כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מחיר החשמל יעלה: אספקת הגז מים תטיס תפחת ב-30%

לאחר הפסקת הזרמת הגז ממצרים - הודיעה גם הספקית הישראלית על הפחתת האספקה • הנפגעות: חברת החשמל, פז, נייר חדרה והחברה לישראל

  • כ"ט כסלו התשע"ב
מחיר החשמל יעלה: אספקת הגז מים תטיס תפחת ב-30%
יעקב נחומי

משבר הגז הטבעי מחריף: ספקית הגז ים תטיס הודיעה אתמול ללקוחותיה בישראל כי תפחית את אספקת הגז למשק ב-30%. ים תטיס, שבבעלות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י האמריקאית (47%) לא נימקה את ההודעה. לפי הערכות, נובעת ההפחתה מהידלדלות מואצת של מאגר מארי B מול חופי אשקלון - ורצון השותפות בו להימנע ממיצויו המהיר.

הנפגעת העיקרית מהמהלך היא חברת החשמל, שצורכת כיום 2.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה מהמאגר. זאת, לאחר שכבר הפחיתה את הצריכה ב-40% בעקבות הוראת משרד האנרגיה והמים לצמצם את השימוש בגז האוזל. היות ואספקת הגז ממצרים לא חודשה מאז שפוצץ הצינור בין המדינות בתחילת נובמבר - תידרש חברת החשמל לעשות שימוש מוגבר בסולר ובמזוט. שימוש חלופי זה עשוי לייקר עוד יותר את החשמל - ולדרוש מהממשלה פתרונות מהירים יותר למצוקה התזרימית של חברת החשמל, כדי שתוכל לרכוש דלקים חלופיים.

רשות החשמל צפתה כי העדר אספקת גז טבעי ממצרים לאורך 2012 כולה ידרוש את ייקור החשמל בכ-30%. הקלות במסים שאותן בוחן משרד האוצר, וכן מנגנון פרישה שבכוונתו ליישם בשיתוף רשות החשמל ¬ יפחיתו לפי שעה את הייקור לכ-7%-8% לחמש שנים.

לקוחות נוספים שייפגעו מהמהלך הם בית הזיקוק בחיפה (בזן), כיל, פז אשדוד ונייר חדרה. ים תטיס כבר הפחיתה ללקוחות אלה לפני חודשיים את אספקת הגז לכ-85% מהכמות החוזית. על אף שמדובר לכאורה בהפרת חוזה - נמנעו הלקוחות מלנהל הליך משפטי כלשהו כנגד הספק היחיד למשק.

במקביל הפסיקה ים תטיס את אספקת הגז למפעלי קבוצת מכתשים אגן באשדוד וברמת חובב, וכן למפעל נשר מפעלי מלט שברמלה. שלושת המפעלים החזיקו בהסכמים לאספקת גז מול הספקית המצרית המתחרה EMG. לאחר שהחלו השיבושים בהזרמת הגז המצרי, הם חתמו על חוזי גיבוי בעסקות נקודתיות שלא במסגרת חוזה ארוך טווח (SPOT) מול הספקית המתחרה.

מנובל אנרג'י נמסר כי "בכדי להבטיח את הלחץ הקבוע ממאגר ים תטיס, החברה התאימה את האספקה ללקוחותיה. נובל אנרג'י בוחנת את המצב בכדי להבטיח באחריות מלאה את ניהול המאגר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}