כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

8 ילדים זה מכה? תביאו 17! • התשובה להסתת היועץ

אבי גליק קרא את טורו של היועץ הכלכלי, אבי שמחון, שקרא להפחתת הילודה במגזר החרדי - ונחרד • בטורו הוא עונה: אל תייצרו בעיות מדומות - תשתדלו להיצמד לעובדות

ילדים זו שמחה. צילום:  משה גולדשטיין
ילדים זו שמחה. צילום: משה גולדשטיין

אבי שמחון המשמש כיועץ כלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ, פרסם אמש טור ובו הוא קורא ב'דרכי נועם' לצמצום הילודה במגזר החרדי.

2 בעיות מרכזיות תלה שמחון בעודף הילודה: תל"ג נמוך בישראל שאינו מדביק את הפער במדינות סקנדינביה וחינוך פחות איכותי, כי לדבריו, קשה להורים לחנך 8 ילדים הרבה יותר מאשר 2 ילדים.

טוב היה עושה מר שמחון אם בטרם פתח בתהליך חיפוש האשמים, היה אכן מוודא כי ישנה בעיה. אך דומה כי בשעה כשרה זו, כאשר כל מילה הנאמרת על החרדים מתקבלת בשקיקה - אין ממש צורך בכך.

הבעיה הראשונה שהציב שמחון היא הפער בתל"ג (תוצר לאומי גולמי) לנפש הקיים בין ישראל למדינות סקנדינביה, אשר אף הן בדומה לישראל מבוססות כלכלית על טכנולוגיה. שמחון טורח להבהיר כי הבעיה אינה נובעת מאי השתתפותם של החרדים בכוח העבודה. אלא מכך שיש להם עודף ילדים.

די קשה להבין מה ענין שמיטה אצל תל"ג, דומה שה'בעיה' היחידה בריבוי ילדים המשפיעה על התל"ג היא העובדה שהתוצר מתחלק בפועל בין יותר נפשות. מכיוון שאין כל משמעות לבעיה שכזו, מלבד מספרים סטטיסטיים חסרי משמעות (שהרי מר שמחון לא ציין כל השלכה נוספת לנושא). קשה לי להאמין שמר שמחון התכוון ברצינות לוותר על רבבות ילדים יהודים טהורים בשביל שורה סטטיסטית.

את הבעיה השניה כרך היועץ בבעיה הראשונה, אך אני מעדיף לבודד אותה.

שמא מר שמחון אכן מתקשה בחינוך ילדיו, אך אל נא ישפוט ויקיש ממקרהו הבודד לכלל הציבור החרדי.

יש לי קרובי משפחה להם שבעה עשר ילדים בלי עין הרע, שבעה עשר (!), כל אחד ואחד מהם ילד למופת, כולם מהמצטיינים בכיתותיהם, חלקם כבר בעלי משפחות משל עצמם והם חיים באושר רב.

באופן מפתיע, כמעט כל חרדי יכול לציין קרוב משפחתו בעל משפחה מרובת ילדים, וברובן המוחלט - הילדים מחונכים כדבעי, שוקדים על לימודיהם ועושים חיל.

לעומת זאת, יש לי ידיד חילוני לו ילד אחד בלבד, למרות זאת הילד המצוי בתחילת גיל ההתבגרות כבר הספיק לא פעם לריב עם הוריו, כמה וכמה פעמים ברח מהבית ולא פעם נקראו הוריו למנהלי המוסד החינוכי בו הוא לומד.

בשורה התחתונה, יתכבד נא היועץ הכלכלי ויתמקד בכלכלה, הסתה יש לנו מספיק גם ככה...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}