כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מלחמה על הארנונה: הרשויות נגד שר הפנים

מרכז השלטון המקומי מאיים ליזום שביתה כללית של כל הערים והיישובים, במחאה על בשורות הארנונה החדשות של שר הפנים • אלי ישי: המהפכה שהנהגתי בארנונה היא למען השכבות החלשות

אלי ישי. צילום: יעקב כהן
אלי ישי. צילום: יעקב כהן



מסתמן 'קרע' בין השר אלי ישי לבין ראשי הרשויות המקומיות: תחילתו של ה'קרע' באיום של מרכז השלטון המקומי ליזום שביתה כללית של כל הערים והיישובים, במחאה על בשורות הארנונה החדשות של שר הפנים.

עוד בנושא:
פחות ארנונה • ישי אימץ את מסקנות ועדת קהת

לדבריהם, ההחלטות יגרמו לגירעון בהכנסותיהם בלמעלה מחצי מיליארד שקלים, מה שיאלץ אותם לקצץ בחינוך, ברווחה ובשירותים הציבוריים.

בסוף השבוע התכנסו כ-150 מראשי הרשויות לישיבת חירום, ובימים הקרובים יתכנס מטה המאבק שלהם. הם אף קראו לראש הממשלה... לפטר את שר הפנים. עיקר כעסם נובע מכך שהם לא הובאו בסוד ההחלטה ולא שיתפו אותם במהלך הדיונים.

אך בעוד שכעסם של ראשי הרשויות הוא לאו דווקא על שר הפנים, אלא על הממשלה בכלל, מעדיפה התקשורת להדגיש את הכעס כלפי ישי. במרכז השלטון המקומי כועסים, בין השאר, גם על כוונת הממשלה להלאים 70 אחוז מתקציבי מפעל הפיס, ולהותיר לרשויות רק 30 אחוזים, לצורך בניית מבני ציבור, במקום 50 אחוזים עד כה.

"גל החקיקה הפופוליסטי שיפגע אנושות באזרח הוא הכרזת מלחמה מצד הכנסת והממשלה נגד הרשויות המקומיות, שנפגעיה הישירים הם אזרחי ישראל. כל ההצהרות הללו הן בגדר צ'ק ללא כיסוי וכל ניסיון ליישום שלהן יגרום למכת מוות לחינוך ולרווחה. חבל ששרי הממשלה וחברי הכנסת לא מגלים את אותה הנחישות כדי לקדם נושאים חברתיים בוערים כמו הוזלת מחירי המים לאזרח", אמר יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט.

"הוא טועה טעות קשה"


עוד כועסים ראשי רשויות שונים על כוונת ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת הרווחה בכנסת, להעניק פטורים מארנונה לגופים עסקיים.

לעומתו, כיוון ראש העיר תל-אביב-יפו וראש פורום ה-15, רון חולדאי, דווקא אל השר ישי. "שר הפנים, שלא הורגש וכמעט שלא עשה דבר בענייני השלטון המקומי בשנים בהן הוא מכהן בתפקידו, החליט לפתע להיות אקטיבי. במקום לפעול לקידום חוק עיריות חדש או להבראת עיריות במצוקה או בסיוע והשוואת מצבן של רשויות ערביות לאלה היהודיות, הוא דווקא מחליט לקדם המלצות של ועדה שתחלק הנחות בארנונה, כאשר איש ממשרדו ואיש מהוועדה לא נועץ במרכז השלטון המקומי או בפורום ה-15 ולא הציע מקורות תקציביים שיחליפו את כספי הארנונה".

גם ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, כיוונה את ביקורתה לעבר השר ישי. "זה לא סוד שיש לי פינה חמה בלב לשר הפנים, אלי ישי, ויחס מיוחד אליו. במקרה הזה - הוא טועה טעות קשה, מעבר לעובדה שבהטבות המוצעות אין שום קשר לצדק חברתי, נדמה לי שגם התנהגותו אינה קוליגיאלית כלפי שר אוצר, כאשר השר ישי משחק את 'האיש הטוב' ושר האוצר מצטייר 'כאיש הרע'. כראש עיר, אומר כי אילו חבר מועצת עיר היה נוהג כך, הייתי מוציאה אותו באופן מיידי מהקואליציה".

לדבריה, "השר ישי חוטא לתפקידו כשר פנים האמור לדאוג לשלטון המקומי, ולאור הצעותיו, אולי כדאי שייקח על עצמו את תיק הרווחה. ראש הממשלה צריך לדאוג למנות שר פנים שיראה עצמו כאבא וכאמא של השלטון המקומי".

ראש העיר רעננה, נחום חופרי, הוסיף: "שרי הממשלה הגזימו עם הפגיעה בנו. הגיע הזמן לצאת למאבק. כולנו מאוחדים - וגם את הרשויות הגדולות עוד מעט ימוטטו אם לא נתעורר וניאבק".

"המהפכה שהנהגתי - למען השכבות החלשות"

תגובתו של שר הפנים לא איחרה לבוא.

"לא יתכן שתושבי ישראל ישלמו מכיסם את הגרעון שמשרד האוצר יצר על ידי כך שקיצץ כ-2 מיליארד ש״ח מתקציב הרשויות ובכך גזל מכיס האזרחים. אני קורא לראשי הרשויות העושים מלאכת קודש ונאלצו להעלות את מיסי הארנונה בעקבות גזירות האוצר, לצאת למאבק משותף למען השבת הכספים שנלקחו על ידי משרד האוצר, ובכך גרמו לגירעונות עמוקים ברשויות. המהפכה שהנהגתי השבוע בתחום הארנונה היא למען השכבות החלשות, הסטודנטים, והנכים, כי זהו צדק חברתי".

לצידו של השר ישי עומד גם יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי שאמר: "לאחר ההטבות המשמעותיות שהבאנו לסטודנטים בתחום המעונות והתחבורה, הבשורות החיוביות מהבוקר בתחום הארנונה מביאות כבר בשורה של ממש בכל הקשור להקלה ביוקר המחייה של הסטודנטים. זהו סכום שיורגש בכיס של כל סטודנט בישראל ודרכו נוכל לחסוך עד אלפי שקלים בשנה. אני רוצה להודות לשר ישי שהקשיב באופן אמיתי לעמדותינו והדגיש מראשית הדרך את מחויבותו להפחתת הנטל הכלכלי מהסטודנטים והביא זאת כעת לכדי מימוש באופן ברור ומשכנע".

שמולי הוסיף: "לאחר הישג זה אנחנו מסתכלים קדימה להמשך המחאה כאשר המטרות המרכזיות שלנו עדיין עומדות לנגד עינינו: חינוך חינם מגיל 3 ודיור בר השגה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}