כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מספר 1 ב'עדה החרדית' • עמרם שפירא: פרופיל

איך טיפס האברך הירושלמי עמרם שפירא, בהיררכיה הסגורה והחשאית והפך לאיש החזק ב'עדה החרדית'? • היכן הוא מתגורר? מתי הכיר לראשונה את הגאב"ד? • פרופיל מרתק

עמרם שפירא, שעות לפני המעצר המפתיע. צילום: בחדרי חרדים
עמרם שפירא, שעות לפני המעצר המפתיע. צילום: בחדרי חרדים



מעצרו הפתאומי של הרב עמרם שפירא – איש סודו של גאב"ד 'העדה החרדית' – הגרי"ט וויס – היכה בהלם את שכונת מאה שערים.

בשעה 04:30 לפנות בוקר פשטה חוליית שוטרים ממשטרת ירושלים על ביתו הצנוע ברחוב בלוי בבירה, ושלפה את בעל הבית ממיטתו מול עיניו הקרועות של ילדיו שהתעוררו בבהלה.

המעצר המתוקשר תפס את בכירי 'העדה החרדית' כשהם לא מוכנים. אחד מהמנהיגים הבולטים של הקנאים נלקח על ידי 'המשטר הציוני' (או אם להשתמש במילון המושגים הנפוץ במאה שערים: 'הקלגסים הרשעים') למעצר, והואשם בגניבה ובהלבנת הון.

שפירא, המשמש כמשב"ק של הגאב"ד נהנה ממעמד יוקרתי וזוכה להערכה עצומה במאה שערים ומחוצה לה. התפקיד אותו הוא יצר בצלמו ובדמותו דומה למנכ"ל משרד ראש הממשלה. על פיו יישק כל דבר. הוא המוציא והוא המביא, ברצותו יעלה וברצותו יוריד. לוח הזמנים של האישיות מספר 1 ב'עדה החרדית' מופקד בידיו. במשך השנים השכיל שפירא למנף את תפקידו והוא נחשב כיום לאיש הכי חזק ב'עדה החרדית'.

אז מי אתה עמרם שפירא?

אתר 'בחדרי חרדים' שוחח עם חבריו, דובב את בני משפחתו, ומביא פרופיל מרתק על האיש העומד בעיצומה של הסערה שמסעירה את המגזר החרדי.

פרשיית ההונאה • סיקור נרחב באתר 'בחדרי חרדים':
'העדה' נערכת להפגנות • הגאב"ד: "שיעצרו אותי"
האדמו"ר לגאב"ד: "נבעיר את הגולה כולה" • האזינו
הונאה ב'ועד הארצי' • בכירי 'העדה' - נעצרו
"הפרשה תסתיים בקול ענות חלושה" • העו"ד בראיון בלעדי
"בעקבות המעצרים: הפגנות 'תג מחיר' • סיקור, גלריות ווידאו

דירה צנועה ומשפחה ברוכת ילדים

ר' עמרם שפירא נולד בירושלים לפני 45 שנה.

אביו הרה"ח רבי חיים אלעזר שפירא זצ"ל, בנו של רבי דוד שפירא זצ"ל – בעל ה'בני ציון', נפטר לפני כשלוש שנים.

כשהגיע לפרקו נישא לרעייתו שתחי' - בתו של הרב בנימין איזנבאך, נכדו של הישיש הגה"צ רבי וועלול אייזנבאך זצ"ל שנפטר בראש השנה האחרון.

לאחר חתונתו למד כאברך מן המניין בכולל הרבנים 'רב אחא', והשתייך לקהילת 'תפארת ירושלים'. לפני כשנתיים עבר ללמוד ב'כולל' אותו מנהל הרב שמואל לובצקי – שנעצר אף הוא במסגרת פרשיית ההונאה.

מאז חתונתו מתגורר יחד עם משפחתו הברוכה (11 ילדים כ"י) בבית צנוע ופשוט ברחוב בלוי. בשנתיים האחרונות חיתן שלושה ילדים ולפני חודש וחצי אירס בת נוספת. תוך כדי חתונות ילדיו, הרחיב את המשפחה, ולפני חצי שנה נולד לו בן נוסף במזל-טוב.

ההיכרות עם הגאב"ד בדירה בטלז-סטון

לפני כתשע שנים, בחודש ניסן תשס"ג, מונה הגרי"ט וויס לשמש כגאב"ד 'העדה החרדית'. הנהלת 'העדה החרדית' הודיעה לגאב"ד הטרי כי מרגע קבלת התפקיד יוצמד לו עוזר אישי שיעזור לו להיקלט בקהילה.

הגאב"ד שלא אהב את גינוני השררה הודיע כי הוא לא מעוניין ב'מעכאר'. "אם אתם רוצים שיהיה לי עוזר, תביאו יהודי ת"ח שאוכל לדבר איתו בלימוד. אני לא רוצה פוליטיקאי או משהו שמגיע עם דעות עצמיות", הודיע הגאב"ד לראשי 'העדה החרדית'.

כשירד הגאב"ד מכבש המטוס הגיע לטלז סטון שם פגש לראשונה את הרב עמרם שפירא שהודיע לו כי מונה על ידי הנהלת 'העדה' לשמש כעוזרו. כשפגש את ההנהלה אמר הגאב"ד: "זה בדיוק מה שחיפשתי".

מאז אותו יום לא משה ידו של עמרם מידו של הגאב"ד. בכל אירוע, מאורע ציבורי או הפגנה, הגיע הגאב"ד כשהוא מלווה בעמרם שפירא. "אם אתה רואה את עמרם, סימן שהגאב"ד בדרך וכן להפך", אומר ל'בחדרי חרדים' אחר מבני הבית.

"הקשר בינהם כל-כך מיוחד שהגאב"ד לא עושה כלום בלי לשאול קודם לדעתו של עמרם. הוא איש שומר סוד ולא מספר לעולם מה קורה בתוך הבית. זה סוד כוחו והצלחתו", מוסיף מקורב אחר.

מי שמחפש חיזוקים לכבוד שרוחש הגאב"ד למקורבו יכול לראות זאת בשמחות שעורך שפירא לרגל נישואי ילדיו. הגאב"ד מגיע כשהוא חבוש בשטרימעל שבתי, משל היה החתן בנו או נכדו.

מלבד העיסוקים הציבוריים הכרוכים בהיותו איש סוד של הגאב"ד, מקפיד שפירא ללמוד מידי יום כמה שעות. בין היתר קבע עם הגאב"ד חברותא יומית הנמשכת מספר שעות.

הקשר היחיד לקופה: תרומות

שעות לאחר שנעצר, אמר הגאב"ד: "הם מתכוונים אלי. אני מעדיף שיעצרו אותי מאשר את עמרם". הזעם ב'עדה החרדית' על מעצרו- עצום. "אין לו שום קשר ל'וועד הארצי'", אומר גורם המקורב לגאב"ד.

"אולי הוא היה תורם להם כסף מפעם לפעם", הוא מוסיף בציניות. "הגאב"ד הוא נשיא ה'וועד הארצי' ולכן נטפלים למקורביו. רוצים להלחיץ אותו. כמו שר' חיים קנייבסקי הוא נשיא של 'קופת העיר' – אבל אין לו שום קשר לכספים, כך כאן".

"אין ספק שנעשה לו עוול. המשטרה עצרה אותו רק בגלל שהגאב"ד לא הסכים לפגוש בחודשים האחרונים את מפקד מחוז ירושלים – הם פשוט מונעים מנקמה".

שמואל חיים פפנהיים, עורך 'העדה' לשעבר, אומר ל'בחדרי חרדים': "אני מכיר את ר' עמרם שנים רבות. הוא תמים, תלמיד חכם, ולמד בכולל וישיבה, הוא איש אמין אי אפשר להגיד שתפסו אותו פעם בשקר. יש לו משפחה גדולה מאוד והוא מסור מאוד לגאב"ד. זה לא סוד שמצבו הכלכלי רעוע ויש לו מלא חובות. אין לו שום שייכות לכסף. זה פשוט עלילה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}