כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הנה הסיבה מדוע הדבש מתייקר: הקרינה הסלולרית משמידה את הדבורים

בחמש השנים האחרונות הוכחדה שליש מאוכלוסיית הדבורים העולמית - הדבש בשוק העולמי התייקר ב-20%

  • ג' טבת התשע"ב
הנה הסיבה מדוע הדבש מתייקר: הקרינה הסלולרית משמידה את הדבורים

התמעטות דבורי הדבש בעולם בכלל ובישראל בפרט נמשכת, כך דווח אתמול על ידי מומחים לגידול דבורים מארה"ב ומישראל בכנס שהתקיים במשרד החקלאות בבית דגן. אחת הסיבות הנחקרות היא השפעת הקרינה ממכשירים סוללריים על יכולת הניווט של הדבורים, וחוקרים בבריטניה כבר הוכיחו כי הדבר אכן מתרחש.

סיבות אפשריות נוספות הן ההתחממות האקלים העולמי המקטינה את הצמחייה ממנה ניזונות הדבורים, ווירוסים המתקיפים את הדבורים שהוחלשו ממחסור במזון. בישראל הוכח ללא כל ספק שהסיבה העיקרית היא הירידה בשטחי הפרדסים וגידולים חקלאים אחרים בעלי פריחה המכילה צוף.

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, חשף נתונים של משרדי החקלאות בעולם, לפיהם האוכלוסייה העולמית של דבורי הדבש פחתה בשליש ב-5 השנים האחרונות ובשל כך ומסיבות נוספות ירדה תפוקת הדבש העולמית ב-20% ובשיעור זהה התייקרו מחירי הדבש בשוק העולמי.

לדבריו, התייקרות הדבש הפכה את יבוא הדבש מארה"ב, המקור העיקרי ליבוא דבש לישראל עד כה, ליקר יותר מדבש מייצור המקומי. היבואן, לדבריו, מייבא דבש גולמי מארה"ב ב-19 שקל לק"ג, בעוד שיצרני הדבש המקומיים מוכרים למשווקים דבש גולמי ב-18 שקל לק"ג. דבש מייבוא ומיצור מקומי נמכר בדרך כלל ברשתות השיווק בצנצנות של 350 גרם ב-21 שקל (כולל מע"מ). המסקנה, אמר אבידור, כי דבש מייצור מקומי הפך לכדאי יותר למשווקים מדבש מיובא מארה"ב ועל כן נבדקות בימים אלה אפשרויות לייבא דבש מאירופה.

אבידור הזהיר כי התמעטות אוכלוסיית הדבורים עלולה לגרום לפגיעה קשה ביכולתה של החקלאות לגדל מזון, מפני שהדבורים הן המאבקות החשובות של הגידולים החקלאיים וללא האבקה - לא יהיו יבולים.

לקראת ט"ו בשבת מתכננת מועצת הדבש בשיתוף משרד החקלאות, הביטחון, הקק"ל וגופים נוספים, לקיים נטיעה מאסיבית של עצים צופניים שתמשך כל השנה ובשנים הבאות. אבידור קרא לכל מבוגר וילד בישראל לקחת אחריות על הצלת הדבורים ולשתול ליד ביתו עצים צופניים מהם ניזונות הדבורים ולא רק עצי נוי ושיחים, שפרחיהם אינם מכילים צוף: "אני קורא לכל אזרח בישראל להיות שותף בהצלת הדבורים", אצר אבידור.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה כי "הנתונים הקשים על מצב ענף הדבש, נמסרו בכנסת ויועברו לממשלה, שתקבל אחריות על הצלת הענף והגידולים ותשתתף בהצלת הענף. עוד אמרה כי משרדה יעמיד תקציבים לנטיעת אלפי דונמים של עצים צופניים ויסייע בכל דרך אפשרית להצלת הענף".

בכנס נמסר כי ארה"ב הקציבה 20 מיליון דולר לשנה לחקר הסיבות להעלמות הדבורים ובריטניה הקציבה 10 מיליון דולר. קצב העלמות הדבורים בארה"ב הוא הגבוה בעולם - ב-2011 כ- 35% מ-2.3 מיליון הכוורות ברחבי המדינה התרוקנו מדבורים. בבריטניה הושמדו בשנים האחרונות 50% מאוכלוסיית הדבורים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}