כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"ניו יורק טיימס": חרדים קיצונים לא מכירים בישראל אבל זוכים לסובסידיות

אחת הכתבות הנקראות ביותר בעיתון האמריקני מתארת את תופעת הדרת הנשים בישראל

  • כ"א טבת התשע"ב
עימותים בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן
עימותים בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן



הידיעה השלישית הנקראת ביותר באתר "ניו יורק טיימס" הבוקר עוסקת בהדרת נשים בישראל. היא הכתבה הפופולריות ביותר בין הכתבות הנשלחות באי-מייל מהאתר. הכתבה מתארת את אירועי השבועות האחרונים בישראל, החל מהאיסור שהוטל על פרופסור חני מעיין לעלות לבמה לקבל את הפרס ועד היריקות בבית שמש על ילדה בת שמונה.

הכתבה מתארת את המאבק על מקומם של החרדים הקיצוניים בחברה הישראלית המתמקד עתה בשאלת מעמד האשה. "כמו שלאומיות חילונית וסוציאליזם היוו אתגר לממסד הדתי לפני מאה שנים, כיום הנושא הוא פמיניזם", אמר ל"טיימס" משה הלברט, פרופסור לפילוסופיה יהודית באוניברסיטה העברית. "כפי שזה משפיע על העולם המוסלמי, הוא הנושא העיקרי שבגינו רבנים מאבדים שינה".

"ניו יורק טיימס" מתאר את ההיסטוריה של החרדים במדינת ישראל. לדברי המאמר, בתקופת שלטונו של בן גוריון נתפסו החרדים כמגזר הולך ונעלם, ולכן זכו לוויתורים הקשורים לשירות הצבאי וסובסידיות כלכליות. "רוב הישראלים הניחו באותה עת שהחרדים ימותו תוך דור", אמר יונתן רוזנבלום, כותב חרדי.

החרדים הקיצוניים, שלא מכירים במדינת ישראל, שרדו באמצעות עסקות עימה. ממשלות רבות, מימין או משמאל, שזילזלו בהם, שרדו באמצעות מסחר בסובסידיות תמורת קולות. עכשיו שני הצדדים צריכים לחיות זה עם זה והחיכוך הנובע מכך הוא קשה, נכתב בעיתון.

"דו הקיום בין השניים מתחיל להתפורר, וזוהי סכנה קיצונית", אמר ל"ניו יורק טיימס" אריה כרמון, נשיא המכון לדמוקרטיה ישראלית. כרמון השווה את החרדים הקיצוניים של ישראל למוסלמים הקיצוניים בעולם המוסלמי, ואמר כי במצרים רואים דינמיקה דומה, של חיכוך גובר בין הכוחות החילוניים שהובילו את המהפכה למפלגות האסלאמיות המתחזקות.

"כיום אין עיר בישראל ללא קהילה חרדית", אומר הרב אברהם ישראל גיליס, רב דור עשירי בירושלים, ביושבו בביתו, המשקיף על ישיבה ענקית. "יש לי 38 נכדים, והם חיים ברחבי המדינה".

"קהילה נעדרת תפוקה כלכלית"

"אך אף שהקהילה נהנית מגידול בעוצמתה הכלכלית – יש שוק גדול שמתמקד בצרכיה – היא נעדרת תפוקה כלכלית", לפי המאמר, שמתאר את שיעור האבטלה הגבוה בקרב גברים חרדים. "שילוב זה של קבלת סובסידיות ממשלתיות, סירוב לשרת בצבא והימנעות מעבודה, תוך שלכל משפחה 8-6 ילדים - מטריד ישראלים רבים, בייחוד בתקופה בה אזרחים רבים מרגישים חוסר בטחון כלכלי", נכתב ב"טיימס".

"הנושא החרדי הוא כוח רב עוצמה הזורם מתחת לקרקעית, כמו לבה, והוא עלול להתפרץ", אמרה בראיון ל"טיימס" ח"כ שלי יחימוביץ' "ולכן יש להתמודד עמו בתבונה, ולסייע להם להצטרף לחברה המודרנית באמצעות עבודה". השינוי אמנם התחיל, לפי העיתון הניו יורקי, אך הוא מותיר את החברה החרדית במשבר, כאשר הקיצוניים ביותר מרגישים מאויימים על ידי האינטגרציה לחברה החילונית.

"עלינו להרוויח לחמנו", אמר ל"טיימס" הרב שמואל פפנהיים מבית שמש. "אנחנו מיליון אנשים עם מיליון בעיות. הרבנים יכולים לזעוק אלף פעמים נגד זה, אבל זה לא יעזור".

דן בן דויד, מנהל מכון טאוב, אמר לעיתון כי שיעורי הפריון בקהילה החרדית הופכים את הבעיה לחריפה במיוחד. "הם מהווים יותר מ-20% מכלל הילדים בבתי ספר יסודיים. בעוד 20 שנה, יש סכנה כי תהיה לנו אוכלוסיית עולם שלישי כאן, שלא תוכל להמשיך לקיים כלכלת עולם ראשון וצבא", הסביר בן דויד. "בתי הספר החרדיים אינם מעניקים להם את הכישורים הדרושים לעבודה בכלכלה מודרנית, ושום הכשרה בתחום זכויות אדם או אזרח, או דמוקרטיה. הם אפילו לא מבינים מה אנחנו רוצים מהם כשאנחנו מדברים על אפליה נגד נשים".

הקהילה החרדית, לפי "ניו יורק טיימס", חושבת שמדובר בהבנה לוקה של השקפותיה. הרב דרור משה קסוטו, חסיד חב"ד בן 33 החי עם אשתו וארבעת ילדיו במאה שערים בירושלים, מודאג מהנזק שעושים הקיצוניים לקהילה החרדית. "אם טיפש זורק אבן לבאר, מאה חכמים אינם מסוגלים להוציאה", הוא אומר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}