כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

ח"כ אנסטסטיה מיכאלי הורחקה מהכנסת לחודש

סערה עם כוס מים: מיכאלי, ששפכה כוס מים על ח"כ גאלב מג'אדלה, תוכל רק להצביע • מג'אדלה שוקל תלונה במשטרה • הערכה: הקריירה הפוליטית שלה גמורה

ח"כ אנסטסיה מיכאלי שופכת כוס מים על ח"כ מג'אדלה בוועדת החינוך. צילום: ערוץ הכנסת
ח"כ אנסטסיה מיכאלי שופכת כוס מים על ח"כ מג'אדלה בוועדת החינוך. צילום: ערוץ הכנסת



ועדת האתיקה של הכנסת דנה הבוקר (ג') בתקרית שאירעה אתמול בוועדת החינוך התרבות והספורט, במהלכה שפכה חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי כוס מים על ח"כ גאלב מג'אדלה.

ועדת האתיקה החליטה להרחיק את חה"כ מיכאלי לחודש ימים - החל ממחר - מישיבות מליאת הכנסת ודיוני ועדות הכנסת.

ח"כ מיכאלי תוכל להיכנס לישיבות המליאה והוועדות לצורכי הצבעה בלבד.

בדרך כלל סובלת ועדת האתיקה מהיעדר סמכויות ענישה ממשיות, אולם הפעם, כך נראה, התעלתה על עצמה בחומרת העונש אותו הטילה על ח"כ מיכאלי.

למרות העונש הכבד, שוקל ח"כ מג'אדלה הגשת תלונה במשטרה על תקיפה. הבוקר הוא בירך את החלטת ועדת האתיקה ואמר: "הוועדה החזירה את הכבוד לכנסת ישראל, וההחלטה מהווה הרתעה ברורה למקרים נוספים בעתיד".

התקרית אירעה בעת דיון בנושא מנהל בית ספר שבחר לקחת את תלמידיו למצעד זכויות אדם. במהלך ויכוח שפרץ בין שני חברי הכנסת, צעק מג'אדלה על מיכאלי "תשתקי". בהמשך פנה לח"כ שישב לצידה וביקש ממנו להשתיק אותה.

בתגובה, בחרה ח"כ מיכאלי להשליך לעברו... כוס מים. החלטת ועדת האתיקה באה למרות העובדה שח"כ מיכאלי שלחה מכתב התנצלות ליו"ר הועדה, ח"כ יצחק ועקנין מש"ס.

מג'אדלה פנה לאחר התקרית ליו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר, מסיעתה של מיכאלי, ודרש להתלונן על מיכאלי בוועדת האתיקה ולקרוא אותה לסדר. חברי הכנסת שנכחו בדיון ביקשו ממילר לגנות את המעשה, אך הוא סירב להתייחס אליו בסיכום הדיון. רק מאוחר יותר פרסם מילר הודעת גינוי, אך האשים את מג'אדלה באחריות עליו. "אני מגנה כל שימוש באלימות", כתב, "מעשיו של מג'אדלה הובילו להתססת הרוחות וגרמו לכך שמעשה כזה יקרה".

ישראל ביתנו גינתה את התנהגותה

סיעת ישראל ביתנו פרסמה הודעה חריגה, ובה גינתה את התנהגותה של מיכאלי. חברי הסיעה אף הבהירו למיכאלי בישיבת הסיעה, כי לא קיימות נסיבות המצדיקות את התנהגותה.

ישראל ביתנו אינה מקיימת פריימריז, אלא היו"ר או ועדה מסדרת הם שמגבשים את רשימת החברים. כיוון שכך, אהדת הפעילים אינה מספקת, וכדי להיבחר יש לקבל את אישור יו"ר המפלגה. בעבר החליט היו"ר אביגדור ליברמן שלא לכלול את אסתרינה טרטמן ברשימת המפלגה, לאחר שמסרה מידע שגוי בנוגע להשכלתה. לפי הערכות, צעד דומה יינקט על ידי ליברמן גם נגד מיכאלי.

מלשכתה של ח"כ מיכאלי נמסר בשמה: "מצד אחד, מילותיו של מג'אדלה שוות לי כקליפת השום. עם זאת, תמו הזמנים שגבר יכול לקלל אישה בפומבי, להעליב אותה ולהתנהג באלימות. לא אתן לאף אדם, ח"כ מכובד ככל שיהיה, את הפריבילגיה לנהוג באלימות, בטח שלא במשכן הכנסת". עוד מסרה מיכאלי: "אני, ככלל, חושבת שמים הם כלי מצוין להתקרר". ח"כ מיכאלי אף הגישה תלונה נגד מג'אדלה לוועדת האתיקה של הכנסת.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', האשימה את ח"כ מיכאלי כי פגעה בחבר מפלגתה מתוך מניעים גזעניים. זאת לאחר שהעבודה הגישה אף היא תלונה נגד מיכאלי לוועדת האתיקה. "אחרי שליברמן מדגים לישראלים כיצד מחריבים את יחסי החוץ, מיכאלי מדגימה לנו כיצד מחריבים גם את יחסי הפנים בישראל. זו התנהגות פרועה", אמרה יחימוביץ'.

בסופו של דבר מי שהגיש את התלונה לוועדת האתיקה היה יו"ר הכנסת, רובי ריבלין. "אנו מצויים באווירה שהבחירות ממשמשות ובאות ואני מעריך שהדבר יוביל להתלקחות יצרים. יהיו אי אלו חברי כנסת שירצו להבליט את עצמם באמצעות תעלולים וגימיקים. מי שישלם את המחיר הן הכנסת והדמוקרטיה הישראלית", אמר.

מה קרה בדיון?

הדיון אתמול עסק, כאמור, בביקורת נגד מנהל בית ספר, הממוקם בכפר ערערה שבמשולש. ח"כ דני דנון מהליכוד דרש לפטרו.

בתגובה קרא לעברו ח"כ מג'אדלה: "הפשיזם והגזענות שלכם מסיטים את הדיון לסמטאות כשמדובר בצעדת זכויות אדם, כדי לקבל כותרות מהפשיזם והימין הישראלי. שום בית ספר יהודי שלקח חלק באירוע לא נקרא לבירור בנושא".

ח"כ מיכאלי ביקשה ממג'אדלה שישתוק וצעקה לעברו: "אתם מסיתים נגד המדינה". מג'אדלה השיב: "כאן זה בית המחוקקים ומיכאלי לא תשתיק אותי. כאן זו לא סיעת ישראל ביתנו". אחר כך הוסיף: "אנחנו דנים בנושא ערכי ורעיוני ממדרגה ראשונה ולא ניתן לפשיזם הזה להשתלט על הבית. אני יודע להתנהג גם עם פשיסטית".

זו הייתה המילה שהקפיצה את ח"כ מיכאלי, שהתפרצה לדבריו והאשימה אותו בחוסר כבוד כלפי מעמד האישה והכנסת. "לך תלמד אתיקה", אמרה לו.

כמה דקות לאחר מכן, כשנדמה היה שמיכאלי יוצאת להירגע מחוץ לאולם הוועדה, היא צעדה לכיוונו של מג'אדלה, מזגה כוס מים ושפכה אותה עליו כך שפניו וחליפתו נרטבו.

אחר כך יצאה נסערת מאולם הוועדה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}