כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

השחיטה בהולנד הגיעה לכנסת: לעצור התופעה

איסור השחיטה היהודית באירופה הגיע לשולחנה של ועדת העלייה והקליטה • "הדרך לעצור את גל החקיקה נגד השחיטה - בהסברה" • ח"כים: "הנושא בנפשנו"

הגר"ב יעקבס עם ח"כ אברהם מיכאלי
הגר"ב יעקבס עם ח"כ אברהם מיכאלי

איסור השחיטה היהודית באירופה הגיע היום (ג') לשולחנה של ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, בראשות ח"כ דני דנון מהליכוד. ברקע עומדת מלחמה של ארגוני הירוקים באירופה נגד השחיטה היהודית ביבשת כולה.

את הדיון יזמו חברי הכנסת אברהם מיכאלי ודוד אזולאי מש"ס, ח"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה' וח"כ יעקב אדרי מ'קדימה'.

בין המשתתפים בדיון היו נציגי הרבנות הראשית לישראל, הרב יעקב די סיני רבה הראשי של רומא, הרב בנימין יעקובס הרב הראשי למחוזות הולנד, יו"ר ועד הרבנים במדינה וחבר מועצת רבני אירופה, יו"ר הפורום למען השחיטה היהודית הרב פינחס קורנפלד, נציגי קהילות וארגונים העוסקים בבלימת גל החקיקה האחרון, נציגי ועידת רבני אירופה, הרב ד"ר ישראל לוינגר לשעבר רבה של בזל ומחבר ספרים על השחיטה, שמואל בן שמואל ראש חטיבת תפוצות במשרד החוץ ועוד.

"מדינת ישראל צריכה לשמש כבריח התיכון שבין הקהילות היהודיות לבין האיחוד האירופאי במניעת האיסור לשחיטה יהודית באירופה", אמר הרב קורנפלד וסקר את הנושא בהרחבה. הרב קורנפלד, חשוב לציין, פועל זה כבר מעל 40 שנה בנושא השחיטה בשם גדולי ישראל בארץ ובעולם וכנציג אגודת ישראל באירופה, וכחבר הנהלת הקהילה החרדית 'מחזיקי הדת" אנטורפן הוא מכיר את כלל נבכי החוקים שהתקבלו בממשלות אירופה.

"הדרך היחידה לעצור את גל החקיקה נגד השחיטה באירופה היא בהסברה", אמר הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה. לדבריו, "המרכז כבר יצר קשר עם אחד ממשרדי הפרסום הגדולים ביותר בכדי להוביל קמפיין ניסיוני בנושא בהולנד, אך הדבר כרוך בהוצאה גדולה והייתי מצפה ממשרדי החוץ וההסברה להשתתף בו".

לדברי הגר"ב יעקבס, "החקיקה נגד השחיטה בהולנד לא נבעה מאנטישמיות, לכן התקפות על ממשלת הולנד כאילו מדובר בעניין אנטישמי רק מזיקות לנו". הוא חשף כי מאחורי החקיקה עומדים הרצון ללחום באיסלמיזציה של המדינה והרצון להגן על זכויות בעלי החיים.

נכון להיום, הצעת החוק האוסרת קיומה של שחיטה יהודית בתחומי המדינה נמשכה מהצבעה על ידי מגישיה, בעקבות ביקורת חריפה שהועברה עליה בבית העליון של הפרלמנט ההולנד, וזאת בטענה שהיא עומדת בסתירה לחוקה ההולנדית שמעניקה חופש דת ופולחן לכל האזרחים.

מלבד החקיקה בהולנד, התבצעה לאחרונה חקיקה נוספת בנושא השחיטה באירופה במוסדות האיחוד האירופי. חקיקה זו שנועדה לסמן כל בשר שנשחט ללא המום חשמלי ובכך למנוע את רכישת הטריפות על-ידי מי שאינם יהודים נבלמה אף היא במועצה האירופית. נציגי הארגונים היהודים שנכחו בדיונים הדגישו, כי למרות בלימת החקיקות יש סיכוי טוב שהן יחזרו שוב אל שלחן הדיונים ואף יאושרו.

יו"ר הוועדה, ח"כ דנון, הדגיש: "ישראל לא תשלים עם הגבלת חופש הדת ליהודים. אנחנו נפנה לפרלמנטים באירופה בעניין ולאיחוד האירופי לעצור את התופעה. התירוצים הם של צער בעלי חיים או זכויות החיות – אך מעורבים בה לעיתים גם מניעים אנטישמיים, והמסר המוחבא הוא כי היהודים מתאכזרים לבעלי חיים". דנון ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת להכין סקירה על הנושא, ודיון-המשך ייערך בכנסת בעוד כחודש.

חשוב לציין כי בדיון השתתפו נציגים מהסיעות השונות, כולל ממפלגת 'העבודה'. ח"כ מקלב אף עמד על כך בדבריו וציין שמאחר ומדובר בנושא חשוב, יש איחוד בין הסיעות. "אי אפשר לחיות ללא בשר-כשר, כשם שאי-אפשר לחיות ללא מים", אמר.

ח"כ אדרי סיפר כי כאשר ביקר בעיר מידלבורג שבהולנד התוודע לבעיה, וכי הגזירה הזו "אינה מתקבלת על הדעת". הוא קרא לכנסת לפעול בנושא, "שהוא בנפשנו".

נציג משרד החוץ הובך במהלך הדיון בשעה שטען כי שגריר ישראל בהולנד פועל רבות בעניין. ואז הוצג בפניו נתון מעניין כי רבני הולנד והקהילה היהודית החרדית אינה מכירה כלל את השגריר לא בשמו ולא בפעולתו. חברי הכנסת אדרי ומיכאלי שללו אף הם את דבריו.

בדיון נכח גם אלון נוריאל, נציגו של השר לשירותי דת יעקב מרגי. נוריאל, שהגיע בכדי להציג את עמדתו של השר, ציין כי "על הוועדה לפנות אל ראש הממשלה ואל משרד החוץ ולדרוש מהם להפעיל מכבש מדיני שיעצור את החקיקות הללו". נוריאל ציין את מאמצי השר בנושא בביקור שערך לאחרונה בפרלמנט האירופי, במסגרת כנס של מרכז רבני אירופה, בו נדון הנושא של השחיטה מול פרלמנטרים אירופים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}