כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

כבר לא מפחדים מפוטין: רבבות הפגינו במוסקבה ובערים הגדולות ברוסיה

המפגינים דורשים בחירות מחודשות לראשות הממשלה • גורבצ'וב לפוטין: קח ממני דוגמה והתפטר • יחימוביץ' לליברמן: "התנער מהחיבוק המביך שנתת למשטר ברוסיה"

  • כ"ט כסלו התשע"ב
ההפגנה במוסקבה היום. צילום: רויטרס
ההפגנה במוסקבה היום. צילום: רויטרס



עשרות אלפי מפגינים קיימו בשעות הצהריים במוסקבה הפגנת ענק שנייה נגד השלטון והזיופים שלטענתם התרחשו בבחירות לפני שבועיים.

על אף הקור העז, הגיעו המוני מפגינים לשדרת סחרוב, אשר נמצאת במרחק קצר מהקרמלין. הפגנות נוספות נערכו ברחבי רוסיה, הגדולה שבהן בעיר ולדיווסטוק. המפגינים דורשים לקיים מחדש את הבחירות, שבהן זכתה מפלגת השלטון בראשות ראש הממשלה ולדימיר פוטין.

בין המשתתפים בהפגנה היום נכח גם המיליארדר מיכאיל פרוחורוב, שהודיע לאחרונה כי יתמודד בבחירות לנשיאות מול פוטין.

המפגינים קראו סיסמאות כמו "רוסיה ללא פוטין" ו"בחירות חדשות, בחירות חדשות", כאשר בזה אחר זה קראו כל הנואמים לסיום שלטונו בן 12 השנים של פוטין.

מארגני ההפגנה מעריכים כי למרכז מוסקבה הגיעו 120 אלף איש, אך הערכת המשטרה נמוכה הרבה יותר - 29 אלף בלבד. הסופר בוריס אקונין, אשר חזר למוסקבה החודש מביתו בצרפת כדי להשתתף בהפגנות, קרא לקהל להתכונן לתקופה ארוכה של מחאה. "עומדת בפנינו שנה קשה", אמר אקונין. "אך זו תהיה שנה מעניינת. זו תהיה השנה שלנו".

"האם אתם רוצים שפוטין ישוב לנשיאות?" שאל אקונין את הקהל, אשר השיב לו בהתלהבות "לא!"

"אני רואה כאן מספיק אנשים בכדי לכבוש את הקרמלין ואת הבית הלבן (מקום מושבה של הממשלה) עכשיו!" קרא הבלוגר אלכסיי נוולני, אשר נהפך לאחד הקולות המשפיעים על תנועת המחאה, לקול תרועת הקהל. "אבל אנחנו כוח שקט, לא נעשה זאת - עדיין! אבל אם נוכלים וגנבים ימשיכו לנסות לרמות אותנו ולשקר לנו, ניטול את הכוח. הוא שלנו!"

מיכאיל גורבצ'וב, שמחר ימלאו 20 שנה להתפטרותו מתפקיד נשיא ברית המועצות, קרא לפוטין לקחת ממנו דוגמה ולהתפטר. בראיון לתחנת הרדיו "אקו מוסקבי" אמר גורבצ'וב בן ה-80 כי אם פוטין יתפטר כעת, הוא ייזכר בזכות הדברים החיוביים שעשה במהלך שנות כהונתו. דבריו נאמרו לאחר שהפגנת ענק במוסקבה נגד פוטין משכה אליה למעלה מ-100 אלף איש. מדובר בהפגנה הגדולה ביותר מאז המחאות ב-1991 שהפילו את ברית המועצות.

ההפגנות אשר החלו לפני שבועיים זעזעו את הקרמלין, אשר לא ידע מחאה ציבורית רחבה כזו מאז מינויו של פוטין לנשיא ב-1999. פוטין בתחילה זלזל במפגינים, ואמר כי הסרטים הלבנים שאימצו דומים לקונדומים, וכי המפגינים מקבלים מימון ממדינות זרות שמנסות להחליש את רוסיה. אולם באחרונה נראה כי הקרמלין החל לקחת ברצינות את תלונות המפגינים. הנשיא דמיטרי מדבדב הציע ביום חמישי תוכנית לרפורמות פוליטיות, אך לדברי המפגינים הן אינן מספקות.

יחימוביץ' לליברמן: "התנער מהחיבוק המביך שנתת למשטר ברוסיה"

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה להתפתחויות במוסקבה, ואמרה כי הפגנות ההמונים "מוכיחות שוב שצעירים ברחבי העולם לא מוכנים עוד להיות נתינים חסרי קול של שלטון מושחת המתנכר לעמו".

"המחאה ברוסיה מעניקה תקווה לכך שהעתיד נמצא בידי כוחות של שינוי למען צדק ודמוקרטיה", כתבה יחימוביץ' בדף הפייסבוק שלה, והוסיפה קריאה אישית לשר החוץ ליברמן: "זה הזמן להתנער מהחיבוק הנלהב והמביך שנתת למשטר ברוסיה, ולחזור בך מהקביעה הנחרצת שהבחירות היו 'הוגנות, חופשיות ודמוקרטיות'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}