כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חינוך חינם? השרים מעדיפים משרדי ממשלה עשירים

ליברמן, המתנגד החריף ביותר להצעה, רוצה להוציא את הציבור החרדי מכלל הזכאים בהטבה - ונתניהו הופך להיות ה'סניגור' • איכלר: "הכל בגלל ההסתה והחינוך החילוני"

ישיבת ממשלה. צילום: פלאש 90
ישיבת ממשלה. צילום: פלאש 90



ישיבת הממשלה הנערכת בשעות אלו צפויה להיות ארוכה ביותר, אך מה שמייחד אותה הוא גל הסערה שהתעורר עוד לפני שכונסה, בעקבות הקיצוץ הצפוי אותו מייעד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למשרדי הממשלה השונים בדרך לקידום חוק חינוך חינם - אחד מהדברים עליו המליצה ועדת טרכטנברג, הגם שלא המליצה על קיצוץ רוחבי כדי לממש את ההטבה.

על פי ההערכות, לא תתקיים היום הצבעה בנושא וזאת בשל היעדר רוב ליוזמה.

בפתח הממשלה אמר נתניהו כי "אף החלטה שקובעת סדרי עדיפויות אינה קלה אבל זו המשמעות של מנהיגות. לדעת ליצור את סדרי העדיפויות". הוא הוסיף כי אין "גם זה, גם זה וגם זה" וכי לא ניתן בעת הזו לבצע קיצוץ בביטחון לכן חובה לקחת את המימון ממקורות אחרים.

המתנגד העז ביותר ליוזמה הוא שר החוץ, אביגדור ליברמן, שמתעקש על כך ש"מי שצריך לקבל קודם זה אותו זוג צעיר ששירת בצבא ומשלם מיסים. במתכונת הנוכחית".

ליברמן התבטא בין השאר נגד קיצוניים במגזר הערבי כמו גם נגד קיצוניים במגזר החרדי. "אני לא רואה שום הגיון מדוע מדינת ישראל צריכה לממן פעילים איסלאמיים באום אל פחם או סיקריקים בבית שמש", אמר, אך בו בזמן דרש להעניק את ההטבות בתחום החינוך רק למי שעובד ושירת בצה"ל, מה שעלול להוציא חרדים רבים (גם לא קיצוניים מבית שמש...) ממעגל מקבלי ההטבה.

"תתעלמו מההסתה"

תתעלמו מדברי התעמולה שמופצים", אמר נתניהו בתגובה לדברי ליברמן. "המציאות היא שהערבים והחרדים כבר היום מקבלים חינוך חינם. אני רוצה שההטבה הזאת תינתן לכלל האוכלוסייה. בנוסף ההטבות הכספיות לילדים שייהנו מיום לימודים ארוך מיועדת רק להורים עובדים - זאת בשורה כלכלית-חברתית אדירה".

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', יצאה אף היא נגד הצעתו של ליברמן ואמרה כי "הצעתו של ליברמן כי רק יוצאי צבא יקבלו חינוך חינם, היא פופוליסטית, מטופשת ומזיקה למדינה, כיוון שהיא תמנע יציאה לעבודה של העניים ביותר והם ימשיכו לקבל קצבאות מהמדינה".

לדעתה, "הקיצוץ ינחית מכה אנושה על מערכת הבריאות הקורסת, על החינוך, ועל ביטחון הפנים ויפגע בחלשים ביותר. כיוון שזהו קיצוץ בבסיס התקציב הוא קיצוץ לתמיד, ולכן יגדיל באופן בלתי נסבל את הפערים בחברה.

גם ח"כ ישראל איכלר, יו"ר 'יהדות התורה' יצא חוצץ נגד דברי ליברמן ונגד הצעתו. "החרדים לא מתקבלים לעבודה בשום מקום ציבורי, והרוסים שחלק מהם הם גויים מתקבלים בכל משרה ציבורית", אמר והדגיש את התנדבותם של החרדים בתחומי ההצלה, חלוקת המזון והרפואה.

אייכלר אף האשים את ההסתה והחינוך הממלכתי הקלוקל "שדוחפים להרביץ לאברכים ברחובות". לעומת הצלחת החינוך החרדי בכל הדורות.

"סיסמה יפה - ותו לא". ליצמןצילום: "סיסמה יפה - ותו לא". ליצמן
"סיסמה יפה - ותו לא". ליצמן


"מהיכן יגיע הכסף?"

במצעד המתנגדים היו שרים רבים.

אחד מהם, המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, אמר כי "זו החלטה בזויה והזויה שאמורה לפגוע בשכבות החלשות". שלום הוסיף כי מדובר בלקיחת כסף מהפריפריה , 50% מתקציב הפעילות של משרד לפיתוח הנגב והגליל", והוסיף כי אין שום מצב לפיו "ילדי קרית שמונה, חצור ושדרות יממנו את ילדי סביון והרצליה".

גם שרי ש"ס יתנגדו להצעה. "אנו מברכים על החוק ומעוניינים שהוא יחול כבר מגיל אפס, השאלה מהיכן יגיע הכסף. אולי כדאי להגדיל את יעד הגירעון. במתכונת הנוכחית לא נתמוך בקיצוץ".

כבר בסוף השבוע הבהיר השר ישי כי "בעת הזו צריך להגדיל את הגירעון ולא להמשיך לפגוע במשרדי הרווחה, השיכון, ובמענקי האיזון לרשויות המקומיות, דבר אשר פוגע ברווחתם של תושבי ישראל".

גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מתנגד בחריפות לקיצוץ במשרדו. "לאור כל המשברים של הקיץ האחרון אני לא מבין איך שר הבריאות וראש הממשלה מקצץ במשרד הבריאות. חינוך חינם זו סיסמה מאד יפה אבל למיטב הבנתי זה לא חל על החרדים אז לא נתמוך בזה לא בכנסת ולא בממשלה", אמר.

שר הביטחון, אהוד ברק, מתנגד כמובן אף הוא לתוכנית, הכוללת קיצוץ במשרדו. "אני מקווה שלא נפגע בעיתוי הזה ביכולתה של המדינה לספק ביטחון, אך באותה עת גם נעניק חינוך חינם", אמר הבוקר בראיון לתקשורת והוסיף כי לא הצליח לשכנע את ראש הממשלה לפתוח את תקרת התקציב.

"בשורה למאות אלפי הורים"

בין התומכים בהצעה נמנה כמובן שר האוצר, יובל שטייניץ, שלדעתו מדובר במהלך בעל אלמנטים היסטוריים.

"יש מעט מאד מדינות עם חוק חינוך חינם אוניברסלי מגיל שלוש", אמר. לדעת שטייניץ אין כל בעיה להחיל את ההטבה גם על קבוצות קיצוניות. "טוב לנו שגם הורים לקבוצות קיצוניות יקבלו חינוך חינם שהמדינה מפקחת עליו. זה טוב למדינה", אמר.

גם שר החינוך, גדעון סער, תומך כמובן בהצעה, המיטיבה עם האינטרסים של משרדו. "זו בשורה שמאות אלפי הורים מצפים לה", אמר.

המעניין הוא כי שר המדע, דניאל הרשקוביץ, מהבית היהודי, תומך אף הוא בהצעה. "זו מטרה שמצדיקה מאמץ כולל", אמר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}