כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

ויינשטיין פתר לחרדים את בעיית טרכטנברג

בעיית העדיפות למשרתים בצה"ל, שהיוותה חומר נפץ חרדי בדו"ח טרכטנברג - נפתרה על הצד היותר טוב בחסות היועץ המשפטי לממשלה ושר השיכון • ומי עוד יצא להגנת החרדים?

עושה צדק. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. צילום:פלאש 90
עושה צדק. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. צילום:פלאש 90



דו"ח טרכטנברג הכיל בתוכו כמה חומרי נפץ אותם היה על המפלגות החרדיות לפוצץ בזהירות רבה. האחד: נושא הליבה במערכת החינוך, שעדיין לא הובא להצבעה בממשלה (ומן הסתם גם לא יעלה ולא יבוא). השני נוגע לקריטריונים בנושא הדיור הן בכל הנוגע לכושר השתכרות והן בכל הנוגע למתן עדיפות למי ששירתו בצה"ל. שני הסעיפים הללו, על פניהם, מפלים לרעה את המגזר החרדי והיוו בעיה למפלגות החרדיות.

נושא כושר ההשתכרות עדיין לא עלה לדיון, אבל נושא העדיפות ליוצאי צבא נסגר היום על הצד היותר טוב. מי שעשה את העבודה ה'שחורה' היה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין שהסכים, מחד, להחיל קריטריון המעניק עדיפות ליוצאי צבא ושירות לאומי על כל גווניו (מה שלכאורה מפלה את הציבור הערבי), אך מאידך, וכדי שהדבר יהיה במסגרת החוק, מחיל את הקריטריון על 50% מהדירות המשווקות לדיור בר השגה (לא 50% באותו פרויקט כי אם 50% מכלל השיווקים) בהן יוענק ניקוד עודף של 20 נקודות מתוך 100 ליוצאי צבא.

את הטיוטה להצעה המבריקה, הפותרת למעשה את כל הבעיות ובשכל רב, הגיש לו שר הבינוי והשיכון, שעמל במשך ימים ארוכים על טבלה מספרית, הפך בה והפך בה עד שהגיע לתוצאות הרצויות.

לדברי השר אטיאס מדובר בהחלטה "שעושה צדק עם מי ששירתו את המדינה, והמדינה מתגמלת אותם בבואם להקים בית בישראל. היועץ שם סוף לספקולציות שהופרכו על ידי גורמים אינטרסנטים שכביכול לא ניתן מבחינה משפטית לתגמל חיילים. אולם מאחר שההחלטה אינה מדירה מיעוטים שאינם משרתים בצבא, קבע היועץ המשפטי שהיא מידתית וסבירה. החלטה זו מצטרפת להחלטות קודמות שיזמתי להנחות למשרתים בצבא קבע ומילואים במגרשים צמודי קרקע".

הוועדה העבירה לממשלה

התקשורת, לכאורה, הייתה אמורה לברך אותו על הצעד, אלא שחלקה לפחות מעדיף להביט בחצי הכוס הריקה, מבחינתם.

לדוגמה, מביא 'דה-מרקר' את דברי ראש סיעת התעוררות בירושלים, מירב כהן, הטוענת כי"שר הבינוי והשיכון הכניס את כתנאי סף עדיפות ליוצאי צבא כדי להתחמק מיישום תנאי אחר - מיצוי כושר השתכרות, כיוון שתנאי זה פוגע בסקטור שאותו הוא מייצג. אנחנו בעד עדיפות שתינתן ליוצאי צבא, אך תנאי זה אינו מהווה תחליף לעדיפות למשפחה עובדת. ועדת טרכטנברג לא הכריעה בנושא ואפשרה לממשלה להחליט בנושא".

המעניין הוא כי דווקא ח"כ זהבה גלאון (מרצ), הגיבה באופן שיש בו משום הגנה על זכויות החרדים. לדבריה, "היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין נותן לגיטימציה לאפליה וקיפוח של ערבים וחרדים. הודעתו של היועמ"ש כי העדפת יוצאי צבא ושירות לאומי בקריטריונים לזכאות לדיור בר-השגה היא חוקית, סבירה ומידתית, היא אפליה ופגיעה קשה בערבים, חרדים, ובעלי מוגבלויות, ועומדת בסתירה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אין פסול בלתגמל יוצאי צבא בגין שירותם, ואני תומכת בכך, אך לא ייתכן, שמהלך כזה יעשה באמצעות אפלייתן של אוכלוסיות אחרות הפטורות בחוק משירות".

עכשיו לא נותר אלא לצפות ולראות איך עובר שר השיכון את המשוכה הבאה והבעייתית מכל: כושר השתכרות, כאשר הבטחות סותרות בנושא ניתנו לו, מחד, וליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מאידך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}