כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הולילנד • כתב האישום המלא נגד אולמרט ולופוליאנסקי

הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד עשרות מעורבים בפרשה • ההסדר שנדחה: החברה הסכימה להחזיר את המצב התכנוני לקדמותו בתמורה לאי הגשת כתב אישום נגדה

ימשיך לחייף? שמחיוף, עם חבר. צילום ארכיון
ימשיך לחייף? שמחיוף, עם חבר. צילום ארכיון



פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), הגישה הבוקר (ה') כתב אישום נגד 16 מעורבים בפרשת הולילנד, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ראש לשכתו שולה זקן, יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, איש העסקים אביגדור קלנר וראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי.

כתב האישום עוסק בשלוש פרשיות נפרדות, שכרוכות אחת בשנייה ועניינן "קידום פרוייקטי נדל"ן שונים בארץ תוך מתן שוחד לעובדי ונבחרי ציבור שונים, בדגש על עבירות שליוו את הליכי התכנון בעיריית ירושלים ובמנהל מקרקעי ישראל".

במרכז כתב האישום, עומדת העיר ירושלים ומלון הולילנד לשעבר, שהפך לפרויקט בנייה גדול, המתנשא על רכס העיר ונראה כמעט מכל חלקי העיר, בשלב זה, החלק הבנוי של הפרויקט הוא מחצית ממנו. בעבר, היה על הרכס מלון קטן של 100 חדרים. אולם, באמצעות ארבע תוכניות שקודמו ואושרו במשך עשור בזו אחר זו על ידי מוסדות התכנון, תוך המעורבות של הנאשמים השונים, הפך המלון לשכונת מגורים עתירת מימדים בת למעלה מ-1,000 יחידות דיור. חלקן בשני מגדלים של למעלה מ-30 קומות.

כתב האישום מתאר מערכת יחסים בין יזמי הנדל"ן ובעלי הקרקע בפרויקט הולילנד לבין עובדי ונבחרי הציבור, שפעלה לאורך הזמן ובשיטתיות כך שיזמי הנדל"ן מספקים מעת לעת את צרכיהם הכספיים של עובדי הציבור והמקורבים להם, בשלבים השונים של ההליכים התכנוניים. בתמורה, פעלו עובדי ונבחרי הציבור להסרת מכשולים, דחיית התנגדויות, קיצור דרמטי בלוחות הזמנים של ההליכים התכנוניים, הגדלה ניכרת של אחוזי הבנייה, שינויים בייעוד המקרקעין והקלות בחובות הבנייה והפחתת מסים לפי בקשת היזמים.

לצד פרשת הולילנד, מתוארות בכתב האישום שתי פרשיות נוספות של תשלומי שוחד במקומות נוספים במדינת ישראל. האחת מספרת את סיפור חברת תעשיות מלח, והשנייה של חברת הזרע שנוגעות בקידום ענייניהם של יזמי הנדל"ן בקרקעות בצפון (עתלית, חוות יבור), באזור המרכז (חוות שלם) וקרקעות בדרום (חוות מבחות, אילת).

"חומרתו של כתב האישום לא נובעת רק מהיקפו", אומרים בפרקליטות. "אלא מן העובדה שאין מדובר בעובד ציבור בודד שסרח, אלא במספר רב של עובדי ונבחרי ציבור, החל מחברים במועצת העיר ירושלים, מהנדס העיר, שני ראשי עיריית ירושלים, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, וכלה בשר התמ"ת וראש לשכתו". , ,

הנאשמים, ,

אהוד אולמרט - כיהן כראש עיריית ירושלים ומאוחר יותר כשר התמ"ת;

שולה זקן - ראש לשכתו של אולמרט

דני דנקנר - יו"ר דירקטוריון משותף של חברת תעשיות מלח לישראל בע"מ, ובמקביל כיהן גם כסגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים

אורי לופוליאנסקי - שכיהן בשנים הרלבנטיות כסגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר ועדת המשנה של הועדה המקומית לתכנון ובנייה, ובהמשך כראש העירייה ויו"ר הועדה

הלל צ'רני - שהיה בעל הזכויות במקרקעין שבמתחם באמצעות חברת הולילנד תיירות; פעל לשינוי ייעוד המקרקעין באמצעות חברת הולילנד שירות לנופש והיה מנהלן הפעיל

אביגדור קלנר - מתוקף תפקידיו בקבוצת פולאר, היה ממקימיה של חברת הולילנד פארק - חברה שהוקמה לשם רכישת חלקים מהמקרקעין במתחם

אמנון ספרן - היה מנהל פעיל בהולילנד פארק מתוקף תפקידו כמנכ"ל פולאר נדל"ן ומנכ"ל קלדש בנייה

אורי שטרית - מהנדס העיר ירושלים דאז

שמעון גלאון שימש כמנכ"ל קרדן, חלק מקבוצת פולאר

מאיר רבין - היה עוזרו האישי של המכונה ש' בעיקר בשל קשריו החברתיים והמשפחתיים עם שורה של נבחרי ועובדי ציבור, שמתוקף תפקידיהם היה בידיהם להשפיע על זכויות ותהליכים בנוגע לפרויקטים נשוא כתב האישום

אליעזר שמחיוף - חבר מועצת העיר ירושלים ומאוחר יותר סגן ראש העירייה

אברהם פיינר - כיהן בתפקידים שונים בעיריית ירושלים

יעקב אפרתי - שמש כמנכ"ל משרד התשתיות ומאוחר יותר מונה לתפקיד מנהל מינהל מקרקעי ישראל., ,

החקירה הגדולה בתולדות המדינה , ,

בחקירת פרשת הולילנד השתתפו כ-150 חוקרים, אשר פעלו במסגרת צח"מ משולב של היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 ורשות המסים, בליווי צוות של פרקליטים מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), לצד פרקליטים נוספים מן התחום האזרחי. כידוע, בתיק זה קיים עד מדינה, המכונה ש', שכל פרט על זהותו אסורה בפרסום, על פי צו בית משפט.

בעקבות החקירה הסמויה, החלה באפריל 2010 חקירה גלויה. באוגוסט 2010 הועבר התיק לטיפול הפרקליטות. בחודשים שלאחר מכן בוצעו השלמות חקירה, ובמארס 2011 שוגרו למרבית החשודים מכתבי ההזמנה לשימוע. הליכי השימוע לגבי מרבית החשודים הסתיימו עד סוף אוגוסט 2011.

לאחר בחינה מדוקדקת של חומרי הראיות ולאחר שנשקלו גם הטענות שהושמעו במהלך השימועים לכל מי שבחר לממש את זכותו לשימוע (טענות שבחלקן אף התקבלו), הוחלט על הגשת כתב האישום.

כתב האישום מייחס לנאשמים, איש כפי חלקו, עבירות לקיחת שוחד ומתן שוחד, ולחלקם גם עבירות של הלבנת הון, אישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס. במקביל לכתב האישום, הגישה הפרקליטות בקשה חדשה לאיסור פרסום שמו של עד המדינה ובקשה לקביעת הרכב של שלושה שופטים נוכח חשיבותו הציבורית של התיק. בנוסף, בשל נסיבותיו האישיות של עד המדינה, מתכוונת הפרקליטות לבקש בקרוב לזמנו למסירת עדות מוקדמת.

על פי כתב האישום, החל מאמצע שנות ה-90 ובמשך יותר מעשור, פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים עתירת זכויות בנייה וחריגה בנוף העירוני, במתחם הולילנד בו ניצב עד אז מלון קטן, בן כ-100 חדרי אירוח. צ'רני, כבעליו של המתחם, פעל "מתוך כוונה להשיא את שוויו של המתחם ואת הרווח שיצמח לו ממכירתו בעקבות פעולות היזמות אותן עמד לקדם". על מנת להגשים את מטרתו, החליט צ'רני לפעול לשינוי יעוד הקרקע ממלונאות למגורים (בעיקר), לפעול להגדלת אחוזי הבנייה במתחם הולילנד בצורה ניכרת ולפעול לצמצום העלויות שלו כיזם בהקמת הפרויקט.

לצורך כך, ביחד עם ש.ד., איש נדל"ן עתיר ניסיון, רקם צ'רני תכנית רב שלבית לשינוי יעוד הקרקע ולהגדלה ניכרת של נפח וזכויות הבנייה. צ'רני, לפי האישום, ידע כי היקף הגידול בזכויות הבנייה, אופי הבנייה בתכניות שהגיש ומידת חריגתן מן המצב התכנוני הקיים, יחייבו תמיכה רחבה של נבחרי ציבור ועובדים בכירים בעיריית ירושלים וברשויות התכנון. וביחד עם ש.ד. "גמרו אומר בדעתם כי את התמיכה הנדרשת מנבחרי הציבור ועובדיו ניתן יהיה להשיג ולקדם באמצעות מתן טובות הנאה מופלגות". לפיכך, נטען בכתב האישום, "טוו השניים תכנית פעולה לפיה, יעניקו טובות הנאה לנבחרי הציבור ועובדי הציבור שהם יידרשו לשיתוף פעולה מצידם, באופן שאלה יפעילו יכולותיהם וסמכויותיהם לטובת הפרויקט במסגרת תפקידיהם בצמתי קבלת ההחלטות בעיריית ירושלים ובמוסדות התכנון".

בהתאם לתוכנית, במהלך השנים 2007-1994, פעלו צ'רני וש.ד., יחד עם רבין, כדי להעניק טובות הנאה כספיות ואחרות לנבחרי ועובדי הציבור האמונים על קידום תכניות הבניה והליכי התכנון על מנת שאלו יפעלו עבורם לקידום הפרויקט, צמצום לוחות הזמנים, הסרת מכשולים והפחתת עלויות הבנייה.

בכתב האישום נטען כי בסוף שנת 1999, ולאחר שבעקבות שלמוני שוחד לנבחרי ועובדי הציבור הנוגעים לאישור נפח הבנייה במתחם הולילנד ושונה ייעוד מרבית ועיקר המקרקעין ממלונאות למגורים, מכר צ'רני חלק מן המקרקעין, שיעודם שונה, להולילנד פארק. באופן זה, הפכו הולילנד פארק (בהנהלת קלנר, ספרן וגלאון), הנאשם צ'רני והחברות בבעלותו, לבעלים ביחד ולחוד במתחם הולילנד.

"החל משנת 2003 ועד לשנת 2007, פעלה הולילנד פארק, אף היא, בניהולם הפעיל ובידיעתם של קלנר, ספרן וגלאון, ביחד עם ש.ד. למתן טובות הנאה כספיות לנבחרי ועובדי הציבור, ככל שנדרש על מנת לקדם את פרויקט הולילנד".

לפי האישום, במהלך תקופה זו, בפעילות שיטתית, מתמשכת, תוך ביצועה של התוכנית העבריינית, נתנו מעת לעת היזמים, ש.ד. והנאשם רבין, טובות הנאה כספיות בשווי מיליוני שקלים, לשורה ארוכה של נבחרי ועובדי ציבור בעיריית ירושלים על מנת להטותם למשוא פנים למען קידום פרויקט הולילנד. "באופן זה, התפתחה מערכת יחסים של קח ותן בין עובדי ונבחרי הציבור - לופוליאנסקי, שטרית, אולמרט, שמחיוף, פנר וזקן - לבין הנאשמים היזמים - צ'רני, קלנר, ספרן וגלאון, הנאשם רבין וש.ד. עובדי ונבחרי הציבור קיבלו טובות הנאה כספיות, ובתמורה השיבו ליזמים כגמולם, בפועלם למען קידום התכניות שהגישו היזמים".

במסגרת מערכת היחסים, לקחו עובדי ונבחרי הציבור - לופוליאנסקי, שטרית, אולמרט, שמחיוף, פנר וזקן שוחד שניתן להם - ישירות או בעקיפין - שהתבטא בעיקר בכספים שניתנו להם, למקורביהם או למוסדות המזוהים עימם. נבחרי ועובדי הציבור לקחו את השוחד בידיעה, כי ניתן בעד פעולות הקשורות בתפקידיהם ועל מנת להטותם למשוא פנים בקידום פרויקט הולילנד.

מכתב האישום עולה כי סך טובות ההנאה שלקחו הנאשמים נבחרי ועובדי הציבור נאמד במיליוני שקלים שהועברו מאת היזמים, וש.ד., חלקם באמצעות הנאשם רבין. "מסכת תשלומי השוחד התקיימה תוך שימוש בשיטות שונות של העברת כספים והסוואתם באמצעות מערכת כוזבת של כיסוי ותיעוד חשבונאי".

כל אלה, לפי כתב האישום, "איפשרו התקיימותה במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים שנמשכה לאורך למעלה מעשור, כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה והיקף חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים". כל זאת, במסגרת מימוש סדרה של ארבע תכניות שקודמו ואושרו במהלך תקופה זו, בזו אחר זו, על ידי מוסדות התכנון, על רקע מערכת תשלומי השוחד השוטפים שהועברו לעובדי ולנבחרי הציבור בשלבים השונים של ההליכים השונים שהתקיימו ביחס לתכניות אלו.

בנוסף , נטען בכתב האישום כי במקביל לקידום פרויקט הולילנד, פעלו קלנר וספרן לקידום השבחת המקרקעין של הזרע ובהן, חוות שלם, מבחור ויבור. על פי כתב האישום, החל משנת 2001, בהמשך להיכרות ושיתוף הפעולה בין קלנר וספרן לבין ש.ד. בפרויקט הולילנד, סיכמו השניים עם ש.ד. כי יפעל ביחד עם הנאשם רבין, לקידום ענייני הזרע באמצעות מתן טובות הנאה כספיות למנהל המינהל באותה עת. בהמשך סיכם הנאשם קלנר עם ש.ד. לפעול לקידום ענייני הזרע גם באמצעות מתן טובות הנאה כספיות לאולמרט, שהיה שר התמ"ת והממונה על המינהל באותה עת, והנאשמת זקן, ראש לשכתו.

בהתאם לסיכום, נטען באישום, בשנים 2002-2005, נתנו קלנר וספרן, באמצעות חברות בניהולם, סך של כ-1.7 מיליון שקל לידי ש.ד. ולידי הנאשם רבין, על מנת שיתנו טובות הנאה כספיות לעובדי הציבור ונבחריו, במטרה להטותם למשוא פנים בתפקידם ועל מנת שיקדמו את השבחת המקרקעין של הזרע.

בהמשך לכך, "לקחו אולמרט וזקן, טובות הנאה כספיות ואחרות, בסך של כ-200 אלף שקל, ביודעם כי ניתנו בעד פעולות הקשורות בתפקידיהם ועל מנת להטותם למשוא פנים בקידום ענייני הזרע". מסכת העברת תשלומי השוחד מקלנר, ספרן והחברות בניהולם לש.ד. ולנאשם רבין והלאה לאולמרט וזקן, התקיימה תוך שימוש בשיטות שונות של העברת כספים והסוואתם.

פרשיה נוספת המתוארת בכתב האישום נוגעת לתעשיות מלח וליו"ר החברה, דנקנר. על פי כתב האישום החל מאמצע שנות ה-90 פעל דנקנר, בשמה של תעשיות מלח ומטעמה, לקדם הסדר מקרקעין שנחתם בין תעשיות מלח לבין המינהל, שעניינו שינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת מייעוד של תעשיית מלח לייעוד של מגורים, תיירות ומסחר ומתן זכויות בקרקע לאחר שינוי ייעוד. בשנים 2004-2002, על מנת לקדם את הסדר המקרקעין ובשל היקף ההסדר וחריגותו, סיכמו הנאשמים דנקנר ורבין כי האחרון יתן טובות הנאה כספיות לנאשם אפרתי, מנהל המינהל באותה עת, על מנת להטותו למשוא פנים בקידום ההסדר בו חפצה תעשיות מלח.

בהתאם למוסכם, נתן דנקנר לרבין, בשמה של תעשיות מלח ומטעמה, סך של כ-1.1 מיליון שקל על מנת שיתן טובות הנאה כספיות לאפרתי, תוך שימוש במערכת כוזבת של כיסוי חשבונאי, שנועדה להסוות את מתן כספי השוחד. אפרתי, לפי האישום, לקח את השוחד בסך שלא פחת מכ-45 אלף שקל, שנתן לו הנאשם רבין, בידעו כי הכספים ניתנים לו בעד פעולה הקשורה בתפקידו ועל מנת שיקדם את הסדר המקרקעין עם תעשיות מלח. נוכח תשלומי השוחד פעל אפרתי לקידום הסדר המקרקעין. , ,

הסדר הטיעון שנפל, ,

בשבועות האחרונים ניהלה חברת הולילנד משא ומתן עם הפרקליטות על הסדר טיעון שבסופו החברה לא תואשם בפרשה. על פי המתווה של ההסדר, שעליו הסכימו בפרקליטות, הוחלט כי הזכויות הנוספות שניתנו בפרויקט והומרו ממלונאות לדיור ובנוסף תוספת של 54 יחידות דיור - יבוטלו.

בנוסף הוסכם כי המצב התכנוני של הפרויקט יושב למצב שאמור היה להיות ב-1999 וכולל נכון להיום, 209 יחידות דיור בהיקף של 23 אלף מ"ר שלא נוצל. כמו כן הוסכם בין הצדדים כי מגרש אחד יימסר לרשות הציבור. בתמורה, חברת הולילנד פארק לא תיכלל בכתב האישום בפרשה והצדדים ימשיכו להידיין בפני מגשר מוסכם על הצדדים לבחינת ההיבטים של ההליך התכנוני וגיבוש פתרון כולל בכלל ההיבטים המשפטיים הקשורים לחברה ולתיק.

ההסדר, שכבר היה מוכן לחתימה, בוטל ברגע האחרון מאחר שהדירקטורים בהולילנד פארק, שהוקמה לצורך בניית הפרויקט, לא היו מוכנים לחתום עליו. הולילנד פארק מוחזקת בידי חברת פולאר השקעות (באמצעות החברות הבנות פולאר נדל"ן וקלדש בניה) ובאמצעות חברת קרדן נדל"ן, שמחזיקות ב-90% מהמניות, ו-10% שמוחזקים באמצעות בנק לאומי.

בעקבות ההסדר התפטרו הדירקטורים מטעם חברת קרדן, והוחלט כי החברה לא תחתום על ההסדר. לפיכך, הולילנד פארק תואשם בעבירות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. כמו כן יוגשו כתבי אישום נגד הדירקטורים לשעבר בחברה ונגד יתר המעורבים בפרשה.

, ,

"ניסיון פסול להשפיע על בית המשפט" , ,

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט, מסר בתגובה: "הגשת כתב האישום דווקא כעת, תוך כדי ניהול המשפט כנגד אולמרט, ובניגוד לכל אמת מוסר של הגינות בסיסית, היא שערורייה בפני עצמה, ויש בה לטעמנו ניסיון פסול להשפיע על בית המשפט הדן בימים אלו בעניינו של מר אולמרט ועומד בפני קבלת הכרעות.

"כתב האישום הוגש מבלי שהפרקליטות אפשרה לאולמרט אפילו את זכותו הבסיסית לשימוע, וזאת למרות הידיעה הברורה של אנשי הפרקליטות כי התיק בעניין הולילנד בכל הנוגע למר אולמרט הוא מופרך מיסודו ומורכב כולו מטענות בעלמא של עד מדינה מפוקפק, אשר אפילו חוקריו חשדו בו כי שיבש ראיות. כתב האישום מתבסס על סיפורי אלף לילה ולילה שנולדו במוחו של עד מדינה זה, אשר בתי משפט שדנו בענייניו כבר ביקרו אותו בעבר בחריפות ואת נטייתו שלא לומר אמת. האיש אף לא היסס להסתיר מהמשטרה ומהפרקליטות את העובדה שניסה לסחוט אנשים שונים, אותם הפך אחר כך בהבל פיו לחשודים.

"הפרקליטות, במקום להוקיע אדם זה ולהעמיק את הבדיקות בעניינו, החליטה לשלם לו מיליונים, רק כדי שישמיע את מה שמשלמים לו להשמיע. הדבר נעשה במחשכים הרחק מעיני הציבור ואפילו כעת, לאחר שמוגש כבר כתב אישום, מסרבת הפרקליטות לגלות לציבור את תנאי ההסכם שחתמה עימו.

"אולמרט הצהיר בצורה הברורה ביותר כי מעולם לא לקח שוחד, לא במישרין ולא בעקיפין, והגשת כתב אישום כעת לא תשנה עובדה זו. מר אולמרט, כראש העיר ירושלים תמך בפרוייקט הולילנד כבר מתחילתו, וזאת במתכונתו הראשונית של הפרוייקט, לפני שהוכנסו בפרוייקט שינויים רחבים מאד לאחר תקופתו. אולמרט תמך בפרוייקט המקורי מתוך אמונה, כי דווקא בתקופה בה אוכלוסיה רחבה נוטשת את עיר הבירה, יסייע פרוייקט זה להשאיר בירושלים אוכלוסיה חילונית מבוססת שהעיר כה זקוקה לה".

עורכי הדין ירון קוסטליץ, הדס ליס ונעה פירר ממשרד ד"ר וינרוט, המייצגים את יעקב אפרתי, מסרו כי "מר אפרתי אינו קשור בכלל לפרשת הולילנד ולא יוחסה לו כל עבירה בגינה. הפרקליטות הזמינה את מר אפרתי לשימוע בעניינים אחרים בכלל: חברת הזרע ובעניין חברת תעשיות מלח.

"הפרקליטות קיבלה במלואה את עמדתנו בשימוע, לפיה מר אפרתי לא קיבל שוחד ממאן דהוא בעניינה של חברת הזרע, ולפיכך החליטה שלא להעמידו לדין בעניין זה. הפרקליטות קיבלה גם את מרבית טענותינו בעניינה של חברת תעשיות מלח. אנו מאמינים שגם הטענה הבודדה שנותרה בעניינו תידחה ע"י בית המשפט הנכבד, וכי בית המשפט יזכה את מר אפרתי מכל אשמה. מצער אפוא עד מאוד כי הפרקליטות החליטה להעמיד לדין בכל זאת את מר אפרתי, ולגרור אותו למשפט סבוך בעניינים שאינם נוגעים לו כלל לפי עמדת הפרקליטות עצמה". , ,

"תמרור אזהרה" , ,

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה היום כי "פרוייקט הולילנד הוא מפלצת המגלמת בתוכה שחיתות שלטונית נוראה, קשרי הון שלטון, פלילים ופגיעה אנושה בסביבה ובציבור. יש לזכור כי כתב האישום החמור נגד ראש הממשלה לשעבר אולמרט מוגש היום אך ורק בזכות עמידותם וחוסנם של מוסדות שלטון החוק. אלה היו קורבן למתקפה אלימה של אולמרט בעודו מכהן כראש הממשלה ושל פוליטיקאים רבים אחרים, אשר לא בחלו בשום אמצעי למוטט את מערכת שלטון החוק ולהחלישה כדי למנוע הגשת כתבי אישום נגדו.

"שני תמרורי עצור חמורים מוצבים היום בפני ראש הממשלה נתניהו: האחד - אל תלך בעקבות קודמך והפסק לאלתר את הרדיפה אחר מוסדות שלטון החוק בכלל ופרקליט המדינה לדור בפרט, והשני: עצור מייד את הרפורמה בבנייה אשר תהפוך את הפרצות שאפשרו את פרשת הולילנד לפתחי ענק שיאפשרו שחיתויות נוספות".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי "הפרשה היא תמרור אזהרה: כך עלולה להיראות כל הסביבה שלנו עם רפורמת התכנון של נתניהו. פרוייקט הולילנד נולד בחטא, שיתברר כעת בבתי המשפט. הפרוייקט הזה - המפלצת של ירושלים - הוא כבר בכייה לדורות. אסור להעצים את הפגיעה באמצעות רפורמת התכנון והבנייה של נתניהו. הרפורמה הזו מסוכנת לישראל כי היא מורידה את רוב האיזונים והפיקוח הציבורי מהליכי התכנון והבנייה ומפקירה את המדינה בידי הנדל"ניסיטים, המעכרים והקומבינטורים או במילה אחת שחיתות. אם לא תשונה הרפורמה בכנסת, יקומו עוד ועוד מפלצות הולילנד ברחבי הארץ"., ,

כתב האישום המלא , ,















































































































































































, ,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}