כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

התמ"ת: 18% ממשרדי עורכי הדין שנבדקו שילמו מתחת למינימום

האגף לאכיפת חוקי עבודה בתמ"ת בדק ברבעון האחרון של 2010 את תנאי העסקתם של 350 מתמחים ועורכי דין צעירים ב-22 משרדי עריכת דין ■ בקרוב יחל השלב השני של הבדיקה, שיכלול 25 משרדים נוספים

  • י"ד טבת התשע"ב
התמ"ת: 18% ממשרדי עורכי הדין שנבדקו שילמו מתחת למינימום



ממצאים חלקיים שפורסמו אתמול מביקורת מדגמית שערכו פקחי משרד התמ"ת במשרדי עורכי דין ברחבי המדינה, מגלים כי משרדים רבים לא ממלאים אחר הוראות חוקי העבודה במלואם. ואולם, שיעור הפרות החוקים הגדול ביותר נמצא בתחום הרישום והדיווח לעובד, אך לא בעבירות שנחשבות בעייתיות יותר, כמו אי תשלום עבור שעות נוספות.

ניתוח שנערך במשרד התמ"ת העלה כי מתוך 22 משרדי עורכי דין שבהם נערכה הביקורת, ב-15 משרדים התגלו ממצאים המעידים על ביצוע עבירה על חוקי העבודה. לגבי העבירה שעליה מלינים מתמחים ועורכי דין צעירים רבים, ונוגעת לאי תשלום שכר בעבור שעות נוספות, מתברר מממצאי התמ"ת כי רק ב-18% מהמקרים לא שולם גמול עבור עבודה בשעות נוספות; ב-22% מהמשרדים שנבדקו התגלתה עבירה של העבדה אסורה בשעות נוספות; ב-77% מהמקרים העבירה היא אי הצגת מודעה על גובה שכר המינימום במשק.

עוד עולה מהבדיקה כי ב-68% מהמשרדים הבעלים לא ניהל פנקס שעות עבודה של עובדיו; ב-63% מהמקרים העבירה היתה אי מסירת תלוש שכר שבו נכללים כל הפרטים על הגמולים השונים, כנדרש בחוק; ב-63% מהמקרים מדובר באי מסירת הודעה בכתב לעובד על תנאי העסקתו; ב-36% מהמקרים המעסיק לא ניהל פנקס חופשה של עובדיו; ב-22% מהמקרים המעסיק לא תלה בשטח המשרד תקנון למניעת הטרדה מינית; ב-18% מהמקרים תלושי השכר של העובדים לא הכילו פירוט של תנאי ההעסקה כנדרש בחוק.

אחד הממצאים החמורים ביותר נוגע לכך שב-18% מהמשרדים שנבדקו התגלה כי עובדים קיבלו שכר נמוך מהשכר הקבוע בחוק שכר מינימום.

עובדים בתנאי ניצול

הבדיקה שערך האגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד התמ"ת, בראשות חזי אופיר, התקיימה ברבעון האחרון של 2010 וכללה 22 משרדי עריכת דין בירושלים, תל אביב, חיפה, נצרת ובאר שבע. הבדיקה בחנה בעיקר את תנאי העסקתם של 350 מתמחים ועורכי דין צעירים, שהם בדרך כלל מועדים יותר להעסקה פוגענית לעומת עמיתיהם הוותיקים. הבדיקה תיכנס בקרוב לשלב שני ותכלול 25 משרדי עריכת דין נוספים.

"בימים אלה נדונה יוזמה של לשכת עורכי הדין להאריך את תקופת ההתמחות במקצוע עריכת הדין לשנתיים לעומת שנה כיום", אמר אופיר. "אין מקום לבצע שינוי בתקופת ההתמחות בלי לכרוך את המהלך בשיפור של תנאי ההעסקה של המתמחים, לפחות בכל הקשור לשמירה על חוקי העבודה וקיום חוזי העבודה האישיים הנחתמים עמם". לדבריו, מדובר באלפי עובדים המוכנים לעתים לעבוד בתנאי ניצול, ביודעם שאין דרך אחרת להשלים את תקופת הסטאז'.

לדברי אופיר, ב-16% מתיקי החקירה שבהם הסתיים הטיפול, הגישה התובעת הראשית של משרד התמ"ת, עו"ד גלי לוי, כתבי אישום לבתי הדין האזוריים לעבודה. על 18% מהמשרדים התמ"ת הטיל קנסות מינהליים בסך 10-20 אלף שקל כל אחד. עם זאת, 25% מכלל תיקי החקירה במבצע נסגרו בשל היעדר ראיות מספיקות נכון לשלב זה.

אופיר הוסיף כי במגזר הערבי כמעט בלתי אפשרי לבצע ביקורת בעניין אכיפת זכויות העובדים במשרדים לעריכת דין, מכיוון שהעובדים, שחלקם מועסקים במקום בזכות קשרי משפחה עם המעסיק, מעדיפים לא לשתף פעולה עם התמ"ת בעניין זה. שניים מהמשרדים הגדולים שבהם נערכה בדיקת התמ"ת, גולדפרב ומ.זליגמן שהתמזגו לפני כחצי שנה, סירבו להגיב לכתבה. עו"ד דוד מלכוב, שותף במשרד ש. פרידמן שגם בו בוצעה הבדיקה, נמנע מלהגיב, "עקב עומס עבודה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}