כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מאיר מול יאיר? • רוץ ידידיה, רוץ • טור אישי

בתקופה בה אנשי תקשורת ותדמית קובעים את סדר היום הציבורי, על הציבור החרדי לא להשאר מאחור ולהציב אלטרנטיבה ראויה לשמה • יאיר בורוכוב רוצה פנים חדשות

יאיר לפיד וידידיה מאיר. עיבוד: בחדרי חרדים
יאיר לפיד וידידיה מאיר. עיבוד: בחדרי חרדים



חבר סימס לי הבוקר, אחרי שהתפרסמו הסקרים המעניקים ליאיר לפיד 15 מנדטים בבחירות הקרובות לכנסת: "ראית? בדיוק מספר המנדטים שהיו לאבא שלו. שינוי שומרת על כוחה".

האם ימשיך הבן לשאת את לפיד השנאה של האב? האם יצליח לשנות באמת את המפה הפוליטית? אינני יודע. כך או כך, תתחילו להתרגל: השיח הציבורי בשנים הקרובות עומד לעסוק בצורה אינטנסיבית ביחסי דת ומדינה, חרדים וחילונים, גיוס לצה"ל, תקציב המוסדות התורניים, לימודי הליבה, המועצות הדתיות, נישואים אזרחיים, מעמד הגיור ועוד שורה ארוכה של נושאי סטטוס-קוו מובהקים, עדינים ושבריריים.

עם הערכה עצומה לח"כים הרהוטים משה גפני וישראל אייכלר, היהדות החרדית חייבת להבין את מצבה ולייצר לעצמה נציגים שיביאו את העמדה החרדית ויוכלו להתמודד בתבונה ובפקחות עם הגל הנוכחי וזה המתוכנן בשנים הקרובות.

נציגי ציבור שמכירים היטב את נפתולי הסעיפים הקטנים, את נבכי תקציב המדינה, את משעולי הפוליטיקה הערמומית, כבר יש, ברוך ה'. למודי ניסיון ועתירי הצלחה, רכשו לעצמם חברי הכנסת החרדים את מיטב הידע כדי לשרת את שולחיהם בכנסת, אך חוששני שכל זה לא יעזור לנו בשנים הקרובות. ייתכן שהידע והניסיון שלהם יהפכו לבלתי רלוונטיים.

הם לא הצליחו לעצור את שפע הצעות ותיקוני החוק האנטי-דתיים שעברו בתקופתו של טומי לפיד ושאת פירותיהם אנו אוכלים עד היום הזה. הם גם לא יוכלו לעמוד מול השיח הציבורי הלוהט, שאת קצה הקרחון שלו ראינו בפרשיית "הדרת נשים".

בתקופה בה אנשי תקשורת, הסברה ותדמיתנות קובעים ויקבעו את סדר היום הציבורי, על הציבור החרדי לא להשאר מאחור ולהציב אלטרנטיבה ראויה לשמה. לכנות את מפלגתו המתרקמת של לפיד כ"מפלצת של שנאה", זו לא הסברה יעילה. ככה הם רק יבנו אותו.

יאיר בורוכובצילום: יאיר בורוכוב
יאיר בורוכוב


מסבירן נולד

הזכרתי את סערת "הדרת הנשים", שגרמה לרבים מהציבור החרדי לחוש בין הפטיש לסדן. מחד בער בכולנו הרצון לגנות את תופעות האלימות והיריקות, מאידך, קיים קושי עצום להתעלם מעובדה שיש כאן גל מכוון ורצון להשחיר ציבור שלם (האינתיפאדה החילונית בעיצומה. למתקשים לזהות, מערכת החיפוש באתרים החרדים שתספר לכם על שורת תקריות אלימות שכוונו נגד חרדים, נמצאת לשירותכם).

חיפשתי בעיצומן של ימי הסערה קול אחד שפוי, מסבירן שיבטא לא רק את האמת החרדית אלא גם את מה שנכון לומר. שלא יתרפס, שלא יחפש להצטרף למקהלת המסיתים, שידע לשכנע בצדקת הדרך, אך מאידך ידע בצורה נכונה ליצור הבדלה בין הציבור החרדי כולו לבין קומץ אלימים קיצונים, מבלי למסמס בדרך עקרונות הלכתיים ורוחניים.

בימים בהם המכונה התקשורתית המשומנת פעלה במלוא הקיטור, היה כאן אדם אחד שעשה עבודה של צוות שלם. ידידיה מאיר.

לידידיה יש את מדור 'אפעס' ב'ידיעות אחרונות' ואת 'סוף שבועי זוגי' בגלי צה"ל, שם הוא משדר יחד עם רעייתו סיוון רהב מאיר מחדשות 2. אך מאיר חרג כבר מזמן מגבולות מדוריו: הוא פרסם טורים, עלה לשידור ברדיו, הסתובב באולפני טלויזיה ועשה דבר אחד כל כך פשוט וכל כך מורכב: הסברה אמיתית. בטוב טעם ודעת, בנועם, בתבונה רבה, בפקחות, בצורה כל-כך מדויקת, עם נגיעות מתבקשות של שנינות וציניות, הוא הצליח להביא את דבר החרדי הנבון אל מרכז השיח הציבורי הלוחמני.

הציבור החרדי צריך להכיר טובה ולהודות לידידיה מאיר על מעשיו. אך יותר מכך, עליו לדאוג ליום פקודה. ליום בו "חבר הכנסת יאיר לפיד" ישב באולפן המהדורה המרכזית ויסביר במתק שפתיים מדוע יש להנהיג נישואין אזרחיים בישראל ושעל המדינה לצמצם באופן דחוף את תקציב הישיבות. אני יכול לעצום עיניים ולדמיין מולו את כל אחד מחברי הכנסת החרדים המכהנים כעת במשכן, מנסה להציג את העמדה החרדית...

התרעתי: זה יגמר באסון.

אין לי ספק כי ישנם כיום רבבות מצביעים חרדים שישמחו לראות את ידידיה מאיר מכהן כחבר כנסת, מסביר את העמדה החרדית ומביא את דברה בצורה שפויה, נקיה, נכונה וחכמה, כמו שצריך להיות, כמו שראוי.

ידידיה אפילו הוכיח בשבוע שעבר, בראיון ל'יומן הצהרים' של יעל דן, שהוא גם יכול להתעצבן, אם הוא רק רוצה. עוד תכונה מצוינת לחבר כנסת. היכולת לזעום הינה מרכיב חשוב וחיוני בעבודתו של איש ציבור בישראל.

אז קדימה ידידיה, רוץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}