כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

פולין: פרסום רשמי מציג היהודי כעכברוש

קהילת יהודי פולין סוערת • לוח שנה רשמי של עיריית ורשה, מציג כרזה אנטישמית ישנה, בה מוצגים היהודים כעכברושים • העירייה: "לא נדפיס מהדורה שנייה"

עכברושים. הכרזה המסיתה
עכברושים. הכרזה המסיתה

עיריית ורשה רואה עדיין ביהודים עכברושים. כך לפחות זה נראה מלוח שנה שהיא הנפיקה.

עיתון 'מעריב' מדווח בלוח שנה שהפיקה עיריית ורשה לצורך עידוד התיירות בעיר, מופיעה כרזה שצוירה בידי האמן הפולני בוגדן נובקובסקי ואשר הופיעה בעיתון הפולני Rozwoj ("התפתחות") בשנת 1925.

בכרזה נראה חייל פולני כשהוא עומד בפתח ביתו ובידו להביור היורק אש על קבוצת עכברושים החובשים כיפה, שעליה סמל מגן דוד.

לוח השנה לשנת 2012 הופקה על ידי אנשי העירייה ולצורכו פנתה העירייה למוזיאונים שונים ברחבי פולין ואספו מהם כרזות המציגות את ורשה של המאה ה-20. כך נקלע אל הלוח הכרזה המציגה את היהודים כעכברושים הנמלטים מהאש.

בכרזה מופיע גם הכיתוב: "אנו נלחמים למען רווחתה של פולין, דרך קידום הסולידריות, העבודה וארגון הכוח הלאומיים. אנו נלחמים כדי להן על פולין מפני הפלישה היהודית ולאחד את הפולנים דרך הסיסמה 'הלקוח שלך, החנות שלך, המוצר שלך".

ראש עיריית ורשה, חנה גרונקייסביץ'-ולץ, הוסיפה הקדמה ללוח השנה, ובה תיארה אותו כ"יצירת מופת המביאה את האווירה של אותן השנים בוורשה".

הפרסום עורר סערה בקרב הקהילה היהודית בפולין ובקרב ארגונים יהודיים ברחבי העולם, והם מיהרו לדרוש מעיריית ורשה לגנוז מיד את לוח השנה.

דובר העירייה ברטוש מילצ'רצ'יק הודה תחילה כי הוא עבר על הפוסטרים המופיעים בלוח השנה לפני פרסומו, והחליט בכל זאת לאשר את התמונה הקשה. הוא הסביר כי, "הכרזה אכן אנטישמית אך הרעיון שמאחורי הפרויקט היה להראות את הרגשות שהיו אז בוורשה הישנה. בואו לא נעמיד פנים שאין לנו מה להתבייש. בימים ההם האנטישמיות בפולין הייתה חזקה למדי".

אך דבריו לא סיפקו את ראשי הקהילה היהודית, והם שלחו מכתב מחאה נזעם אל ראש העיר ובו הזכירו שתמונות של יהודים המוצגים כעכברושים שימשו כתעמולה נאצית.

העירייה מיהרה לחזור בה והודיעה כי "אם מישהו חש נפגע מהפוסטר, העירייה מתנצלת. לא מדובר כמובן בניסיון מכוון לפגוע באף אחד. נגנזה הכוונה להדפיס מהדורה נוספת של לוח השנה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}