כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

בחירות חוקיות ללשכת עורכי הדין? הכנסת תבטל

בצל התנגדות חריפה של ח"כים רבים, אושר החוק שיאפשר בחירת נציגי הלשכה בוועדה למינוי שופטים ברוב של שני שליש מחברי המועצה הארצית • וגפני זעם על אפליה אשכנזית

לא רוצים אשכנזים. גפני. צילום: פלאש90
לא רוצים אשכנזים. גפני. צילום: פלאש90



ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה אתמול (ב') לקריאה שנייה ושלישית, תיקון לחוק נציגי לשכת עורכי הדין לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית, הצעת קבוצת חברי כנסת בראשות ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו).

על פי החוק הקיים, נציגי לשכת עורכי הדין בוועדות למינוי שופטים, דיינים וקאדים, ייבחרו בבחירות חשאיות במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הצעת החוק שאושרה בקריאה הראשונה, קבעה כי נציגי הלשכה בוועדה למינוי שופטים יבחרו ברוב של שני שליש מחברי המועצה הארצית. נציג הלשכה בועדה לבחירת דיינים וקאדים, יהיו ראש הלשכה או נציגו, וחבר לשכה נוסף, שהמועצה הארצית תבחר. אחד מחברי הוועדה למינוי קאדים יהיה מוסלמי.

בוועדה נשמעו טענות קשות נגד הצעת החוק. היועצת המשפטית של הועדה עו"ד סיגל קוגוט כתבה בחו"ד מנומקת כי יש בעיות חוקתיות בהצעת החוק. נציגים מלשכת עורכי הדין התנגדו אף הם להצעת החוק.

נוכח ההליכים לשינוי החוק, פנה יו"ר ועדת חוקה, ח"כ דוד רותם, למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין וביקש לעכב את הבחירות עד לסיום הליך החקיקה. המועצה הארצית לא נענתה לבקשת רותם, ובחרה את נציגיה לוועדות למינוי שופטים דינים וקאדים. במקביל, הוועדה המשיכה את דיוניה בהצעת החוק. כתוצאה מביקורת שהוטחה בהצעת החוק, הונחה זמן קצר לפני כינוס הוועדה אמש נוסח מתוקן.

הצעת החוק המתוקנת קובעת, כי נציגי הלשכה לועדה לבחירת שופטים יבחרו בטופס בחירה, בו יצוינו שמות המועמדים. הבחירה תיעשה בסימון שם אחד בלבד. שני הנציגים, שיקבלו את מירב הקולות, יכהנו כחברים בועדה. נציגי הלשכה בועדה לבחירת דיינים וקאדים, יהיו עורכי דין העובדים במקצוע, שיבחרו ע"י ראש לשכת עורכי הדין. ראש המועצה הארצית של הלשכה, לפי החלטה שהתקבלה ע"י שני שליש מחבריה, רשאי להציע נציג אחר, במקום הנציג שבחר ראש הלשכה.

נציגים אלו, יבחרו לכהונה בת 3 שנים או עד לסיום כהונת יו"ר הלשכה, לפי המוקדם בניהם. הצעת החוק קובעת הוראות מעבר, יו"ר המועצה הארצית יודיע על קיום בחירות לנציגי הלשכה בועדה לבחירת שופטים, תוך 30 יום. נציגי הלשכה בועדה למינוי דיינים וקאדים, יבחרו ע"י יו"ר הלשכה תוך 30יום.

שר המשפטים מוטרד

המשמעות האופרטיבית של הצעת החוק, היא שהבחירות שהתקיימו בחודש שעבר, בו נבחרו נציגי הלשכה לועדות למינוי שופטים, דיינים וקאדים, בטלות.

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד סיגל קוגוט אמרה "יש בעיה חוקתית בהוראה רטרואקטיבית. ההצעה בעייתית ביותר. אני לא מכירה החלטות רטרואקטיביות. המשפט מסתמך על מצב קיים. אם ביהמ"ש יפסוק שהחוק פגע במידתיות, לא נוכל להגן עליו בבית המשפט. ההצעה למינוי חברי ועדה לבחירת דיינים וקאדים, משנה את השיטה, מבחירות, למינוי. מבחינה משפטית, יש לכך השלכות שמשנות את הכללים. במינוי, אין מקום להתערבות פוליטית. בנוסף, על מינוי, חלים כל כללי הדין המנהליים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אורית קורן, אמרה כי המתווה בכללותו, משבש ומפר את האיזון הקיים. קורן הזהירה, כי הכנסת מנצלת את סמכותה לרעה, ע"מ להשפיע על תוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין. "הכנסת פוגעת בלשכה ומתערבת בהליך בחירות שהתקיימו". עוד אמרה קורן, "הנוסח המוצע, לא עלה לדיון בפני ועדת שרים, וע"כ אין לממשלה עמדה לגביו. זאת ועוד, תקנון הממשלה קובע, כי חוק שאין לגביו עמדה, רואים אותו, כמי שהממשלה מתנגדת לו".

ח"כ זאב אלקין אמר כי הצעתו בנושא בחירת הנציגים לוועדות המינויים לדיינים וקאדים, מעגנת בחוק את הנוהג הקיים מזה תקופה ארוכה, לפיו יו"ר הלשכה קובע בפועל את זהות הנציגים. בנושא הוראות המעבר אמר אלקין כי אף הוא סבור, שלא היה מקום לקבוע בחוק את ההוראות כפי שהוא הציע. אולם, לדבריו "נציגי הלשכה שברו את הכלים ולא הותירו בידי ברירה, אלא לקבע את ההוראות, בחוק. המועצה התבקשה לדחות את הבחירות, וזו דחתה ברגל גסה את הבקשה. הטענות על חקיקה רטרואקטיבית, הם טענות הקוזק הנגזל". אמר אלקין.

יועץ שר המשפטים עו"ד גלעד סממה אמר כי שר המשפטים היה מוטרד מההתנגשות בחוק השפיטה וכן מהאפשרות שהועדה לבחירת שופטים, תפעל בהרכב חסר. לאחר שנמצא לכך הסדר, נחה דעתו של השר. ואין לו כוונה לשוב ולדון בחוק, בועדת שרים.

יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד דורון ברזילי אמר כי הלשכה תהיה ערוכה לבחירות תוך 30 יום. ברזילי אף הבטיח לבחור אישה לוועדה לבחירת דיינים.

"לא רוצים אשכנזים"

רבים מהח"כים הנוכחים בדיון הביעו ביקורת נחרצת על המהלך.

ח"כ אחמד טיבי ביקש להכריז על הישיבה כמסכנת את הדמוקרטיה. ח"כ יצחק הרצוג אמר "זהו אחד המסמכים המבישים ביותר שראיתי מימי בכנסת". ח"כ דב חנין אמר "אין דין ואין דיין, אתם מכשירים כל שרץ, גם הטרף ביותר. הלשכה בחרה בנציג ערבי ובאישה, שהם האנשים שהממשלה מבקשת להדיר". ח"כ ניצן הורוביץ אמר "זה נקרא...לקחת חוק ולעשות ממנו פלסתר".

ח"כ שלמה מולא הציע ליו"ר לשכת עורכי הדין לחזור בו מהצעת החוק, "אם לא תחזור בך, אני מבטיח לך להעביר חוק שיבטל את לשכת עורכי הדין".

ח"כ משה גפני אמר "יש קבוצה של אנשים שלא רוצים אשכנזים. קיימת מגמה מסוכנת מאוד. עדה שלימה לא תהיה מיוצגת".

ח"כ יואל חסון אמר "כל פעם שאני רואה שמצבו של אלקין נמוך במרכז הליכוד, אני מוטרד איזה מחיר החברה הישראלית תשלם על כך".

ח"כ יוחנן פלסנר אמר "פוליטיקה זה גלגל, מי שמשתמש בכוח, ישלם את המחיר בריבית דריבית".

פרופ' מרדכי קרמניצר אמר לחברי הוועדה: "אני מסתכל לכם בעיניים ואומר לכם - אתם לא יכולים לעשות דבר כזה".

הדיון בהצעת החוק הופסק לבקשת ח"כ יצחק הרצוג בטענה כי הנוסח המוצע, הינו נושא חדש שלא ניתן לדון בו. ועדת הכנסת קבעה, כי ההצעה אינה חורגת מההצעה המקורית וניתן לדון בה.

חברי הכנסת מטעם האופוזיציה הגישו הסתייגויות רבות לחוק, אולם אלו נדחו בתמיכת חברי הקואליציה. כאמור, הצעת החוק אושרה ברוב של שבעה חכי"ם מול התנגדות שישה חכי"ם.

ההצעה תועבר לקריאה סופית במליאת הכנסת
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}