כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

התעללת בסוס? תשלם ביוקר

אזרח שהואשם בהתעללות בסוס נקנס ב-25 אלף שקל והוטל עליו מאסר על תנאי, זאת למרות מצבו הכלכלי הקשה • ומה היה קורה לו היה מתעלל בבני אדם?

התעללת בסוס? תשלם ביוקר



קנס תקדימי של 25,000 שקל ושישה חודשי מאסר על תנאי הוטלו על תושב המושב שובה, ליד נתיבות, שהורשע בהתעללות בסוס. בעבר ניתנו בעבירות דומות עונשים של קנס בגובה 1,000 שקל בלבד.

העונש ניתן בבית משפט השלום בבאר שבע בכתב אישום שהגיש משרד החקלאות ופיתוח הכפר נגד תושב המושב שובה, בעקבות תלונה של אזרח שהתקבלה בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות אודות סוס במצב קשה.

בעקבות התלונה ערכו רופאת הסוסים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר צביה מילדנברג, ופקחי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות ביוני אשתקד ביקורת במשק של המורשע. בביקורת נמצא סוס בוגר בצבע חום ג'ינג'י במצב של רזון קיצוני, ללא זכר לרקמות שומן, ושבר קשה במפרק הברך של רגל ימין אחורית, עם פציעות מרובות בכל חלקי גופו כתוצאה מנפילות חוזרות ונשנות בשל השבר והתשישות. ניכר היה כי הסוס לא זכה בטיפול רפואי כלל. במקום לא נראה מזון (לא חציר ולא מזון מעובד), פרט למספר לחמים מעופשים.

בנוסף, הסוס הוחזק בתוך מבנה ארעי, המחולק לשני מפלסים שהמעבר ביניהם סיכן את בטיחות הסוס בגלל הפרשי הגובה. דפנות המבנה עשויות מגדרות ארעיים, ממוטות ברזל ומשטחי עץ המהווים מפגע בטיחותי לסוס. באורווה לא היה אבוס להזנה של הסוס ולא נמצא מזון. הסוס הוזן, כאמור, מלחם מעופש.

צער בעלי חיים

לאחר ממצאי הביקורת הקשים, הוחלט להעביר את הסוס באופן מידי לטיפול במתקן מוגן של משרד החקלאות. שם שוכן באורווה עם רפד עבה במיוחד שיאפשר רביצה נוחה, ללא פציעות נוספות, וטופל במשככי כאבים ואנטיביוטיקה. כעבור עשרה ימים, חרף כל המאמצים להצילו, הוחמר מצבו של הסוס, וניכר כי משככי הכאבים לא עוזרים והוא סובל מכאבים עזים ומתקשה לעמוד על רגליו, על מנת למנוע סבל נוסף לבעל החיים, הוחלט להרדימו.

כאמור, בעקבות ממצאי הביקורת, הגיש משרד החקלאות כתב אישום בו נכתב כי במשך תקופה של כ-4 חודשים החזיק המורשע את הסוס במשק, מבלי שהיו בו אמצעים מתאימים להחזקתו ולסיפוק צרכיו הקיומיים.

על פי כתב האישום, הסוס הוחזק כשהוא סובל מכאבים חזקים ומחוסר יכולת לזוז, מבלי שהביא למקום רופא וטרינר שיעניק לה טיפול רפואי כלשהוא או ינקוט באמצעים מתאימים להפחית את סבלו. וכי המורשע לא נקט בכל אמצעי כדי להפחית את סבלו. במעשיו עינה הנאשם את הסוס, התעלל בו והתאכזר אליו שלא כדין, בניגוד לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים).

רופאת הסוסים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר צביה מילדנברג: "כאשר ביקרנו במקום בעקבות התלונה, גילינו סוס תשוש, עם רגל אחורית תלויה באוויר כתוצאה משבר קשה, חולה וסובל. המחזה היה קשה. לצערנו, הפעם השיקום לא צלח, כיוון שסוס הרובץ שעות ארוכות סובל לעיתים קרובות מקריסה של הריאות ומערכת הלב, ועל כן נאלצנו להרדימו, בכדי למנוע ממנו סבל נוסף".

למרות מצבו הכלכלי הקשה של הנאשם, נגזר עליו הקנס הגבוה. השופטת, סגנית נשיא בית משפט השלום בבאר שבע, כתבה בגזר הדין כי: "מדובר בעבירה חמורה וקשה שאותה ביצע הנאשם כלפי בעל חיים חסר ישע".

גזר דין זה הנו תוצאה של תוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות, שהחלה את פעילותה, כבר לפני חמש (!) שנים, בשנת 2007. כ-500 סוסים וכ-200 חמורים חולצו עד כה מהתעללות ושוקמו במתקנים מוגנים, במימון מלא של משרד החקלאות בהיקף של מעל מיליון שקל. מרבית הסוסים הועברו למשפחות מאמצות אשר ביכולתן להעניק בית חם וטיפול כנדרש. החמורים שחולצו מהתעללות שולבו במתחמי בריכות דגים והם נהנים מביתם החדש בטבע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}