כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

פישר באופטימיות זהירה: יש שיפור מסוים בכלכלת ארה"ב

תחזית בנק ישראל ל-2012: צמיחה של 2.8% והורדת הריבית ל-2.2% • מחירי השכירות יעלו ביותר מ-3%

  • ג' טבת התשע"ב
פישר באופטימיות זהירה: יש שיפור מסוים בכלכלת ארה"ב



הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, קיימה היום את הפגישה הרבעונית עם קבוצת החזאים אשר מספקים לבנק ישראל באופן שוטף תחזיות עבור האינפלציה, הריבית ושער החליפין. המפגש משמש להחלפת דעות והערכות בין בנק ישראל לגופים הפיננסיים החשובים במשק.

במפגש דיבר הנגיד על ההתרחשויות באירופה ועל כך שמרבית הנתונים שהתפרסמו לאחרונה על כלכלת ארה"ב היו יחסית חיוביים, כך שככל הנראה יש שיפור מסוים בכלכלת ארה"ב. ביחס לסין אמר הנגיד כי מסתמנת האטה בקצב ההתרחבות הגבוה במדינה. לגבי ישראל הדגיש פישר כי אם יהיה צורך להגדיל את תקציב הביטחון, הרי שאין לממן זאת באמצעות הגדלת הגירעון. כמו כן התייחס הנגיד לתחזית המאקרו כלכלית לשנת 2012 שנערכה במסגרת הערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל, ופורסמה השבוע.

במסגרת המפגש הציגה והסבירה עירית רוזנשטרום, כלכלנית בחטיבת המחקר, את התחזיות של בנק ישראל. בין היתר צופה רוזנשטרום האטה בצמיחת התוצר המקומי והיבוא בשנת 2012 בהשוואה ל-2011, בשל האטה בצמיחה של כל רכיבי הביקושים. צמיחת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) צפויה להסתכם בשנת 2012 ב-2.8% בלבד, בהשוואה לצמיחה חזויה של 4.8% בשנה החולפת.

צמיחת הצריכה הפרטית במשק תואט בשנה הבאה לקצב שנתי של 1.4% לעומת 4.7% בשנת 2011. בבנק ישראל צופים גם להאטה בצמיחת היצוא עקב ההאטה בעולם שפוגעת בביקושים ליצוא.

עליית מחירי שכירות הדיור הצפויה בשיעור גבוה מיעד האינפלציוני העליון

התחזית לצמיחת ההשקעות עומדת של 4.2% בשנת 2012, בהשוואה ל-17.4% בשנה החולפת - לאור צפי להאטה בפעילות על רקע המצב העולמי הסובל ממשברי החובות באירופה. עם זאת, ההשקעות בבנייה למגורים צפויות להמשיך לתרום לצמיחת ההשקעות, לנוכח רמה גבוהה של התחלות בנייה ביחס לסיומי בניה, ציינה רוזנשטרום. את עליית מחירי הדיור הצפויה בשנת 2012 (שכירות) בשיעור גבוה מיעד האינפלציוני העליון - 3% - תוך התמתנות בקצב העלייה, מציינים בבנק כאחד הגורמים שיתמכו בעליית רמת המחירים במשק. יחד עם זאת, צופים בבנק כי האינפלציה תסתכם סמוך למרכז היעד הממשלתי בכ-2.1%.

בהתייחס לרמת הריבית במשק הצפויה, ציינו בבנק ישראל כי זו תרד ל-2.2% בעוד שנה. בין הגורמים לירידת ריבית הצפויה, נימנים האטה של צמיחת המשק על רקע המצב בעולם ואת צפי לתוואי נמוך יותר של ריביות חו"ל.

רוזנשטרום סיכמה וציינה כי אנו נמצאים בתקופה של אי וודאות גבוהה בעולם, וכי נראה שהסיכונים ביחס לתחזית הבסיסית נוטים מטה: השלכות חמורות יותר של משברי החוב באירופה. עם זאת, ציינה כי יכול להיות שנופתע לטובה ולסימנים המעודדים מארה"ב יצטרפו הערכות אופטימיות יותר ביחס לאירופה. החזאים התייחסו לדברים ומסרו את הערכותיהם לגבי ההתפתחויות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}