כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הפתרון לנערים נושרים מארה"ב: עלייה לארץ • חשיפה

משרד החינוך יזם פרויקט מהפכני: נערים בקשיים מארה"ב יתחנכו במוסדות שידרבנו אותם לעלות לארץ ולהשתקם • ה'גדולים' חתמו נגד - אך אז התברר: הגראי"ל תומך

נוער שוליים על הברזלים. תמונת ארכיון
נוער שוליים על הברזלים. תמונת ארכיון



הסערה הבאה במערכות החינוך החרדיות?

בימים אלו מסיימת משלחת של מנהלים, פסיכולוגים, מחנכים וראשי ופקידי משרד הרווחה ביקור ארוך בארה"ב, שם בדקו אפשרות לשתף פעולה עם מוסדות החינוך לנערים בקשיים.

על פי התוכנית, שפרטיה הגיעו לידי 'בחדרי חרדים', מדינת ישראל תממן מספר פרויקטים גדולים בתחום החינוך, ותגרום לנערים בקשיים לעלות לארץ ישראל. על פי התוכנית מומחים לחינוך ידריכו מוסדות לנערים בקשיים כיצד לטפל בנערים באמצעות שיטה שפותחה בארץ.

המוסדות שיוקמו או יאמצו את תוכנית הלימודים, יכוונו את התלמידים לעלות ארצה ומאוחר יותר אף ישבצו אותם במסגרות קיימות בישראל ובניהם גם שירות צבאי בנח"ל החרדי, השכלה אקדמאית ועוד מסלולים שונים ומגוונים.

הביקור החל בעשרה בטבת והסתיים בסוף השבוע האחרון.

המשלחת סיירה במשרדי אגודת ישראל ונפגשה עם ראש ישיבת ליקווד, אדמו"רים, ראשי ישיבות ונציגי ציבור. במהלך הסיור למדה הקבוצה את שיטות הלימוד במוסדות השונים ברחבי ארה"ב, ויזמה מספר שיתופי פעולה.

על פי התוכנית, בעתיד אף יגיעו ראשי משרד החינוך להשלים את הביקור הנוכחי וזאת במטרה לזרז את הקמת הפרויקטים המדוברים.

סאטמר נכריזה מלחמה

אלא שהתוכנית עוררה התנגדות גדולה עוד בטרם החלה לקרום עור וגידים.

בהתאחדות הרבנים בארה"ב ובקנדה, המזוהה בעיקר עם חסידות סאטמר, שמעו על התוכנית העשויה לקדם מאות נערים הסובלים מקשיים בארץ ישראל והכריזו מלחמה נגד התוכנית וראשיה.
במכתב שנשלח מטעם ההתאחדות נכתב בין היתר עיקרי הדברים הבאים: "הננו קוראים לאסיפה דחופה מאד...הנדון המרכזי הוא סכנה חדשה מתרגשת על עולם התורה הנוגעת לכלל הציבור החרדי. עצם הרעיון ששלטון הכופרים כורת ברית ידידות עם הישיבות וראשיהם מתקבלים בכבוד בהיכלי התורה הוא חורבן עצום לדור הצעיר.

"התערבות הציונים הכופרים בענייני חינוך, חיי משפחה ויישור הדיעות הוא כתקיעת סכין בלב עולם הישיבות...".

מכתב דומה נשלח גם לגרא"מ קוטלר, ראש הישיבה בית מדרש גבוה בארה"ב ובו מבקשים רבני ההתאחדות לעשות הכל כדי למנוע מראשי המשלחת לבוא במגע עם המוסדות וראשי הישיבות.

לאחר החתימה התברר: הגראי"ל אישר את התוכנית

השבוי גייסו גורמים המקורבים לחסידות סאטמר את גדולי ישראל מארץ ישראל שחתמו אף הם נגד התוכנית. במכתב החתום על ידי הגר"נ קרליץ והג"ח קנייבסקי נכתב: "שמועה נוראה הגיעה לאוזנינו, על הסכנה הנוראית לחינוך התורה בארה"ב על ידי התוכנית החדשה לחינוך החרדי שיוזמים לייסד שם בתי חינוך לנערים קשיי חינוך, וכן לבנות, ביוזמת השלטון שבכאן, ובתמיכתם הכספית, ומומחי החינוך שלהם יתרמו מניסיונם וילמדו את שיטותיהם בכל ענייני החינוך. ובכך הם מבקשים להשתלט על החינוך ועל הישיבות בארצה"ק בכלל.

"כאשר המשלחת שם מבקרת שם את הרבנים וראשי הישיבות, ובמעשה חמור זה, מעבירים את השלטון על החינוך לידי עוקרי התורה. ומי שיעמוד בכל כוחו, להסיר את התוכנית הזאת יתברך בברכת אשר יקום את דברי התורה הזאת".

אך בשיחה עם מקורבי ביתם של הגר"ח והגר"נ עולה תמונה שונה לחלוטין: "ברגע שהתברר כי הגראי"ל שטיינמן תומך במסלול זה והוא נותן את ברכתו הרבנים חזרו בהם מחתימותיהם ואין להם כל התנגדות", נאמר.

האם התוכנית תצא לדרכה? ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}