כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מלחמת 'יתד' ב'משפחה': איומים, זיופים והכחשות

רבנים התלוננו שחתימתם נגד 'משפחה', זוייפה • הגראי"ש קרליץ אויים: "אם לא תחזור בך - נמחק חלק מגדולי ישראל" • בפנים - בלעדי ל'בחדרי חרדים': המסמכים והפרטים המלאים

משפחה במוקד. צילום: יעקב נחומי
משפחה במוקד. צילום: יעקב נחומי



המאבק המחריף בין העיתון 'יתד נאמן' לשבועון 'משפחה', הגיע היום (ה) לשפל חסר תקדים, כאשר רבנים שחתימתם זוייפה אויימו על ידי גורמים הפועלים למען העיתון.

כזכור, 'משפחה', החל להפיץ חינמון המתחרה בחינמון יום שלישי של 'יתד', ומצא את עצמו בלב מלחמה, שהנשק המרכזי בה, הוא חתימות רבנים.

ביום שלישי האחרון פורסמה מודעה הקוראת לא להכניס את העיתון לבית. על החתום: עשרות רבני שכונות.

אך כפי שמתברר, חלק מהרבנים טוענים כי לא היו מודעים לכך שחתימתם תתנוסס מעל גבי העיתון.

כך, למשל, כותב הרב אברהם ישעיה קרליץ, רב בית המדרש 'הליגמן' בבני-ברק, במכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', ומתפרסם כאן לראשונה: "מעולם לא חתמתי על המכתב שפורסם".

גם הרב בונים שרייבר, מרבני אשדוד, כתב באופן חריף וברור: "החתימה שלי במודעה שפורסמה הינה מזוייפת, מעולם לא חתמתי ואין לי מושג במה המדובר".

אמש (ד'), גם נשלח מכתב לראשי הוועדה הרוחנית ב'יתד נאמן', החתום על ידי חמישה-עשר רבנים ידועים, ששמם התנוסס במודעה שפרסם 'יתד' נגד 'משפחה'.

הרבנים מחו על עשיית השימוש בשמם ובחתימתם בדרכי מרמה, מבלי שיידעו על כך כלל, ודרשו מהעיתון לחדול מיידית מעשיית השימוש בשמותיהם.

"יתד נאמן עשה חשבון שאף רב לא יעיז להכחיש את החתימה שלו, מה שיצייר אותו כאילו הוא תומך בשבועונים. הם לוקים בשיכרון הכח ולא מבינים שיכול להיות שיהיה משהו שישים סוף למלחמה המרושעת", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד ממקורבי הרבנים שחתימתו הוצגה במכתב הרבנים.

כפי שנמסר ל'בחדרי חרדים', במהלך היממה האחרונה חתמו עוד כ-20 מהרבנים ששמותיהם הופיעו במכתב שפורסם ב'יתד', על מכתב הכחשה חריף.

יחד עם זאת, הרבנים מבהירים כי אין במכתבם משום תמיכה בשבועונים, אך מציינים כי יש להמתין עד להכרעתו של הגר"י סילמן, שידיו רב לו בכגון דא.

וכך הסביר אחד מהרבנים ל'בחדרי חרדים': "גם אם המלחמה נגד השבועונים מוצדקת - לא ראוי שעיתון 'יתד נאמן', שיצא אף הוא בגרסת שבועון (מוסף הנשים 'קטיפה'), ונלחם גם הוא נגד גדולי ישראל - ינהל את המאבק הזה. המאבק יכול ואף צריך להימשך, אבל אך ורק כשהוא מונהג על-ידי הרבנים".

השיחה המאיימת

אלא שב'יתד' לא הרימו ידים לנוכח מכתבי ההכחשה: ממערכת העיתון הממוקם ברחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק, החלו בהפעלת מסכת לחצים נרחבת על חותמי ההבהרות, ובפרט על הרב אברהם ישעיה קרליץ, כדי שאלה יחזרו בהם ויאשררו למפרע את חתימתם על המכתב שפורסם נגד 'משפחה'.

בין השאר התקשר אברך - הפועל מטעם 'יתד' להשיג את חתימות הרבנים - אל הרב אברהם ישעיהו קרליץ, תוך שהוא משתמש, לדברי הרב קרליץ, באיומים נגדו ונגד אביו. אחד מבני הבית משתף את 'בחדרי חרדים' בתוכן השיחה.

האברך: "הלא 'יתד' רוצים לעשות את מעמדו של ר' שמואל (-אוירבאך) כמו ר' אהרן לייב (-שטיינמן), ואם לא תלכו איתם הם ימחקו את ר' ניסים (-קרליץ) ור' חיים (-קנייבסקי)".

הרב קרליץ: "זה לא משנה, את המאבק בשבועונים, ינהלו הרבנים. אתה וחבריך נערי ה'יתד' תעזבו את הנושא הזה".

האברך: "והלא מרן הגרי"ש (אלישיב) חתם, וזה פגיעה חמורה בכבודו".

הרב קרליץ: "בכל פעם שישנו דיון הלכתי ציבורי, כמו קרן השביעית וכדומה, הרב אלישיב ידע לשלוח את נאמן ביתו הרב אפרתי לאבי (- הגר"נ קרליץ), ואין סיבה שהדברים יתנהלו אחרת.

"הגרי"ש אינו נוהג לפנות לגדולי ישראל האחרים מעל גבי ובאמצעות עיתון. אם 'יתד' יעזבו את הנושא ויניחו לרב אפרתי לטפל בזה, העניינים יתנהלו באופן אחר".

בהמשך התלהט המתקשר. הרב קרליץ מחה בפניו ואמר לו כי צורת הדיבור הזו לא מתאימה לבני תורה וניתק את השיחה.

כתב 'בחדרי חרדים' פנה למנהל 'יתד נאמן' יעקב לבין, שסירב להגיב לטענות, ואמר: "תכתוב שאיני מוכן אף להקשיב לשאלות ולטענות שהעליתם".

תגובתו של האברך טרם התקבלה והיא תפורסם עם קבלתה.

המכתב שנשלח לבית 'יתד נאמן'

לכבוד הגאון רבי שמואל דויטש שליט"א, והגאון רבי נתן זוכובסקי שליט"א, רבני הוועדה הרוחנית ב"יתד נאמן"

א. מאחר ונעשה שימוש על ידי "יתד" במכתב שעליו חתמנו בהקשר אחר ובצורה אחרת כנגד שבועונים, והנכם עושים בו שימוש למריבה שביניכם לבין "משפחה" (מריבה שאינה קשורה למכשול שבשבועונים בכלל וד"ל). הננו אוסרים את השימוש במכתב, עד לאחר הכרעת האב"ד הגאון רבי יהודא סילמן שליט"א שהוא גברא דמרא סייעיה לעשות דברים לביצור חומות הקדושה וכידוע שרבותנו גדולי ישראל מנהיגי העדה שליט"א סומכים ידיהם עליו.

ב. מאחר ועלול להיות שמכתבנו זה יתפרסם, אנו רואים לנכון להבהיר כי אין במכתבנו זה שום הכשר לשבועונים ובוודאי שאין ללמוד ממכתב זה שדעתנו נוחה משאר דברים המתפרסמים בעיתונכם.
על החתום

שריאל רוזנברג (חתן הגר"נ קרליץ, דומ"ץ בבית הדין הגר"נ קרליץ ורב שכונת רמת דוד בבני ברק)

יהושע מאיר רוזנטל (רב שכונת שערי חסד, ירושלים)

יעקב גדליה ולדנברג (רב שכונת עזרת תורה, ירושלים)

אברהם ישעיה קרליץ (בן הגר"נ קרליץ ורב בית המדרש הליגמן בבני ברק(

אליהו אליעזר יעקבזון (רב ק"ק תפרח)

יהודה אריה שוורץ (רב נחלת סירוקה, קרית הרצוג)

מנחם מנדל לובין (חתן הגר"נ קרליץ ודומ"ץ בביה"ד הגר"נ קרליץ)

יוסף יחיאל במברגר (רב הקהילה החרדית חיפה)

אריאל בוקוולד (רב שכונת משכנות אחיעזר, ב"ב)

שלמה גוטפריד (רב שכונת גני הדר פ"ת)

ישראל בונים שרייבר (רב הקהילה החרדית אשדוד)

ישראל מרמרוש (דומ"ץ בבית הדין הגר"נ קרליץ, רב קהילת בני הישיבות שיכון ג' ב"ב)

מנחם מנדל פקשר (רב חסידי ויז'ניץ אלעד)

נפתלי קופשיץ (רב חניכי הישיבות רוממה, ירושלים)

אברהם יצחק רובין (רב הקהילה החרדית ברחובות)

שמואל מונטג (רב הקהילה החרדית בנתיבות),





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 81 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}