כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"פגיעה במכון התקנים תהפוך את ישראל לפח הזבל של העולם"

שרגא ברוש בתגובה ללהבנות המתגבשות בממשלה: "השוק הישראלי יוצף בסחורה זולה ולא בטיחותית"; גורמים ממשלתיים: התעשיינים משתמשים במכון התקנים כחסם יבוא מתחרה; הכרה בתקנים אירופים לא תפגע בבריאות הציבור

  • א' טבת התשע"ב
שרגא ברוש
שרגא ברוש

ההבנות בין משרד האוצר ומשרד התמ"ת בדבר מכון התקנים גרמו להתאחדות התעשיינים לשחרר תגובה חריפה במיוחד. אף שהתעשיינים הצליחו בתמיכת משרד התמ"ת לקצץ בהמלצות ועדת טרכטנברג בתחום התקינה, גם מה שנותר מההמלצות מעורר את זעמם.

ההבנות כוללות הקמת ועדה לבחינת אישור תקינה בחו"ל על ידי מעבדות זרות, כתחליף למכון התקנים. בנוסף הוסכם על העמקת ההכרה בתקינה בינלאומית, כך שמוצרים שמחוייבים בהצהרת יבואן, לא יצטרכו לעבור את אישור מכון התקנים.

המשמעות היא הוזלה בעלויות היבוא, שתוכל להתגלגל להוזלת מחירים לצרכנים. הבנות אלה רחוקות מהמלצות טרכטנברג, שקבעו שיש להכיר מיידית במעבדות תקינה בחו"ל.

התעשיינים מתנגדים לפתיחת הבדיקות למעבדות מכל העולם ללא הדדיות, במסגרתה יכירו מדינות בעולם בבדיקת מכון התקנים הישראלי, דבר שיכול להקל על היצואנים. התעשיינים טוענים, כי העדר הדדיות יעמיד אותם בנחיתות מול חברות מתחרות בעולם.

בנוסף, התעשיינים חוששים, שבדיקות היבוא ילכו לכיוון ביטול הצורך במכון התקנים והסתמכות על הצהרת היבואן. כמו כן, מתנגדים התעשיינים להפסקת בדיקות בשער הנמל ובמקומם לבצע בדיקות בשווקים על ידי פקידי משרד התמ"ת. לדבריהם, ספק אם מערך המפקחים יוכל לבצע בדיקה ראויה של המוצרים.

לדעת התעשיינים, פועל יוצא של ההבנות המסתמנות ביןם משרדי האוצר והתמ"ת הוא "חיסול מכון התקנים והפיכתו לאיבר חסר תועלת ותקציב, שיהיה תלוי בפקידות האוצר ומכאן שיושמד".

בתגובה להבנות המתגבשות בממשלה אמר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, כי "פגיעה במכון התקנים תהפוך את ישראל לפח הזבל של העולם, אוי לה למדינה שנותנת לפקידיה להשתולל, תוך סיכון האזרחים וחשיפתם למוצרים שאף מדינה מתוקנת אינה נותנת שיעברו בשעריה".

לדבריו, "השינוי שמציע משרד האוצר במדיניות התקינה יביא להרס מכון התקנים. השוק הישראלי יוצף בסחורה זולה ולא בטיחותית. הממשלה החליטה, בשם 'הצדק החברתי' לוותר על הבטיחות, איכות הסביבה ובריאות המשתמשים. בשם אותו צדק חברתי, ישראל תהפוך להיות פח הזבל של העולם, האוצר הולך לחשוף את אזרחי המדינה למוצרים שאינם בטוחים. רמת המוצרים הירודה שתתקבל כאן לאחר הפגיעה במכון התקנים, תעמיד אותנו בשורה אחת עם מדינות העולם השלישי. האיכות שעליה נלחמנו ואותה פיתחנו בעשרות השנים האחרונות תהפוך ללא רלוונטית בהינף יד. אני קורא לשרי הממשלה לסכל את היוזמה, שאם תתקבל חלילה תביא לכך שכולנו כאן נהיה חשופים לזבל לא בטיחותי שיגיע מכל העולם ויסכן את בריאותנו ובריאות ילדינו".

גורמים ממשלתיים אמרו, כי התעשיינים מתנגדים להבנות, כיוון שהם משתמשים במכון התקנים כחסם יבוא המגן על התעשיה המקומית. לדבריהם, בדיקות מכון התקנים מייקרות את היבוא ואת המחיר שמשלם הצרכן. גם ועדת המזון קבעה, שמכון התקנים אינו יעיל, בזבזני וגורם לעליות מחירים. התבססות על תקן באיחוד האירופי או בארה"ב לא תפגע בבריאות או בבטיחות, כיוון שהרשויות באירופה ובארה"ב אינו דואגות פחות לבטיחות ובריאות התושבים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}