כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מי אתה ראש הממשלה? • על הזיגזג של ביבי

בנימין נתניהו טוב ליהודים או רע? • הוא הלך עם החרדים בחוק 'צהר', אך מיהר להסביר שטעה • הצטרף למסיתים בפרשת 'הדרת נשים' - אך מהר מאוד שינה את הטון וקרא לעצירת המתקפה התקשורתית • אז מי אתה ראש הממשלה? • שרי רוט מנסה לפצח את התעלומה של השבוע הפוליטי הסוער

איפה הוא עומד? בנימין נתניהו
איפה הוא עומד? בנימין נתניהו



"רבותי, אני מודיע לכם", זעק גפני מעל דוכן המליאה. "אם היינו בקואליציה של קדימה, החוק הזה לא היה עובר". שאג, וירד בכעס מהדוכן.

מה שעורר את כעסו של גפני היה חוק רבני צוהר, שעבר ביום רביעי בקריאה טרומית. החוק של פאינה, מכנים את החוק על שם המציעה שלה, פאינה קירשנבאום, חברת מפלגת ישראל ביתנו.

כשהיא עלתה להציג את החוק שלה, היא נראתה מאושרת ככלה ביום חופתה. לא בכל יום נקראת לידה של ח"כית מן המניין הזדמנות פז לגזור קופון תקשורתי כה שמן.

57 ח"כים היו בעד החוק שלה, רק 15 נגד. ומתוכם, אחד הצביע רק בטעות. היה זה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעמד חיש מהר על טעותו, אך לא ניתן היה טכנית לתקנה. אם קדימה בעד, הוא אוטומטית, מן הסתם, מצביע נגד. הפעם, טעה.

מיציע העיתונאים ראיתי את יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, והוא היה נראה מוטרד מאוד. הוא התהלך סביב המליאה, מצד לצד, נתון באי נוחות שקשה היה להסתירה. לא קל לראות מול העיניים שלך את הקואליציה שלך עצמך פועלת נגדך ותוקעת לך סכין בגב.

אז נכון, הכול היה צפוי מראש, שום דבר לא הפתיע אותו הבוקר הזה, ובכל זאת כשזה בא, זה קשה.


גפני ומרגי נואמים


לפני כשבועיים עלה החוק בוועדת שרים, עבר אך 'ספג' את הערר של שר הדתות, יעקב מרגי. השר משולם נהרי השאיר אף הוא פתק הצבעה של "נגד", אך בהיותו בחו"ל ביצע את הגשת הערר חברו לסיעה. ימים אחדים חלפו, הערר בוטל והחוק שב ועבר בוועדת שרים ברוב מוחץ. כעת אף עבר בקריאה טרומית.

למה נתנה להם ש"ס לעשות לה את זה?

ובכן, כפי שכבר כתבתי בעבר, התנגד הגר"ע יוסף לחוק הזה, כמו גם לחוק המקביל של ח"כ עתניאל שנלר מקדימה. לא זה ולא זה, אמר לגר"י מצגר, שסר לביתו כדי לשוחח על החוקים הללו. אלא שלחצי הקואליציה הלכו וגברו, וליברמן שם על החוק של פאינה את כל כובד משקלו (וזה הרבה).

בשלב מסוים גובש דיל, הסכמה שבשתיקה, בין השותפות לקואליציה. החוק של פאינה יעבור בקריאה טרומית, וועדת הכנסת תכריע לאיזו וועדה יעבור - ועדת הפנים בראשות אמנון כהן (מש"ס) או ועדת חוקה חוק ומשפט בראשות דוד רותם (ישראל ביתנו). ההימור שלי הוא שהחוק יעבור לוועדת הפנים איכשהו, ואל תשאלו אותי איך זה יקרה.

ומה יקרה בוועדת הפנים? ובכן, איכשהו החוק יאוחד בצורה כזו או אחרת עם החוק של עתניאל, חוק שמוגדר בש"ס, באופן בלתי רשמי, כ'רע במיעוטו'. החוק עבר תחת עינו הפקוחה של הגר"ש עמאר, שאמנם לא העניק לו הכשר ממשי, אבל בכל זאת ייעץ וכיוון. על עריכת החופות, על פי החוק של עתניאל, תוכל הרבנות הראשית לפקח. על פי החוק של פאינה - העניינים יצאו מגדר שליטה, כך מסבירים בש"ס.

נהרי זועם. ישי במליאהצילום: נהרי זועם. ישי במליאה
נהרי זועם. ישי במליאה


למה ישי מוטרד?

ובכן, אם הכול מתוכנן ומתואם מול הנהלת הקואליציה ואפילו מול ראש הממשלה, למה היה ישי כה נסער? מתברר שלא כולם בסיעתו שבעי-רצון ממעבר החוק בקריאה טרומית. אחד מהם אף הסביר לו, תוך כדי שהחוק מוצג במליאה, מהן הסכנות.

בשיחה איתו השבוע הסביר השר משולם נהרי, פרלמנטר ותיק וח"כ המכיר בחוקים משמעויות והשלכות כפי שלא רבים מכירים - מה מדאיג אותו: "להעביר הצעת חוק כזו זה עוד צעד בכרסום מעמדה וסמכותה של הרבנות הראשית לישראל, ואסור לנו לפגוע בגוף הזה, הגוף היחיד שמאחד היום בין כל חלקי העם".

הדברים שלו קשים ואף כוללים נבואות לעתיד. נהרי סבור שיום יבוא ומישהו ישתמש בכל החוקים הללו ש"רק עברו בטרומית" נגדנו. מספיק משבר קואליציוני בין החרדים לליכוד - ואופס ישלפו מהמגירה את החוקים שכל שנותר להם הוא לעבור בקריאות השונות. מספיק שבקנה יהיו החוקים הללו כאיום, גם זה לא טוב, הוא אומר, ובעצם צודק לגמרי. ועדיין לא דיברנו על אפשרות של ממשלה עתידית נטולת חרדים, שפשוט תשלוף מהמגירה את החוקים ש"אפילו הליכוד העביר לכם, אז מה הבעיה?"

את כל זה הסביר נהרי לישי במליאה. איפה היית עד היום? - שאלתי אותו אחרי הטרומית. אז זהו, שהוא שהה בארה"ב, ולא נכנס עם יתר החברים אל הרב כדי לקבל הוראות כיצד לנהוג. אולי אם היה שם, היה מביא את טיעוניו ומצליח לשכנע שחובה לנהוג בנחרצות מול נתניהו ולהבהיר לו ש"או החוק הזה או אנחנו בחוץ". נהרי בטוח שזה היה מקפל את נתניהו. נהרי גם סבור שמניעת החוק הזה הייתה שווה אפילו פירוק קואליציה.

אבל בש"ס חשבו אחרת ונתנו לחוק לעבור - על אפם ועל חמתם. עכשיו עליהם להתפלל שכל הסיכומים יבוצעו ושהתוצאה לא תהיה אומללה כפי שיכלה להיות. החוק עבר, וכולם נותרו שם כועסים על כולם. ש"ס, על הליכוד שהכריח אותה להסכים למשהו שהיא לא רצתה להסכים לו מלכתחילה, מרגי כועס על שאפילו לא נתנו לו כשר הממונה על הנושא להציג את דעתו ושלחו את השר מיקי איתן לדברר את הממשלה.

בין לבין הם גם מביעים כעס על סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. רגע לפני ההצבעה עוד היה באולם, ופתאום מול עיני העיתונאים הצליח לחמוק לו. "זה לא במכוון", אומרים אנשיו, אבל מי שמכיר את ליצמן יודע שאין אצלו צעד לא מחושב. ובפרט כשמדובר בחוק דתי ועקרוני.

למה יצא? תלוי את מי שואלים. אנשיו, כאמור, פוטרים את העניין במחי-יד, יש הטוענים כי מדובר בסיכום ישן שלו עם איווט, לפיו על כל חוק ש'חשוב לאיווט' ליצמן מתחשב. האחרים יאמרו, ליצמן זה מכבר הפך להיות חלק מהליכוד מה שגם רומז על העתיד. כאמור, אנשיו מכחישים כל קונספירציה שכזו.

סליחה טעות. ההצבעה של ביבי צילום: סליחה טעות. ההצבעה של ביבי
סליחה טעות. ההצבעה של ביבי


טעות עם אי קיו 180

השאלה היותר מטרידה היא למה הצביע נתניהו נגד החוק. כאמור, ניתן להסביר זאת כפי שהוא ניסה להסביר - בטעות אנוש. האופוזיציה הצביעה בעד, אוטומטית הוא לחץ על ה'נגד'. בלי כל קשר למה שעשו או לא עשו במפלגות החרדיות. אבל שוב, מי שמכיר את האיש (IQ 180...) טוען בתוקף שלא מדובר בטעות, אלא בניסיון לזגזג. להצביע עם החרדים, לומר לפרוטוקול ש"טעיתי", ולהיות 'פסדר' עם כולם.

בקדימה, אגב, לא פספסו את ההזדמנות לנגח אותו: "לדראון עולם תשאר הצבעתו של נתניהו יחד עם הסיעות החרדיות נגד חוק צוהר. הפתק המביך שהעבירה לשכת נתניהו לאחר ההצבעה - לא בעצמו ובאופן שלא משנה את ההצבעה - לא יתקן את האמת המכוערת שנחשפה בהצבעה. נתניהו מוביל את הברית החרדית קיצונית בכנסת. הוא מגנה במילים רפות כשמתחיל להיות לא נוח ומיד לאחר מכן לא עושה דבר כדי לעצור את התופעות שאותן הוא מגנה. הוא מצביע בעצמו עם החרדים ונגד הציבור הכללי ולאחר מכן שולח פתק כדי להגיד שבעצם הוא בעד.

"ראש ממשלה שקורץ לכל כיוון הוא עיוור למה שמתרחש מסביבו. הצבעת נתניהו הערב נגד הציבור הכללי ובעד הסיעות החרדיות היא עדות ברורה נוספת להתנהלות הקריצות חסרת עמוד השדרה שלו שמובילה את ישראל לחציית קווים אדומים של קיצוניות אלימות ואפליה".

גם ח"כ יוחנן פלסנר הביע את דעתו האישית בנושא ולפיה "רראש הממשלה קיבל פיק ברכיים וברגע האחרון חשש לקום להסתערות. מדהים לגלות שנתניהו מעדיף את הברית שלו עם המפלגות החרדיות הלא ציוניות, על פני הצבעה בעד הצעה שפויה שנתמכת על ידי הקונצנזוס של המפלגות הציוניות". פלסנר הוסיף: "סדר העדיפויות האמיתי של נתניהו נחשף: אלפי זוגות המעוניינים להינשא בישראל ונחסמים על ידי הרבנות, חשובים לו הרבה פחות מכמה אצבעות בכנסת של השותפות החרדיות שלו".

אחר כך, במהלך נאומה, לא שכחה גם לבני להזכיר לנתניהו את ההצבעה הזו.

"היום הגיע השיא – הצבעה בעניין רבני צוהר. ראיתי היום במליאה את חלק מחברי הכנסת החרדיים יוצאים מחויכים – ראש הממשלה הצביע איתם היום על החוק והתנגד לתת את האפשרות לרבני צהר...מדובר בקבוצה בציונות הדתית ציונית שמקרבת את הדת לציבור הרחב, הקבוצה שהממשלה מבקשת למנוע ממנה לחתן. ליברמן איים התקבלה החלטה כזו אחר כך אחרת. לא הייתי מעירה את זה אם לא הייתי שומעת את ראש הממשלה בקטנותו מעיר לחבר כנסת – 'אם היית כותב את הנאומים שלך בעצמך לא היית מתבלבל. אתה יודע מה אדוני ראש הממשלה? אם הייתה לך עמדה אמיתית, לא היית מתבלבל היום בהצבעה. כי הנטייה הטבעית שלך הייתה למנוע מרבני צהר לחתן – ידעת שאלה מאחוריך מצביעים נגד אז אוטומטית הצבעת נגד".

המסבירן. ליצמן וראש הממשלהצילום: המסבירן. ליצמן וראש הממשלה
המסבירן. ליצמן וראש הממשלה


כשליצמן מסביר יפה

אבל אם ההצבעה על חוק רבני צוהר הייתה סוג של 'זיגזוג', הרי היא כאין וכאפס לעומת הזיגזוג בדבריו על הציבור החרדי.

אם בימים הקודמים שחרר אמירות שהצליחו לפגוע בציבור החרדי ובנציגיו בכנסת, הרי שאתמול, בנאומו לאחר דיון ב-40 חתימות, שינה את הטון.

"יש פה שרים בקואליציה מכל הסיעות שהם עצמם היו קורבן לתקיפה", אמר, והוסיף כי לא צודק הוא "הניסיון לגרור אותם ובכלל את הציבור החרדי למעשים של קבוצת פורקי עול".

השינוי בטון היה בולט. עוד דקות אחדות חלפו ואל מקום מושבו הגיע ח"כ משה גפני, שהודה לו ואף לחץ את ידו בחמימות.

מה בעצם גרם לשינוי?

ובכן, כמו תמיד יש כמה הטוענים לכתר, אך אין ספק שהשילוב של דברי כולם הם שעשו את העבודה ושכנעו את נתניהו שהמאבק שלו בציבור החרדי, כפי שזה מצטייר לפחות בתקשורת, מיותר לו כרגע.

בעוד גפני ואיכלר משחררים אמירות חריפות בתקשורת, בין השאר מאשימים את נתניהו בבגידה, בש"ס העדיף ישי ללכת על קו מתון יותר ונמנע מפורשות מלתקוף. אתמול, בשיחה שלי איתו, הדגיש כי הוא אינו רוצה להיגרר למגרש הזה. אבל בשיחות של אחד על אחד הבהירו לנתניהו, גם ישי וגם גפני, שהוא הולך על מסלול לא הוגן ולא צודק. סיפרו לו כי גם הם הותקפו בידי קבוצות קיצוניות וכי מדובר בשוליים שהחברה כולה אינה מזדהה עם מעשיהם.

שמועות עיתונאיות לפיהן, כביכול, איימו עליו השניים ב"ניעדר מהמליאה בעת ההצבעות" מוכחשות על-ידי שניהם. לא על כך שוחחו איתו.

דקות אחדות לפני שנכנס לדיון במליאה נפגש גם ליצמן עם נתניהו. גם הוא לא איים, רק הסביר ופירש. "העליהום הקשה והפוגעני נגד כלל הציבור החרדי, שמנוהלת בימים אלה בכלי התקשורת, הינו חמור ביותר", אמר לנתניהו, והבהיר לו כי מוטלת עליו אחריות כראש ממשלה לא רק שלא להצטרף אל גל ההסתה אלא לגנותו בכל פה. "מגר את ההסתה הנוראה הזאת, ההכללה נגד רבבות שומרי תורה ומצוות בישראל הינה אסון שתוצאותיו מי ישורנו", אמר לו.

"גם אם יש תופעות שוליות של פגיעה באנשים מצד גורמים קיצוניים, הרי שאין להשליך מכך חלילה על כלל הציבור החרדי, שאינו נוהג באלימות, אלא מתנגד לכך ואף סובל לא אחת מתופעות אלה, הציבור כולו וגם נציגיו בכנסת וברשויות", נאם לו ליצמן.

יחד עם זה הבהיר לנתניהו: "הציבור החרדי לא יוכל לוותר על שמירה על אורח חייו וכי אין לתת יד לפגיעה בזכויותיו הלגיטימיות לנהל חיי תורה ומצוות, כפי הדרך המסורה לו, בצניעות ומתוך שמירה על חינוך טהור בערכים המקודשים לעם ישראל".

איך עושים את זה? מתפתלים בין המילים, וזה מה שביבי עשה. הוא הפנים, קלט את המסר והחליט לתפוס קו מחודש. זה לא כולם.

מסכימה שכל המדינה תניח תפילין? לבני על הדוכןצילום: מסכימה שכל המדינה תניח תפילין? לבני על הדוכן
מסכימה שכל המדינה תניח תפילין? לבני על הדוכן


מצאה עם מי להתחיל

מצאה לה יו"ר האופוזיציה עם מי להתחיל.

תחילה תקפה את נתניהו. לא, היא לא מבינה למה הוא משועשע היום, מה משעשע במצב אליו הגיעה המדינה. ובכלל, לדעתה, התמונה הזאת היא לא מקרית. מדובר ב"מכנה המשותף היא קואליציית השותפים הטבעיים של נתניהו קואליציות הקיצוניים, שבחר ראש הממשלה מרצון חופשי משיקולים פוליטיים גם כשהיו לו אפשרויות אחרות. זו הקואליציה שאחראית בשותפות מרצון או במחדל לתמונה המכוערת הזאת שהפכה להיות שגרת חיינו-יומנו בישראל", אמרה.

נתניהו, שכבר מורגל במתקפות הללו, סינן חיוך ושתק.

בהמשך תקפה את החרדים הקיצוניים וגם את המתנחלים. חבר סיעתה, עתניאל שנלר, מיהר לקום ולעזוב את המליאה לאות מחאה ובחמת-זעם, ואם תדברו איתו תשמעו איך הוא מסתובב בבטן מלאה כלפי יו"ר מפלגתו.

אבל שנלר מחה בעדינות, לעומת סגן שר הבריאות, אותו בחרה לבני לתקוף - וחטפה מיידית ארטילריה כבדה.

אילולי הייתה עוברת לפסים אישיים, היה ליצמן שותק לה. אבל אז גררה אל נאומה את הדוגמה 'ההיא': "יש במה במדינת ישראל שסגן שר הבריאות לא הרשה לאישה לעלות עליה", אמרה, ומיד חטפה.

לגופו של עניין, שבים ומבהירים בלשכתו של ליצמן כי "מדובר בטקס הלכתי-תורני, במהלכו הוענקו פרסי הוקרה למחברי ספרים בתחום ההלכה והרפואה, בהשתתפות רבנים וגדולי ישראל. שתי נשים שהיו שותפות לחיבור אחד הספרים שזכו בפרס, הבהירו כי הן שולחות מצידן נציג שיקבל את הפרס במקומן ולא פגעו כלל במחברות".

אבל לליצמן, כך נראה, נמאס לשוב ולהסביר. אל מול מתקפתה הישירה של לבני, החליט להשיב מלחמה שערה, ניגש למזכירות הכנסת וביקש להיכלל בין הנואמים, למרות שגפני ייצג בנאומו את הסיעה, קודם לנאום ראש הממשלה.



ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה נואמים

בנאום לא כתוב, שלא הוכן מראש, החליט לסגור חשבון קטן עם ליבני ועם קדימה, תוך שהוא מתעלם מעצם הנושא שהעלתה על הטקס. "ליבני מטיפה לנו מוסר על צדק ויושר? הרי אתם בקדימה וליבני בראשה נגועים בצביעות כוללת, אתם רגילים בזה. אין דבר אחד שאתם באים איתו ביושר כאן בקדנציה. להזכיר לך הגברת לבני את צביעותך בפרשת ברזילי? בבקשה. אני אימצתי החלטת קדימה, להעתיק חדר המיון באשקלון שלא על הקברים. זו הייתה החלטה של סיעתך, של ממשלת קדימה. וברוב צביעות לא היססתם לבוא לשם ולהפגין נגד הממשלה, שזה נגד החלטתכם שלכם.

"את מדברת על כניעה לחרדים? כשהייתם באופוזיציה הכל היה בסדר. היית מסכימה שכל המדינה תניח תפילין העיקר שתהיי ראש ממשלה. קדימה הייתה מוכנה לתת לחרדים כפול מהליכוד! שאוציא את הפתק הידוע מהכיס?" שאל, ושב ושלף, זו הפעם השנייה בשנים האחרונות, את הפתקון בכתב ידו של אמיר גולדשטיין, לשעבר ראש לשכת ח"כ ליבני, ששרטט את היענות קדימה לדרישות 'יהדות התורה'' במהלך המו"מ שלפני הבחירות האחרונות.

"כך בכל התחומים אתם מובילים קו של שקר וצביעות, אתם הפרטתם את שירותי בריאות התלמיד וכעת מבקשים ממני הסברים על כך, והרשימה ארוכה, ארוכה. יש גבול לצביעות", קרא-שאג.

בפעם הבאה, לבני, רגע לפני שאת מזכירה את השם 'ליצמן' כדאי לך לחשוב מראש. יש לו פתק בכיס, והוא בהחלט יודע להחזיר מלחמות. לא שווה לך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}