כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

המיטב של הרב מוטק'ה •

בסדרת ראיונות בלתי-נגמרת - הסביר הרב מוטק'ה בלוי: "היורקים זקוקים לאשפוז" • מנמק: "נשים מדברות ביחד על דיסות" • ומתריע: "אל תתיחסו לחרדונים"

הרב מוטקה בלוי. צילום ארכיון
הרב מוטקה בלוי. צילום ארכיון



יושב-ראש משמרות הצניעות בציבור החרדי, הרב מרדכי בלוי, יוצא הבוקר (ב') למתקפה משולבת. בראיונות שהעניק כמעט לכל כלי תקשורת המשדר בגבולות ישראל פרש את משנתו הסבוכה - והתעמת עם שרדנים חילוניים שהתקשו להבין את הרציונל העומד מאחורי טיעוניו..

אתר 'בחדרי חרדים' ליקט כמה 'פנינים' מתוך הראיונות.

בראיון לתוכנית 'מה בוער' אותה מנחה השדרן רזי ברקאי בגלי צה"ל אמר בלוי: "לא השכלתם לבחור נשים כי אתם משפילים נשים", טען והוסיף: "בין הנשים שכן בחרתם יש אישה שהיא לא כל-כך חכמה ועלתה על הגל העכור הזה, ביידיש קוראים לה פייג'לה - ציפי לבני".



הרב בלוי: "נשים אוהבות לשבת עם נשים..." גבי: "אמרת עכשיו דבר שוביניסטי ומסריח!"

בראיון לגבי גזית ברדיו 103 הסביר הרב לוי כי הוא רואה בהפרדה בין נשים לבין גברים כמטרת על רמת מעלה. בשיחה השתתפה גם טובה בירנבאום, מורה בישיבה החילונית 'בינה'.

הרב בלוי: "לקחתם קבוצה חולה והפכתם אותה למרכז"

האזינו לראיון המלא:


בראיון אצל אבי רצון ברדיו ירושלים:

הראיון מחולל הסערה אצל שלום ירושלמי ב'מעריב'

משימת חייו של הרב מרדכי בלוי היא להפריד בין נשים וגברים. הוא מסתובב בארץ ומנסה להשיג שעות פעולה נפרדות בכל מקום: מחופי הים, דרך בריכות השחייה ועד למכוני הכושר. זהו צו השעה וההלכה. בלוי מזכיר לכל המעוניין כי עברו אצלנו כמה חוקי הפרדה כאלה, הרבה לפני שהמדינה התעוררה לתוך המציאות הנוראה של הדרת נשים במרחב הציבורי.

"חבר הכנסת משה גפני סידר שיהיו שעות נפרדות בכל מקום שהוא משאב לאומי, כמו חמי גדר וחמי טבריה", מתגאה בלוי.

הרב בלוי נושא בתואר "יושב ראש משמרת הקודש והחינוך של הציבור החרדי". הוא מעדיף שיכנו אותו "יהודי בטעם של פעם", כלומר מי שצמוד לתורה ש"קיימת כבר 3,349 שנים ", ואינו רוצה לשמוע על שום ניסיון להתאים אותה לרוח הזמן. ב

קרב החרדים, יש מי שטוען כי בלוי "חי בתקופת הסוס והעגלה". בלוי לא נעלב. "אני נוסע עכשיו במכונית סובארו 2011 ולא על עגלה. אני רק מקווה שלא יעצרו אותי בדרך. כלתי יושבת מאחור עם הילדים. זו הדרת נשים, לא?"


• במכונית שלך תעשה מה שאתה רוצה, אבל לא באוטובוסים ציבוריים.

"באוטובוסים ציבוריים הנשים הולכות לשבת מאחור מבחירה ובהרגשה טובה, כמו פעם. שרה אמנו הייתה בתוך האוהל. שלמה המלך היה החכם מכל אדם. הוא אמר'כל כבודה של בת מלך פנימה'. אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, וכל מה שנעשה כרגע הוא לא יהודי ולא דמוקרטי".

• סליחה?

"ביהדות יש הפרדה, נקודה. גם בבית המקדש הייתה הפרדה. מאז תחפש ותמצא את המחיצה האטומה בכל מקום. נשים יכולות להשקיף על גברים ולא להפך. כך זה גם באוטובוסים".

• למה לא להפך? רק אצל גברים מתעורר היצר? אצל נשים לא?

"לא. גם בציבור הכללי יודעים מי רודף אחרי מי ולמי יש יצרים כאלה ואחרים. חז"ל קבעו שאין איסור על אישה להסתכל על איש ויש איסור על איש להסתכל על אישה זרה. זו היהדות. אתה יודע שאצלנו האיש חייב לתת מתנה לאשתו בכל חג? אצלנו בבית האישה נקראת מלכה. האישה היא עקרת הבית, עיקר הבית. אם הבנים. היא מדליקה ראשונה את נרות השבת. היא יושבת בראש השולחן עם הבעל והילדים".

• אולי כשהאישה מגדלת משפחה וילדים היא מלכה, אבל מחוץ לבית האישה מחויבת לשבת מאחור וללכת במדרכות נפרדות.

"כל אישה חרדית פשוטה נהנית לשבת מאחור בחברת נשים ולדבר בענייני נשים, ולא לשבת במחיצת גברים ולא לפתוח שם את הפה. בחלק האחורי נוח לה. לנשים יש את נושאי השיחה שלהן: מטבח, דירה וגידול ילדים. זה הטבע. אם גברים יילדו תינוקות, אולי זה יהיה אחרת, ואל תשים לב לכל מיני חרדונים, חרדים-לייט, שמעורבים בפייסבוק ובאינטרנט. איתם אני לא מדבר".

"הם צריכים אשפוז"

• אף אחד לא מכריח את הנשים לשבת מאחור?

"לא מכריח. עשינו הסדר, אבל אתם עושים רעש. אתה יודע שיש בניו ג'רזי קהילה חרדית ויש אוטובוס שנוסע עם מחיצה? ואתה לא יכול לומר שאין באמריקה חופש דת ומצפון. אנחנו רוצים את האוטובוסים האלה גם כאן, בגטאות שלנו. אנחנו מיעוט שרוצה לחיות את חייו במדינה דמוקרטית".

• אנחנו מדברים על אוטובוס ציבורי, שכל אחד יכול לנסוע בו.

"תשמע, החברות הציבוריות אוהבות את המצב הקיים. אלה הקווים הכי רווחיים שלהן. אם הן יגידו לנו שהן לא רוצות לעמוד בדרישה הזו, נעשה תחבורה חלופית, פרטית".

• מה עם מדרכות נפרדות?

"זו לא דרך שמקובלת על הרבנים ועל ההלכה. יש מקומות צפופים מאוד שבהם אנשים ונשים נדחסים. כאן אנחנו מפרידים כדי שלא יפגעו בכבודה של האישה. אנחנו בעצם מגנים על החוק. אנחנו מונעים את ההטרדה של האישה. זה מתאים לרובד הנמוך של האפריקנים, ולא ליהדות.

בבית שמש אסור לאישה לעבור במדרכות מסוימות גם אם הן ריקות מאדם.

"בית שמש היא עיר מלאה בחכמים ובסופרים, אבל יש בה קבוצה מיליטנטית, קיצונית ומשועממת. הם לא המיינסטרים של הציבור החרדי. תחפש אצלכם ותמצא גנבים, אנסים וסוחרי סמים. אלה שוליים".

• הם יורקים על ילדה בת שבע.

"אז הם צריכים אשפוז".

• אוקיי . אצלכם במיינסטרים מחייבים את האישה ללבוש בגדים על גבי בגדים. לעטות רעלות למיניהן.

"לא בדיוק. אפילו בית הדין של העדה החרדית הדיר את האנשים והנשים האלה מהמרכז. אנחנו מדברים על כיסוי נאות. אתה יודע אילו בגדים יפים האישה לובשת בחתונה. תכשיטי זהב, יהלומים, פאות יפות".

הליכה בנפרד? רק אצל גור

• בחסידות גור, שהיא החסידות הגדולה ביותר, מחויבת האישה ללכת 20 מטר אחרי בעלה. כל אישה נורמלית מרגישה מושפלת כך, ואל תגיד לי שלא.

"זה מקובל רק אצלם. כך קבעו הרבנים שם, כאילו שאנשים לא יבואו ויאמרו: 'תראו איך נראה הזוג הזה'. תבוא בכל ערב לגינות ציבוריות ותראה איך הנשים, אחרי שגמרו את עבודות הבית והשכיבו את הילדים, יוצאות החוצה יחד עם בעליהן".

• אישה יכולה לצאת לקריירה עצמאית?

"רוב הנשים אצלנו עובדות מחוץ לבית, במשרדים, בחנויות ובבתי עסק. כלתי היא מתכנתת בכירה במוסד ממשלתי. כולן עובדות, לא מפטפטות".

• אבל בפוליטיקה אסור להן לנגוע.

"זה נושא אחר. אישה לא יכולה לקבל משרה ציבורית שבה היא שולטת על גברים. ההלכה אוסרת על זה".

• תסביר לי למה אישה לא יכולה לנהל גברים, לתפיסתכם.

"לא כל דבר צריך להסביר. יש דברים שהם בגדר הטבעי, הנורמלי והטוב. אישה היא בדרך כלל ביישנית, צנועה, לא דופקת על השולחן כמו גבר. למה הייתה עד היום ראש ממשלה שהיא אישה רק פעם אחת? למה רוב חברי המרכז אצל נתניהו והליכוד הם גברים? למה רוב חברי הכנסת אצל לבני וקדימה הם גברים?"

• הנשים נלחמות לשנות את המצב הזה, ובצדק.

"בסדר, אחרי שתגמרו לשנות את המצב אצלכם, אולי גם אנחנו נתחיל".

• לאישה אסור לשיר, נכון?

"מותר לנשים ולנערות לשיר, אבל אסור לגברים לשמוע. קול באישה ערווה. מי שיהפוך את הטקסט הזה הוא רפורמי, לא יהודי".

• אני שומע שאתה מתנגד גם לזמר חסידי.

"אני נגד זמר חסידי מזויף שמנסה לחקות את ג'ון לנון ואת מייקל ג'קסון ולא את גדולי התורה. מי שמקפץ ומדליק עשן ואש על הבמה הוא לא בשבילנו. זה מתאים לרובד הנמוך של האפריקנים, ולא ליהדות. אנחנו בעד שירה יהודית אמיתית, צנועה, בלי לרוקן קודם אלכוהול".

• וגם זה לא יכול לקרות באולמות גדולים.

"נכון. אולמות גדולים הם קלות הדעת. בשירת'מעוז צור' כתוב'ופרצו חומות מגדליי'. אנחנו לא רוצים לפרוץ החוצה ושלא יפרצו פנימה. אנחנו רוצים לחיות בתוך הגטאות שלנו, בשכונות, באוטובוסים נפרדים. איפה שאין הפרדה, זו לא יהדות". והנשים יישארו מאחור? "לפעמים האוטובוס עושה רוורס, ואז הנשים מקדימה".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}