כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

בנק ישראל: הריבית לחודש ינואר תישאר ללא שינוי

לאחר ההפחתה המפתיעה בחודש שעבר, החליט נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להותיר את הריבית בשיעור של 2.75% גם בחודש ינואר • המהלך צפוי לסייע למשק

בנק ישראל: הריבית לחודש ינואר תישאר ללא שינוי

בנק ישראל הודיע כי ריבית בנק ישראל לחודש ינואר תישאר ללא שינוי ברמה של 2.75%, ההחלטה עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמיכה בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל, בכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית בבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

בין הגורמים שהובילו להחלטה, הסבירו בבנק ישראל כי: "תחזיות האינפלציה כפי שנמדדות משוק ההון, אלו של החזאים ואלו של בנק ישראל נמצאות בקרבת מרכז היעד. האינפלציה בפועל בהסתכלות על 12 חודשים אחרונים ממשיכה להתבסס בתוך תחום יעד האינפלציה.

"האינדיקטורים לפעילות הכלכלית במשק הישראלי ממשיכים לתמוך בהערכה לפיה המשק הישראלי ממשיך לצמוח בשיעור נמוך מהקצב שנמדד בתחילת השנה ובשנה שעברה. לפי הערכות בנק ישראל, המשק צפוי לצמוח בשנה הבאה בשיעור של 2.8%. עיקר ההאטה בצמיחת המשק הישראלי נובע מהחלשות הייצוא על רקע החולשה בכלכלה העולמית וניכרת התמתנות גם בביקושים המקומיים.

"על רקע הצעדים שננקטו החודש על ידי הבנק המרכזי של אירופה חל שיפור מסוים בשווקים הפיננסיים בעולם. בארה"ב ממשיכים הנתונים הכלכליים להצביע על שיפור במצב הכלכלה. לעומת זאת, נתונים על הפעילות הכלכלית באירופה תואמים את ההערכות לפיהן צפויות מדינות הגוש להיכנס למיתון במהלך שנת 2012. גם במספר משקים מתעוררים עיקריים מסתמנת האטה בצמיחה. אי הוודאות לגבי ההתפתחויות בכלכלה העולמית נותרה גבוהה, ומשליכה גם על אי הוודאות לגבי ההתפתחויות במשק הישראלי.

"המשך המגמות השליליות באירופה הוביל להפחתה נוספת של הריבית זה החודש השני ברציפות. נוסף על כך, נקט ה-ECB בפעילות להגברה משמעותית של נזילות הבנקים. גם במשקים נוספים המשיכו בהפחתות ריבית. השווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה הקרובה באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. כזכור, לפי הכרזת ה-Fed, הריבית בארה"ב צפויה להישאר ברמתה האפסית לכל הפחות עד לאמצע 2013; ה-Fed המשיך את הפעולות להרחבה כמותית".
בבנק ישראל מוסיפים ומדגישים כי רמת הריבית הנוכחית עקבית עם תמיכה ברמת הפעילות המקומית, הייצוא ושמירה על יעד האינפלציה ומשאירה בידי בנק ישראל מרחב תגובה להתרחשויות בכלכלה העולמית והמקומית.

הפחתת הריבית יחד עם החלשות שער החליפין האפקטיבי של השקל בתקופה האחרונה צפויים לסייע למשק הישראלי להתמודד עם הקשיים העומדים בפניו.

בנק ישראל מבטיח להמשיך ולעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכללם בשוק הדיור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}