כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מתקפה? כך תשתמשו נכון בכרטיסי אשראי

לחוצים ממתקפת ההאקרים על מספרי האשראי? קבלו צרור עצות • 'ישראל הוגנת' בשו"ת מיוחד: מה לעשות כשהשתמשו לנו בכרטיס? איך נמנע? ומה הדרך הבטוחה ביותר לשימוש?

מתקפה? כך תשתמשו נכון בכרטיסי אשראי

כרטיס אשראי הוא אמצעי תשלום נח וזמין לשימוש, אך טומן בחובו סכנות לא מעטות. אנו עדים למקרים רבים של שימוש לרעה בכרטיסי אשראי, לזיופים, ואף לחיוב כרטיסים ללא אישור בעליהם. דברים הגורמים עגמת נפש רבה ואף הפסדים רבים. אז כיצד משתמשים בצורה בטוחה בכרטיס, ומה עושים במקרים של שימוש לרעה? הכל במדריך שלפניכם.

כרטיס האשראי שלנו הוא אמצעי תשלום נח ופופולארי ביותר. שימוש בכרטיס כזה טומן בחובו יתרונות רבים, אך לא מעט חסרונות. כך למשל נהנים בתי העסק מגבייה קלה יחסית של תשלומים, והצרכן נהנה גם הוא מהעובדה שאינו צריך לשאת איתו מזומנים בכיס. כרטיס האשראי מייצר עבורנו גמישות בכל הקשור לאופן ניצול האשראי שלנו, ולעיתים לא מעט הטבות, הנחות ומבצעים שונים.


שימוש לרעה

שימוש לרעה הוא בעצם שימוש בכרטיס שלכם על ידי מישהו שלא רשאי/זכאי להשתמש בו לביצוע רכישות או משיכת מזומנים. במקרים אלו, הלקוח לא יהיה אחראי על החיובים בגין השימוש שנעשה, וזאת מרגע שמסר הודעה לחברת האשראי על השימוש שבוצע בכרטיס או על גניבת / אבדן הכרטיס. יובהר, כי במקרה בו מסרתם את כרטיס האשראי לאדם אחר עם הקוד הסודי, חברת האשראי לא תהיה אחראית על עסקאות שבוצעו על ידי אותו אדם. למעט מקרים בהם מסרתם את הכרטיס לצורך שמירה/פיקדון, ובתנאי שהקוד הסודי לא נמסר.


עסקה טלפונית / אינטרנט

הסיכון העיקרי הכרוך בשימוש בכרטיס, טמון בעובדה שהתשלום בכרטיס אשראי לא חייב להיות דווקא בנוכחותנו. נתון זה הוא הפך את כרטיס האשראי ל"מכונת הונאות" הפועלת בעסקאות אסורות המתבצעות באופן טלפוני או באמצעות רשת האינטרנט. בהתאם לכך, חוקקו עבורנו את חוק כרטיסי חיוב (תשמ"ו) שמטרתו לקבוע את מהות היחסים בין חברות המנפיקות כרטיסי אשראי לבין המשתמשים בהם. הסכם השימוש בכרטיס אשראי הינו חוזה לכל דבר, וכמו בכל חוזה רשאי הלקוח (וגם חברת האשראי) להפסיק את ההתקשרות בניהם בכל זמן שיחפצו, למעט מקרים בהם הלקוח חתם על ההתקשרות המגבילה את תקופת המינימום להחזקת הכרטיס.

בין שאר הוראות החוק, קבע המחוקק שקיימת אחריות על חברת האשראי במקרים בהם פרטי הכרטיס או הכרטיס עצמו נגנבו ובוצעו בהם שימושים, ובמקרים אלו על חברת האשראי להשיב לכם את מלוא הכספים שנגבו בעת השימוש בכרטיס גנוב או אבוד. החזרת הכספים מותנית בכך שתודיעו על השימוש שנעשה בכרטיס ללא ידיעתכם - ברגע שתגלו זאת. משלא תדאגו לעדכן את החברה בזמן, היא רשאית לגבות מכם קנסות בשיעור הקבוע בחוק. כמו"כ בהתאם לחוק, על החברה להשיב לכם כסף שנגבה ללא אישורכם במקרים בהם בית העסק גבה סכום גבוה יותר מהסכום שסוכם עמכם.


אז איך בכל זאת משתמשים בכרטיס באינטרנט?

מכיוון שהחשש העיקרי הוא חשיפת פרטי הכרטיס לגורם זר, כדאי להימנע מהעברת פרטי הכרטיס באימייל או בפקס, וכן בכל דרך אחרת שאינה מאובטחת כראוי. במידה ואתם מתבקשים להזין את פרטי האשראי באינטרנט, וודאו שמערכת התשלום באתר מאובטחת באמצעות פרוטוקול האבטחה הבינלאומי SSL (Secure Socket Layer). הפרוטוקול הזה הוא בעצם ערוץ תקשורת שהמידע המועבר בו אל הספק, מוצפן ומאובטח בהתאם לתקן הבינלאומי לאבטחת מידע. באתרים המאובטחים בצורה הזו, יופיע סמל של מנעול נעול בתחתית דפדפן האינטרנט שלכם לאורך כל תהליך הרכישה.



מהי "עסקה במסמך חסר"?

עסקה המבוצעת באמצעות הטלפון או האינטרנט, מוגדרת בחוק כ"עסקה במסמך חסר". החוק מגדיר עסקה כזו במקרים בהם לא הוצג כרטיס האשראי ע"י הלקוח בבית העסק. כמו כן, עסקאות שחסר בהן פרטים או שאין בהן את חתימת הלקוח, נחשבות גם הן לעסקה במסמך חסר. במקרים בהם הלקוח חויב בגין עסקה שלא ביצע או שהעסקה בוצעה שלא בהתאם למוסכם, עליו להודיע כאמור לחברת האשראי בתוך 30 יום, ובכך למנוע את הנזק הכספי. למרות האמור, חברת האשראי יכולה לחזור ולחייב את הלקוח בסכום העסקה או בסכום ההפרש, אם מתברר שהלקוח כן ביצע את העסקה או שהתחייב בסכום שחויב בו בפועל.

מה לעשות אם המוצר שהזמנתם לא הגיע?

במקרים בהם הלקוח רוכש באמצעות הכרטיס ולא מקבל את המוצר בתוך הזמן שנקבע או שהמוצר אזל והעסקה בוטלה, על הלקוח להודיע לבית העסק בכתב כי הוא מבטל את העסקה, ולהעביר הודעה נוספת - בכתב גם היא - לחברת האשראי, בה הוא מבקש את זיכוי הכרטיס בסכום ששולם. יובהר כי ע"פ החוק יכולה חברת האשראי לחזור ולחייב אתכם בגין אותה עסקה או בהפרש שזיכתה אתכם, במקרים בהם מתגלה שהמוצר סופק, או שהחיוב היה בדיוק לפי המוסכם.


ואם בית העסק נסגר / פשט רגל?

במידה ונגד בית העסק הוגשה בקשה למתן צו כינוס נכסים, צו פירוק או צו פשיטת רגל, חייבת חברת האשראי להפסיק את החיוב בגין העסקה החל מרגע שהודעתם לה על כך בכתב.


כמה טיפים לשימוש בטוח בכרטיס אשראי:

• אל תשאירו את הכרטיס ללא השגחה בבית, ברכב, בעבודה או בכל מקום אחר.

• אל תתפתו למסור את פרטי האשראי בטלפון לאף גורם שאינכם מכירים / סומכים עליו, גם אם הוא מבטיח לכם חופשה בהוואי ב- 9.90 ₪...

• אל תחזיקו את הקוד הסודי בצמוד לכרטיס או בכל מקום נגיש אחר.

• מבצעים קניה בסופר או בתחנת דלק? שמרו על קשר עין קבוע עם הכרטיס שלכם. זיופים רבים מתבצעים דווקא בזמן השימוש בכרטיס במקומות אלו.

• הקפידו לחתום את חתימתכם בגב הכרטיס מיד כאשר אתם מקבלים אותו. כמו כן, וודאו שהכרטיס הישן הושמד ובוטל.

• בדקו את החיובים בדף הפירוט החודשי עוד טרם חויבתם בבנק. כך תוכלו לברר עם חברת האשראי כל חיוב שאינו ברור לכם מספיק.

• בקשו העתק מכל מסמך הנוגע לעסקה שבוצעה בכרטיס, ובדקו שהסכום שחויב תואם למופיע במסמכי העסקה.

שימוש נעים ובטוח לכולכם...

קישורים:
לאתר ישראל הוגנת
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}