כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

שנה אזרחית לא שמחה: המים לתעשייה ולחקלאות יתייקרו

תעשייני הקיבוצים: התעריף החדש העומד על 6.02 שקלים למ"ק גבוה פי 3 מעלות האספקה • התעשייה הישראלית צורכת את אותה כמות מים שצרכה בראשית שנות ה-90

  • ל' כסלו התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



רשות המים עומדת לייקר בשבוע הבא את המים לתעשייה ב-25% ל-6.02 שקלים למ"ק (מטר מעוקב). התעריף החדש גבוה פי 3 מהעלות הריאלית של אספקת המים העומדת על 2.1 שקלים למ"ק. התעריף משקלל את עלות המים המותפלים ועלות המים ממקורות קונבנציונליים המסופקים לכל השימושים.

התעשייה הישראלית צורכת 130 מיליון מ"ק לשנה מתוכם 90 מיליון מ"ק מים שפירים, כך שייקור התעריפים צפוי לייצר לתעשייה הישראלית עלות נוספת של 100 מיליון שקלים. מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס רבין, אמר כי הייקור הזה הוא "סטירת לחי בפרצופה של התעשייה הישראלית המנהלת קרב הישרדות מול המשבר הכלכלי העולמי ובהאטת הצריכה בשוק העולמי".

לדבריו, עד לפני עשור שילמה התעשייה בישראל תעריף מים שפירים זהה לתעריף המים החקלאי (העומד על 2.02 שקלים למ"ק כיום) ואילו עתה לדבריו, "מגיע הפער בין התעריפים לפי 3, פער בלתי הגיוני שהממשלה אחראית לו בין שני מגזרים יצרניים במשק".

רבין קרא לראש הממשלה ולשרי האוצר והתמ"ת להתערב. "יש להקפיא באופן מיידי את הייקור ולקבוע מדיניות שקולה ומאוזנת לתעריפי המים לתעשייה". עוד אמר רבין כי ייקור המים בשילוב עם העלאת הארנונה, ייקור תעריפי החשמל וההתייקרויות הנוספות של אמצעי היצור, "יעמידו את המפעלים עם הגב לקיר ויאלצו אותם לייקר את תעריפי המוצרים, או לבחור באפשרות גרועה יותר, לפטר עובדים ולפגוע בתנאי העסקתם. התעשייה הקיבוצית הצליחה עד כה להתמודד עם האטה והמשבר הכלכלי המתחדש בלא לפטר עובדים, אך התעמרות הממשלה בתעשייה לא תאפשר לה להמשיך בדרכה זו והיא תחל לפטר עובדים".

התעשייה הקיבוצית מונה 236 מפעלים ומספקת לשוק המקומי וליצוא לחו"ל מוצרים ב-36 מיליארד שקל בשנה. התעשייה הישראלית צורכת את אותה כמות מים שצרכה בראשית שנות ה-90, זאת על אף הגידול הרב שחל בה ב-20 השנים האחרונות.

יורם תמרי, מחזיק תיק המים במשרד רואי החשבון ברית פיקוח אמר על מי שאמון על תחום המים לתעשייה בישראל, לטפל בנחרצות בייקור הזה, גם אם הייקור ייכנס לתוקף ביום שנקבע. ברית פיקוח מספקת שירותי ראיית חשבון, ייעוץ מיסוי וייעוץ כלכלי למפעלי תעשייה קיבוציים רבים הצורכים מים בהליכי הייצור.

גם המים לחקלאות מתייקרים

המים השפירים לחקלאות צפויים להתייקר ב-1.1.12 ב-6.2% והתעריף החדש יהיה 2.02 שקלים למ"ק (תעריף ממוצע). התייקרות המים לחקלאים מתחייבת ממתווה "הסכם המים" שחתמו ארגוני החקלאים עם הממשלה, לפיו יתייקרו המים השפירים לחקלאות בראשית כל שנה ב-11.8 אגורות למ"ק.

ההסכם, שביצועו החל ב-2010 והוא צפוי להסתיים ב-2016 ייקר את תעריף המים השפירים לחקלאות ל-2.49 שקלים למ"ק, התייקרות של 52%. זהו התעריף שישלמו הישובים החקלאיים לספקי המים השפירים בפתח הישובים החקלאיים. לתעריף הזה יש להוסיף את עלויות הקמת מערכות אספקת המים הביתיות בישובים ואת עלויות הזרמת המים לשטחים החקלאיים. עלויות אלו מוטלות על החקלאיים.

התעריפים מתייחסים לכמות המים השפירים שאושרה לחקלאים (הקצאות המים) להשקיה אך לא לחריגות מההקצאות. בחריגה של עד 10% מההקצאה יהיה התעריף 3.8 שקלים לכל למ"ק חריגה ומעל 10% יהיה התעריף 6 שקלים לכל מ"ק חריגה.

גם תעריפי המים הנחותים להשקיה חקלאית יתייקרו בראשית השנה. מי ביוב מטוהרים בטיהור גבוה המותרים להשקיית כל הגידולים החקלאיים (מי שפד"ן) יתייקרו ב-4.3% והתעריף החדש יהיה 0.97 שקלים למ"ק. מי ביוב בטיהור בינוני יתייקרו ב-5.1% והתעריף החדש יהיה 0.84 שקלים למ"ק. מים מליחים (מים במליחות גבוהה) יתייקרו ב-5.3% והתעריף החדש יהיה 1.2 שקלים למ"ק. התעריף עשוי להשתנות לפי רמת המליחות במים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}