כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

היסטוריה: בדרך לפיוס בין בעלזא לסאטמר • חשיפה

פרסום ראשון • לאחר 32 שנות עוינות, שלח האדמו"ר מבעלזא את משמשו האישי ומניין דיינים לקבר ה'דברי יואל' מסאטמר • "אנחנו שליחים של יששכר דב בן מרים לבקש מחילה על שפגע בכבודכם" • מפגש פסגה בין הגיסים האדמו"רים צפוי בעוד כחודש • תמונות בלעדיות מ'בקשת המחילה' • הסיפור המלא

האדמו"רים מבעלזא וסאטמר לוחצים ידיים לפני שנים בשמחת בית ויז'ניץ. צילום: ארכיון
האדמו"רים מבעלזא וסאטמר לוחצים ידיים לפני שנים בשמחת בית ויז'ניץ. צילום: ארכיון



היסטוריה בעולם החסידות: אחרי 32 שנות עויינות שחצתה קהילות ומשפחות, נפרצה הדרך לפיוס בין חסידות בעלזא לחסידות סאטמר ולמפגש פסגה בין שני הגיסים האדמו"רים.

אתמול (ב') הגיע הגבאי של האדמו"ר מבעלזא, הרה"ח רבי שמעון וולף קליין, יחד עם 10 דיינים מחסידות בעלזא מרחבי העולם, לקברו של האדמו"ר בעל ה'דברי יואל' זצ"ל הטמון בבית הקברות של קרית יואל במונרו.

חברי המשלחת נכנסו אל האוהל יחד עם שני אנשי חברה קדישא של סאטמאר - המשמש של קהילת סאטמר בקרית יואל הרב אברהם יהושע ווערצבערגער, ויו"ר חברא קדישא של סאטמר הרב יוסף ווייס.

תחילה הדליקו נרות על ציון האדמו"ר בעל הדברי יואל מסאטמאר זצ"ל. הגבאי רבי שמעון קליין נגש לעמוד, וחברי המשלחת אמרו פרקי תהילים כנהוג. אחר-כך הוציא הגבאי מכתב מהאדמו"ר מבעלזא, ביקש מחילה מהנפטר בשם האדמו"ר - וכה אמר: "אנחנו שליחים של רבינו יששכר דוב בן מרים, ששלח אותנו לבקש סליחה ומחילה על מה שפגע בכבודכם".

שני אנשי חברא קדישא ענו: "מחול לך - מחול לך" בקול. כל העומדים מסביב הפרישו צדקה לטובת נשמת האדמו"ר.

לאחר מכן הגיעה המשלחת גם אל קברו של האדמו"ר בעל ה'ברך משה' מסאטמר זצ"ל. גם שם נאמר נוסח בקשת המחילה.

רשימת הדיינים של בעלזא מרחבי העולם שהשתתפו בטקס המחילה הם: הרבנים הגאונים רבי טוביה וועטענשטיין, רבי משה שמעון בינעטה, רבי אשר עקשטיין, רבי שלום פסח לאנגסאם, רבי וואלף בער לערנער ורבי מרדכי גאליצקי, ועמם הרב גבריאל מענעצר, הרב יוסל לאנגסאם, הרב משה יוסל מאשקוביץ, והרב עזריאל העכט והגבאי הרב קליין.

המחלוקת עתיקת-היומין בין שתי החצרות החלה בדרשתו המפורסמת של האדמו"ר מבעלזא במוצאי-שמחת תורה תש"מ, אז התנתק האדמו"ר, שהיה צעיר לימים, מ'העדה החרדית'.

במהלך השנים ביקש האדמו"ר מבעלזא פעמים רבות לעשות שלום. במסגרת זאת, נערכו מאות פגישות ודיונים בין שליחים משתי החצרות, אולם עד כה ללא הצלחה.

לאחרונה הציב האדמו"ר מסאטמר תנאי מפורש לשלום בין שתי החצרות: שהאדמו"ר מבעלזא ישלח מניין רבנים ודיינים לבקש מחילה, כפי שכתוב בשולחן ערוך, על קברם של האדמו"רים מסאטמאר זצ"ל. "אחרי שיבקקש את סליחתם ומחילתם, יחל תהליך שלום", אמר האדמו"ר.

עתה, לאחר הצעד המכין הראשון, ייתכן וכבר בביקורו בחודש שבט של האדמו"ר מסאטמר בארץ-ישראל, יתקיים מפגש פסגה בין שני הגיסים - האדמו"רים, חתניו של האדמו"ר מויז'ניץ.

דייני בעלזא מבקשים מחילה בקברי אדמו"רי בית סאטמר, שלב אחר שלב:































ההודעה הרישמית של חסידות סאטמר:

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 183 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}