כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

השינוי בתחבורה הציבורית בירושלים; הכיוון טוב, אך יש לאן לשאוף

בדומה לשינוי בת"א הוחלפו קווים ארוכים ומפותלים בקווים פשוטים וישירים

הרכבת הקלה. צילום: יעקב נחומי
הרכבת הקלה. צילום: יעקב נחומי

שלושה ימים לאחר השינוי בקווי האוטובוסים בדרום-מערב ירושלים ובמשרד התחבורה מרוצים - אך הנוסעים מקווים לשיפור עמוק יותר. בפעימה שונו המסלולים של 22 אוטובוסים ב-17 שכונות ובינהן קרית מנחם וקרית משה וכן קטמון-גונן.

הרעיון הבסיסי מאחורי השינוי הוא החלפה של קווים ארוכים ומפותלים בקווים פשוטים וישירים, לצד עידוד הקהל לעשות "החלפות" ולהשתמש בכמה קווים או בשילוב אוטובוסים ורכבת.

מדובר בשיטה יעילה יותר אבל היא מקשה על קשישים שנדרשים לרדת ולעלות מכלי התחבורה השונים ולהמתין. זה דומה מאוד לעיקרון של השינוי בת"א אבל עם תוספת חשובה של רכבת קלה מהירה.

לדברי דרור גנון, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, "היום הכל עבד בצורה משומנת יחסית למערכת חדשה. ברוב המקרים הנוסעים ידעו איך להשתמש בקווים והיה הרבה מידע. ביחס לגודל הפעימה - כמות המידע היתה גדולה וזה אחד הלקחים של תל אביב, זמני הנסיעה קוצרו ב-10% בממוצע".

אולם לדברי יוסי סעידוב, פעיל בארגון "15 דקות" המאגד את נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים, המצב רחוק מלהיות טוב "במשרד התחבורה יגידו שצריך לתת לפעימה זמן כדי להוכיח עצמה אבל אני לא בטוח שהתכנית הבסיסית טובה - היא לא מקדמת את התחבורה קדימה".

סעידוב מסביר כי "יש כמה בעיות בפעימה החדשה והמרכזית שבהן היא ניתוק מרכזי התעסוקה מהשכונות. המצב לא היה טוב עד כה אבל הפעימה מריעה את המצב. הרכבת הקלה לא רלוונטית לקטמונים ולמושבה הגרמנית, אבל כל הנוסעים מנותבים לרכבת הקלה". גנון מגיב לדברים באומרו כי הפעימות הבאות בירושלים בהם ישתנו מסלולם של 26 קווי אוטובוס נוספים, יסייעו לשפר את המצב.

בעיה נוספת עליה מספר סעידוב היא זמינות המידע, "עשו מסלולן (מתכנן נסיעות) - אבל אין מפה של כל העיר. יש צורך במידע בתחנות, לא צריך תחנות מידע מתוחכמת או אפילקציה סלולארית - אלא שילוט ברור ופשוט בתחנות. הבעיה של התחבורה שהיא לא סופרת את הנוסע, לא הוא לא בקבלת ההחלטות. יש נציגים של ארגונים ירוקים בתכנון ובנייה אבל הנוסע לא נמצא בשום שלב בזמן התכנון".

לדברי גנון, בימים הראשונים מעניקים הדיילים הרבה מידע ומשרד התחבורה ישקיע השנה 60 מיליון שקל בשיפור התחנות ובהצגת מידע סטטי ואלקטרוני לנוסעים בירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}