כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חברת החשמל תוכל לשרוף אשפה בתחנות הכוח הפחמיות

חברת החשמל תוכל לשרוף אשפה בתחנות הכוח הפחמיות

  • ל' כסלו התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

חזון הביומאסה של חברת החשמל מצטמצם: רשות החשמל החליטה בשבוע שעבר כי אין כדאיות כלכלית בייצור חשמל באמצעות שריפת עץ מעובד בתחנות הכוח הפחמיות של החברה. בחברה ובמשרד האנרגיה והמים יזמו בשנה האחרונה שילוב של "כופתיות עץ" בפחם ששורפת החברה בתחנות הכוח רוטנברג ואורות רבין.

מדובר בכדוריות עץ המיוצרות משבבי עץ, גזם או שלף. החברה ביקשה לבחון את שילובם במקום 20% מהפחם שהיא מנצלת בשש יחידות הייצור הפחמיות שלה. ואולם לשם כך יידרשו לחברה 2.8 מיליון טונות כופתיות עץ בשנה, כאשר הפוטנציאל לייצור מקומי מוערך ב-64% בלבד מהכמות הנדרשת.

תחילה נבחנה אפשרות לגידול מקומי של עצי אשל זקוף לייצור הכופתיות, אך התברר כי יש להקצות כ-350 אלף דונם לנטיעות, ומשרד החקלאות ציין כי תהיה בעיה להקצות יותר מ-300 אלף דונם. לכן, נבדקה האפשרות לייבא את הכופתיות מחו"ל, אך נמצא כי למרות החיסכון בפליטת גזי חממה משריפת עץ במקום פחם, השימוש בו יגרור עלות עודפת של 2.2 מיליארד דולר ב-20 השנים הקרובות.

במקביל, בחנה רשות החשמל את האפשרות לעשות שימוש בדלק שמקורו באשפה יבשה (R.D.F - Refuse Derived Fuel) בשיעור של 5.6% מן הפחם. במקרה זה קבעה הרשות כי במחירים הנוכחיים קיימת כדאות כלכלית משקית לפרויקט. לפי הרשות, אם ינכו מהחישובים של עלות הייצור את עלות ההטמנה של הפסולת - עלות ה-RDF תהיה נמוכה מעלות הפחם. לפיכך, הרשות ממליצה לבחון לעומק את הנתונים ולהכין תוכנית עסקית מפורטת בנושא, וממליצה לשלב יזמות פרטית בהקמת המפעל לייצור RDF. מתקן כזה, דרך אגב, יוקם בישראל באתר חירייה בעלות של 200 מיליון שקל בידי מפעל המלט נשר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}