כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

ענבי זעם • הטישים ידולדלו: אין פירות גם בסקווירא

פרשת הענבים המתולעים בניו-יורק: לאחר שבסאטמר הוחלט להימנע מחלוקת ענבים ב'טיש', החליט גם האדמו"ר מסקווירא להימנע מאכילת ענבים ופירות

האדמו"ר מסאטמר וגיסו האדמו"ר מסקווירא. באמצע - הענבים
האדמו"ר מסאטמר וגיסו האדמו"ר מסקווירא. באמצע - הענבים



האדמו"ר מסקווירא יחדל מלאכול פירות, זאת לאחר שהחליט להצטרף להכרעת גיסו, האדמו"ר מסאטמר, להימנע מאכילת ענבים, למרות שעונת הענבים בארצות-הברית נמצאת בעיצומה.

הסיבה לאיסור: חששות כבדים להימצאותן של תולעים בענבים. וכך, במקום ענבים חילקו בסאטמר ב'טיש' האחרון תפוחים.

אלא שבסקווירא מדובר בבעיה מורכבת בהרבה. מנהג האדמו"ר מסקווירא שלא לברך ברכת 'בורא פרי העץ' על אף פרי בפני עצמו, אלא אך ורק על ענבים. לכן, במצב הנוכחי, יאלצו האדמו"ר וחסידיו להימנע בכלל מאכילת פירות.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי אדמו"רים נוספים בפניהם הובאו החששות, נוטים אף הם להימנע בינתיים מאכילת ענבים, עד לבדיקה מקצועית ולטיפול שימנע באופן מוחלט את הופעת התולעים.



השתלשלות 'פרשת הענבים'

ראשיתו של הסיפור כאשר אישה השרתה ענבים במים, ואחר-כך סיננה את המים במסננת רגילה. לתדהמתה, מצאה במסננת חרקים ומעופפים הנראים לעין.

האישה פנתה בבהילות לוועד הכשרות של חסידות סאטמר בשכונת ויליאמסבורג. אנשי הוועד רכשו מיד דגימות של ענבים ממגוון סוגים וזנים, ולאחר שטיפה וסינון באמצעות בד אימתו את הממצאים, כאשר בבדיקות נמצאו מספר רב של חרקים הדבוקים לענבים מבחוץ.

גם לאחר 2-3 שטיפות, עדיין נותרו חרקים נוספים על הפרי, כך שמדובר במקרה מורכב במיוחד, בו שטיפה בודדת לא תנקה את הפרי.

למרות זאת, לאחר שהובאו מגוון הנתונים בפני האדמו"ר מסאטמר, החליט האדמו"ר לעת עתה שלא להוציא איסור גורף על אכילת ענבים, עד לאחר בדיקה מלאה, שתקבע אם מדובר בתופעה אקראית או בבעיה קבועה.

עם זאת, הוציא האדמו"ר הנחיה להימנע מחלוקת ענבים ב'טיש' ובמוסדות התורה של החסידות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}