שיקול דעת. בסופו של דבר, עלויות החוק לא יפחתו".

13 ח"כים תמכו בחוק, שעבר ללא מתנגדים.

שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מיהר לשבח את העברת החוק. "מילה זו מילה היא לא רק סיסמא אלא דרך ההתנהלות של ישראל ביתנו. החוק הזה, הדואג שחיילי צה"ל יזכו לתגמול הולם בסיום שירותם, הוא מימוש של הבטחה נוספת שנתנו לבוחרינו ועוד נדבך ביישום העיקרון שמי שתורם למדינה צריך לקבל ממנה בחזרה. מפלגת ישראל ביתנו תמשיך לחוקק לטובת חיילי צה"ל וחיילי המילואים".

מאחורי הקלעים יש מי שאמרו, שלא לציטוט בשמם כמובן, כי מדובר בסוכריה שזרקה הממשלה ל'ישראל ביתנו' בתמורה להבטחות אחרות אותן אינה מסוגלת לקיים.

בין השאר הועברה השבוע כזכור החלטה בדבר הקצאת 50% בלבד מהקרקעות לזכאים לדירוג מועדף למי ששירתו בצה"ל. ליברמן העדיף כמובן לראות תוצאה של 100%.

גם בנושא הקריטריונים לזכאי משרד השיכון למרות ההבטחה שניתנה בנושא לליברמן (הבטחה כתובה וחתומה) לפיה יהיו זכאים להטבות רק משפחות הממצות את כושר ההשתכרות מסתמן כי הדבר לא יעבור בפועל, וזאת בשל הבטחה סותרת שניתנה על ידי נתניהו לשרי ש"ס.

ההחלטה שהועברה אתמול, בניגוד לרצון האוצר, באה לפצות את ישראל ביתנו ולהעניק לה צ'ופר איתו תוכל לנופף לבוחריה, כך מעריכים בכירים בממשלה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}