כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

לקוח פרטי ראשון לשותפות תמר: דליה אנרגיות תרכוש גז בכ-5 מיליארד דולר

החברה תרכוש כ-23 BCM גז טבעי ב-17 שנים • גורמים בענף: "לחץ על המדינה לאשר את ההסכם עם חברת החשמל"

  • ט"ז טבת התשע"ב
קידוח תמר. צילום: אלבטרוס
קידוח תמר. צילום: אלבטרוס

שותפות תמר חתמה אמש על הסכם עם דליה אנרגיות לרכישת גז טבעי בהיקף 1.38 BCM בשנה למשך 17 שנים בסכום כולל של כ-5 מיליארד דולר. מחיר הגז יהיה צמוד לתעריפי החשמל כל עוד לא ירד מהמינימום שנקבע בין הצדדים.

ההסכם נחתם על אף העובדה שהסכם שותפות תמר עם חברת החשמל, לקוח העוגן של הקידוח, עוד לא אושר על ידי רשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים. גורמים בענף מעריכים כי באופן זה שואפת שותפות תמר ללחוץ על המדינה לאשר את ההסכם עם חברת החשמל.

דליה אנרגיות עתידה להקים את תחנת הכוח בצפית (בסמוך לכביש 6 קרוב לכפר מנחם), בצמוד לתחנה קיימת של חברת החשמל. התחנה, בהספק של 870 מגה וואט, תופעל בגז הטבעי מהקידוח. הקמת התחנה תלויה בסגירה הפיננסית של הפרוייקט ובאישור הסופי להקמתו מרשות החשמל. אלו גם תנאים מקדימים הנכללים בעסקה.

לפני כשנתיים חתמו הצדדים על מסמך כוונות לרכוש כ-5.6 BCM תמורת מיליארד דולר, בעלות מוערכת של כ-5 דולרים למיליון BTU. בהסכם הנוכחי מדובר על כמות גדולה פי ארבעה של 23.46 BCM בסך הכל ובמחיר מוערך של כ-6-5.8 דולרים למיליון BTU, המשקף עלייה של עד כ-20% מהמחיר עליו דובר בשנת 2009.

לטענת מקורבים לעסקה, העלייה משקפת את העדר התחרות בשוק הגז לאור הפסקת הגז המצרי, העלאת תמלוגי המדינה שסוכמה בוועדת ששינסקי ומגבלות בהספק צינורות הגז מהמאגר ליבשה.

ההסכם בין תמר לדליה נחתם לאור ההסכם עם חברת החשמל שאושר לפני כשבועיים על ידי הדירקטוריון שלה. זאת למרות העובדה כי ההסכם בין שותפות תמר וחברת החשמל ממתין עדיין לאישור רשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים בין היתר בשל סעיף בהסכם הקובע כי מחיר הגז שיקבלו לקוחותיה האחרים של תמר לא יהיו נמוך מזה של חברת החשמל.

לפני כשנה הודיעה נובל אנרג'י, מפעילת קידוח תמר, לדליה אנרגיות כי לא תוכל לחתום על החוזה עד אשר יוסדר הסכם מכירת הגז מול חברת החשמל ויתבהר עתיד הקידוח. כעת נחתם ההסכם למרות שהחוזה מול חברת החשמל עדיין אינו סופי.

לאחר הסיכום עם חברת החשמל עומדים כרגע מו"מ נוספים מול לקוחות שונים ובהם החברה לישראל, דוראד, שיכון ובינוי ונייר חדרה.

בתוך כך, נמסר כי בנק גולדמן סאקס הוריד את תחזיות מחיר הגז הטבעי לשנת 2012 בניו יורק אל 3.10 דולר למיליון BTU. זאת לאחר שמחירי הגז הטבעי ירדו כבר בכ-40% במהלך 2011. לדעת מומחים, מחירי הגז בעולם ימשיכו לרדת על רקע הגידול ברזרבות הגז.

גדעון תדמור, מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים , ציין כי "אנו רואים בהסכם זה צעד חשוב לקראת כניסתם של יצרני חשמל פרטיים למשק החשמל. שימוש נרחב בגז טבעי ימשיך לתרום את תרומתו לטובת הוזלת מחירי החשמל והפחתת זיהום האוויר".

לכך הוסיף מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, כי "מהפכת הגז הטבעי תגיע לכל בית בישראל. שותפות תמר לקחה על עצמה תכנית פיתוח בלוחות זמנים אגרסיביים והתחייבה להזרים את הגז הטבעי למשק הישראלי כבר במחצית 2013. תמר תמשיך לראות לנגד עיניה,לצד אינטרס השותפות - את האינטרס הלאומי שבקידום הפרויקט על מנת לעמוד בצרכי המשק הישראלי".

לדברי אריק רייכמן, יו"ר דירקטוריון דליה אנרגיה, "ההסכם שנחתם היום עם שותפות 'תמר' מהווה שלב אחרון בפני דליה אנרגיה לקראת סגירה של הסדר פיננסי בהובלת בנק לאומי. זוהי התשומה הגבוהה ביותר בדרך להקמת תחנת הכוח ואנו שמחים על ההזדמנות לעבוד עם חברות מכובדות כנובל אנרג'י וכקבוצת דלק".

לאוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י מזרח ים תיכון, הדגיש כי "ההסכם הנוכחי הינו צעד נוסף בפיתוח מאגר תמר וציון דרך משמעותי במסגרת פעילותה ההיסטורית של נובל בישראל. ההסכם מחזק את מחויבותה של החברה לספק גז טבעי, ירוק וחסכוני אשר יתרום לכלכלה ולאיכות הסביבה בעשורים הבאים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}