כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

תדהמה: ישראל עדיין לא ביקשה הסגרת הורגי זיתוני

ארבעה חודשים אחרי שנהרגה לי זיתוני בתאונת פגע וברח - החשודים במעשה מהלכים חופשי בצרפת • בדיון בדיון באחת מוועדות הכנסת התברר: ישראל לא הגישה עדיין בקשת הסגרה

שגריר צרפת בדיון היום. צילום: פלאש 90
שגריר צרפת בדיון היום. צילום: פלאש 90

גילוי מדהים בפרשת לי זיתוני: עד היום, ארבעה חודשים אחרי תאונת פגע-וברח, טרם הגישה משטרת ישראל בקשה לשלטונות צרפת לעצור את שני החשודים במעשה.

הגילוי עלה מדבריו של שגריר צרפת בישראל, כריסטוף ביגו, היום (ג') בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות.

הדיון נערך ביוזמתו של יו"ר הוועדה ח"כ דני דנון (הליכוד), שהדגיש כי "רציחתה של לי ז"ל מעוררת רגשות רבים בישראל, בצרפת, בקהילה היהודית ובין עולי צרפת בארץ. הדורסים מסתובבים חופשי וגם בצרפת נוהגים בצורה רשלנית ופושעת. חייבים להביא אותם למשפט צדק בישראל וזו דרישה בסיסית ואנושית, שכן לצדק אין גבולות".

לאחר שבדיון היום סירבו נציגי הפרקליטות והמשטרה לחשוף את מערכת השיקולים לעובדה שטרם הוגשה בקשת מעצר או הסגרה, הודיע דנון כי הוועדה תערוך ישיבה חסויה עם שרי ביטחון הפנים והמשפטים, כדי לשמוע על שיקוליהם בפרשה.

השגריר ביגו ציין כי "הטרגדיה זוכה לתהודה רבה בצרפת ועולה כל-העת בשיחות בכירים בארץ ובצרפת. יש לנו שתי שיטות משפט שונות, ועל פי החוק הצרפתי, החל משנת 2004 איננו מסגירים את אזרחנו, אלא למדינות האיחוד האירופאי.

"עבירת פגע-וברח נחשבת לעבירה חמורה והעונש בצרפת עליה יכול להגיע לעשר שנות מאסר. אם החשודים יחזרו מיוזמתם זה עדיף מבחינה מוסרית, אך הם הודיעו שלא יעשו זאת ולכן נוכל לשפוט אותם רק בצרפת".

לטענת השגריר, שתי האפשרויות היחידות לשפוט את הדורסים היא על ידי בקשה ישראלית רשמית או תלונה של משפחת זיתוני בפני שופט בצרפת: "הצדק צריך להיעשות, ללא ספק", אמר, "והוא ייעשה - בצרפת. זהו דיון פומבי ואיננו רוצים לתת לחשודים או לעורכי דינם רעיונות. הנושא מטופל ברמה הגבוהה ביותר, ואנחנו עובדים עליו בצורה אינטנסיבית", הבטיח ביגו.

רועי פלד, בן זוגה של לי טען כי "המצב הוא בלתי-נסבל ומגוחך, השניים מצפצפים על רשויות החוק גם פה וגם בצרפת. הם מוכנים להישפט בצרפת כי שם הענישה על עבירת פגע-וברח היא שנתיים עד חמש שנות מאסר בלבד. אנחנו נעשה הכל כדי שהם יוסגרו וישפטו בארץ. צרפת הופכת למדינת מקלט, אפשר לבצע פשע ולברוח - והדרכון הצרפתי הופך מגן לפושעים".

פלד הוסיף כי לקהילה היהודית יש כוח עצום אם היא רוצה להחרים מישהו, וגם עורכי הדין שלהם הם יהודים.

עו"ד יצחק בלום, הממונה על עניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה אמר כי "מדובר בתיק שעדיין בשלבי חקירה, והמבוקשים שברחו מתייעצים עם עורכי דין - העוקבים אחרי כל מה שנאמר כאן בעניין, לכן לא אוכל להרחיב כדי שלא לסייע להם".

לדבריו, גם אם החשודים לא יוסגרו ויישפטו בצרפת - קשה יהיה מאד לנהל משפט ראיות עם עדים, כשכל הראיות מחוץ למדינה. "אינני יכול לומר אם הגשנו בקשת הסגרה או לא - כי זה חסוי. אין משמעות לבקשת ההסגרה כי צרפת לא תסגיר. המטרה איננה מעצרם בלבד, אלא הרשעתם והכנסתם לשנים רבות".

גם רב-פקד סיגל אברמוביץ' ראש מחלק חקירות במחוז תל אביב סירבה למסור פרטים נוספים בטענה כי הוצא צו איסור פרסום לפרשה, וכי החקירה עדיין נמשכת.

חברי הכנסת יעקב אדרי, יוליה שמאלוב-ברקוביץ, רוברט טיבייב (קדימה) ודניאל בן סימון (העבודה) תקפו את בלום ואברמוביץ' על הימנעותם מחשיפת שיקולי הפרקליטות בפרשה.

מאיר חביב, נציג CRIF - הוועד המייצג של המוסדות היהודיים בצרפת ציין כי "בכל פורום אנחנו בקהילה היהודית רודפים אחרי החשודים ומנדים אותם, אך ישראל צריכה לבקש מצרפת לעצור אותם".

ח"כ דניאל בן סימון הזהיר כי האירוע מכתים קהילה שלמה, וקרא לראשי הקהילה "לנסות לבודד את שני הפושעים האלה, שהם יהיו נרדפים. על הקהילה להוקיע ולהקיא אותם ולבטא ממעשיהם שאט נפש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}