כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הסערה הבאה: אשה בוועדה למינוי דיינים

חוק להצבת אשה בוועדה למינוי דיינים, הוגש לכנסת • בין השרים התומכים בחוק - גם הרב דניאל הרשקוביץ • מרגי: "נראה אתכם מציבים אשה בוועדה למינוי קאדים"

ישנה את הססטוס-קוו. השר יעקב נאמן
ישנה את הססטוס-קוו. השר יעקב נאמן



וועדת שרים לחקיקה רשמה הבוקר עוד סערה בתולדותיה, לא הסערה הראשונה ומן הסתם גם לא האחרונה.

על הפרק: בקשה לאשר עיגון בחוק של הצבת אישה בוועדה למינוי דיינים, אולי על רקע ההבנה שהפנייה לבג"ץ לא תשיג את התוצאה האמורה.

יוזמת החוק: ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד).

נציגת משרד המשפטים צידדה בדרישה לתקן את החוק הקיים כך שתהיה חובה למנות אישה, אך דווקא שר המשפטים עצמו, יעקב נאמן, התנגד לכך. לדבריו, מדובר בשינוי סטטוס-קוו ולכן יש להעביר את ההצעה להנהלת הקואליציה.

יחד עם זה הבהיר נאמן כי ""חמור מאוד שבוועדה לבחירת דיינים אין ייצוג לנשים - הן מצד הממשלה, הן מצד הכנסת והן מצד הלשכה".

השרה לימור לבנת אמרה כי הצעת החוק לא פוגעת ברבנים הראשיים ובדיינים, ולא ברור מדוע לא תאושר. הצטרף אליה גם השר דניאל הרשקוביץ' שהבהיר כי, "אין כאן שום פגיעה או סתירה עם ההלכה", ולכן אינו מבין את ההתנגדות.

מי שניסה להגן בלהט על עמדת ש"ס היה השר לשירותי דת, יעקב מרגי: "אנחנו שלוש שנים כמו עבדים שחורים שלכם, הצביעות והציניות השתלטה עליכם. נראה אתכם תומכים באישה לוועדה למינוי קאדים", התפרץ לעבר השרים הנוכחים בדיון, והבהיר כי על-פי ההסכמים הקואליציונים אין לעשות שינוי בסטטוס-קוו וכי אישור ההצעה יוביל להגשת ערר מצידה של ש"ס.

עוד נבוא חשבון

בלי קשר (ואולי עם קשר...), הוגשה תשובת הפרקליטות לבג"ץ באותו הנושא, את העתירה הגישו תנועת "אמונה" ו"מרכז צדק לנשים".

המדינה, בתשובה אותה התבקשה להגיש, הבהירה את עמדתה לפיה, "התוצאה לפיה אין כיום ולו אישה אחת החברה בוועדה, היא תוצאה קשה" וכי "היועץ המשפטי לממשלה סבור כי לנוכח חשיבותו של עקרון השוויון וחובת הייצוג ההולם הצומחת מתוכו...מן הראוי כי צופה פני עתיד, הגופים אשר באפשרותם למנות אישה כנציגה לוועדה לבחירת דיינים (דהיינו, הכנסת הממשלה ולשכת עורכי הדין), יבחנו האם אין מקום לתיקון המנגנונים הקיימים".

יחד עם זה מבהירה הפרקליטות, כי יש קושי לתאם כל זאת שכן מדובר בהליך בחירות חופשי וחשאי. המלצתה היא כי בעתיד ינחה היועץ המשפטי את הממשלה באופן זה שיהא עליה לבחון בין שאר השיקולים גם את שיקול הייצוג ההולם לנשים.

הפרקליטות מבקשת, כמובן, להסיר את צו הביניים ולאפשר בחירות לבית הדין הגדול.

כזכור הוגשה העתירה לאחר שבסוף חודש נובמבר האחרון נבחרו שני גברים כנציגי הלשכה לוועדה לבחירת דיינים וכך נוצר מצב בו אין אישה חברה בוועדה. זאת בניגוד למציאות בשנים האחרונות בה הייתה חברה אחת בוועדה.

הוועדה אמורה הייתה להתכנס ב-9 לדצמבר האחרון, כשעל סדר יומה בחירת שבעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול. הגשת העתירה הביאה למתן צו ביניים שמנע את הכינוס האמור.

קשה לצפות פיצוץ של ממש בקואליציית נתניהו כתוצאה מהחוק החדש, מה גם שהפעם הוא נדחה. אם הצליח נתניהו בתרגילים מעניינים לנטרל את חומר הנפץ מחוק פאינה קירשנבאום (חוק רבני צוהר) חזקה עליו שיצליח לנטרל חומרים בלתי רצוניים, כשמדובר במגישת חוק שהיא חלק ממפלגתו, הליכוד.

עם זאת, בבוא היום ובבואם להחליט החלטות עתידיות לגבי הרכבים קואליציוניים כאלו ואחרים, אין ספק שהמפלגות החרדיות עתידות לזכור לליכוד את הפיצוצים החוזרים ונשנים, אותם ארגן להם במסגרת השותפות עמו בקואליציה. יום החשבון, בוא יבוא, אומרים במפלגות החרדיות. ובתקופה האחרונה, גם בקול רם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}