כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

נרתם להסברה: יו"ר הכנסת יבקר באירלנד

ביום שלישי יגיע רובי ריבלין לביקור ממלכתי באירלנד • יתארח בבית הארחה הרשמי בו התאכסנו מלכת אנגליה ונשיא ארה"ב • לביקור יתלווה בוז'י הרצוג, בעל שורשים במדינה

ביקור גומלין. רובי ריבלין. צילום: בחדרי חרדים
ביקור גומלין. רובי ריבלין. צילום: בחדרי חרדים

בצל האווירה הביקורתית והעוינת כלפי ישראל השוררת באירלנד, ייצא יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ביום ג' הקרוב לביקור גומלין רשמי במדינה.

יו"ר הכנסת יהיה האישיות הממלכתית הבכירה ביותר שהוזמנה לערוך ביקור רשמי באירלנד מאז 1985, אז ביקר הנשיא חיים הרצוג במדינה.

יו"ר הכנסת יהיה אורחו של יו"ר הבית התחתון האירי Sean Barrett, שביקר בישראל לפני כחצי שנה, בסוף יולי 2011.

באופן לא רגיל, מפגינה אירלנד פתיחות רבה ורוחב לב כלפי ביקורו הרשמי של יו"ר הכנסת. אירלנד אף שדרגה את דרג הביקור והודיעה כי תארח את יו"ר הכנסת בבית ההארחה הרשמי, בו התארחו לאחרונה מלכת אנגליה אליזבת' השניה ונשיא ארצות הברית ברק אובמה.

בנוסף, הביע נשיא אירלנד את רצונו להיוועד עם ריבלין.

במשרד החוץ הגדירו את הביקור כמסמן "התקרבות היסטורית".

לביקור באירלנד יתלווה גם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (עבודה), העומד בראש אגודת הידידות אירלנד-ישראל. אביו, חיים הרצוג, נולד בבלפסט, צפון אירלנד, וסבו הרב יצחק הלוי הרצוג כיהן כרב הראשי לאירלנד.

ההתקרבות בין המדינות נרשמה כבר אז בהיענותו של Barrett להזמנתו של ריבלין לערוך ביקור בישראל. בין השניים התפתחה מערכת יחסים חמה וידידותית.

במסגרת ביקורו, צפוי ריבלין לערוך פגישות מדיניות, עם נשיא אירלנד Higgins Michael D. ושרים בממשלה האירית, וכן להיוועד עם יו"ר הבית העליון, סנטור Paddy Burke, ולהשתתף בקבלת פנים רשמית במליאת הפרלמנט. ריבלין ייפגש עם חברי ליגת הידידות אירלנד-ישראל בפרלמנט האירי, ויפעל לחיזוק הקשרים הבינפרלמנטריים בין שתי המדינות.

בדרכו חזרה לישראל, ייפגש ריבלין ביום שישי עם יושבת ראש בית הלורדים האנגלי, הברונית פרנסיס ד'סוזה, ועם גורמים נוספים בית הלורדים.

לדברי יו"ר הכנסת "יחסי העמים היו תמיד בסימן ידידות ושיתוף פעולה, עד שהתדרדרו בעשור האחרון. ישראל מבינה את רצונם העז של אירלנד להקמת מדינה פלסטינאית, אך אסור שהדבר יהיה על חשבון מדינת ישראל. אני רואה בביקור זה נדבך חשוב בשיפור היחסים עם האירים".

חשוב לציין כי הסוגיה הדומיננטית ביותר במערכת היחסים בין ישראל לאירלנד היא הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים, כאשר שיתופי פעולה נרחבים ועמוקים במישורים אחרים, תרבותיים, אקדמיים וכלכליים, טרם צלחו. בדעת הקהל באירלנד שוררת סימפטיה עמוקה לפלסטינים הנתפסים כצד החלש בסכסוך, וביקורת קשה כלפי מדיניות ישראל ביהודה ושומרון, והמצב ההומניטארי בעזה. הביקורת מלווה בקריאות לחרם ופעילות מסיבית של ארגונים אזרחיים באזורי העימות.

בפורומים הבינלאומיים (באו''ם וכד') נוקטת אירלנד עמדות ביקורתיות ביותר כלפי ישראל, ונחשבת למדינה הביקורתית ביותר כלפי ישראל באיחוד, ואחת משלש המדינות שהתנגדו לצירופה ל-OECD. אירלנד גינתה את ישראל בחריפות על רקע מבצע ''עופרת יצוקה'' והייתה מחמשת המדינות באיחוד האירופי שתמכו באימוץ דו''ח גולדסטון. גם על רקע תוצאות ההשתלטות על משט המרמרה, היתה אירלנד בין המדינות שביקרו את ישראל בחריפות.

האם ביקורו של יו"ר הכנסת יצליח לבקוע, ולו אף במעט, את החומה הזו? ימים יגידו וכולנו תקווה כמובן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}