כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

רובי ריבלין: "יש 'הדרת חרדים' בשוק העבודה"

יו"ר הכנסת רובי ריבלין ביקר בסניף מפת"ח בירושלים והצהיר: "יש ציבור שהודר משוק התעסוקה, והדבר הפך לבעיה לאומית" • ריבלין גם ניבא: "בממשלה הבאה יהיה עוד שר חרדי"

צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, סייר הבוקר (ה') במפת"ח, מרכז פיתוח תעסוקה לחרדים, שמפעילה ג'וינט ישראל.

את הסיור ליוו מנכ"ל ג'וינט ישראל, ארנון מנטבר, ומנכ"ל "תנופה בתעסוקה" בג'וינט פרופ' יוסי תמיר, יצחק רביץ, ראובן גורבט ראש תחום חרדים בג'וינט, והרב הרשל קליין מנהל ארצי של מפת"ח.

ריבלין עמד מקרוב על פעילות הג'וינט בתחום פיתוח השירותים החברתיים, ובמיוחד בתחום התעסוקה ואמר כי "אמונה יכולה לבקוע את הים. יש כאן חמש שנים של הצלחה ומהפכה בחברה החרדית. אני מתרשם שיש אינטרס הדדי של המדינה ושל הציבור החרדי בגיבוי גדולי התורה והאדמורי"ם, להשתלבות בחברה הישראלית, במוקדי התעסוקה ובשירות האזרחי. יש לי תחושה שהשינוי יביא למצב שבו בקדנציה הבאה יכהן בממשלת ישראל שר חרדי, ולא סגן שר".

למי התכוון ריבלין? כזכור, לפני מספר חודשים, בידיעה שהופיע ב"בחדרי חרדים" תיארנו את רצונה של אחת מהסיעות המרכיבות את "יהדות התורה" לחבור לקראת הבחירות הבאות לליכוד, כשהנציג מטעמה מקבל בתמורה תפקיד שר. האם לכך רומז יו"ר הכנסת?

ריבלין העלה את סוגיית ההשתלבות החרדית בשירות המדינה, ואמר כי "שילוב חרדים בשוק העבודה הוא משימה לאומית. יש ציבור שהודר משוק התעסוקה, בין אם רצה בכך ובין אם לא, והדבר הפך להיות בעיה לאומית במדינת ישראל. היום יש מגמה ורצון להשתלב ושיתוף פעולה. לצערי סוגיה זו הוזנחה במשך שנים על ידי המדינה, והיא איננה יכולה להסיר אחריות מכך. בכנסת ישנם עובדים חרדים, והיא עושה מאמץ להגמיש את תנאי הסף ולקולטם בתפקידים שאינם מצריכים תואר אקדמי".

בהתייחס לשירות האזרחי של חרדים, אמר ריבלין כי "באופן עקרוני אני תומך בעיקרון של שירות אזרחי לכל, אך במצב הנתון, צריך להגמיש את הליך הקבלה לשירות האזרחי ולהגדיל את מספר התקנים".

מנכ"ל "תנופה בתעסוקה" בג'וינט, פרופ' יוסי תמיר סיפר לריבלין כי "אנחנו מצליחים בהכנסת האנשים בשוק העבודה, אך מאד קשה לקדם אנשים בתוך שוק העבודה. הם נקלטים בשוק העבודה אך הם לא מתקדמים.

תמיר הוסיף, כי "הג'וינט תמך בעולם הישיבות, והעולם החרדי מכיר זאת. ישנה עלייה בגברים דורשי עבודה, קרוב ל-12,000 חרדים עברו דרך מפת"ח. מעל מאה אלף איש קיבלו מלגות במימון ממשלתי. היום כבר מדברים על 6,000 סטודנטים כשפעם היו שישים. 3,000 איש בהכשרות תעסוקתיות.

ראובן גורבט הציג את מבחר תוכניות הגוינט לחרדים, תוכניות שח"ר, פרנסה בכבוד, חרדים לעתידם (באמצעות קמ"ח) כשלמעשה משמשים מרכזי מפת"ח לתשתית לשאר התוכניות ובהמשך להפיכתם למרכזי one stop senter, שיכללו סל שירותים רחב שינתנו תחת קורת גג אחת.

ר' הרשל קליין הוסיף שהביקור של יו"ר הכנסת בימי החנוכה הם בבחינת פרסומא ניסא, הפעולות שנעשו בסניפי מפת"ח בשנים האחרונות, הם נסים שבכל יום.

חייל חרדי בחיל הים שהשתתף במפגש, סיפר ליו''ר הכנסת, כי "רכשתי בית בגיל צעיר, המשכנתא לחצה ולכן הפסקתי ללמוד והלכתי לחפש עבודה. לא ידעתי לעשות כלום. בהתחלה הייתי סדרן מדפים, עבדתי קשה, הרגשתי מבוזבז, אך לא היה לי פתרון. נפגשתי עם נציג מפת"ח בחיפה, הוצגה לי התוכנית בחיל הים, התגייסתי למרות שהיה בלגן במשפחה. התגייסתי ועשיתי טירונות, השלמתי אנגלית ומתמטיקה. אני בתחום של מערכות נשק ונמצא היום בשירות קבע".

במפגש נכחה אישה שהושמה בעבודה על ידי תוכנית מפת"ח וסיפרה על הקושי הגדול של השתלבות בעבודה תוך גידול של 11 ילדים בבית. מקום העבודה שהושמה הוא חלום חייה, אמרה. גם מקום חרדי גם תפקיד בהתאם לכישוריה.

לביקור זומן בעל מפעל ירושלמי בתחומי האלקטרוניקה, שהציג את השינוי שערך בעסק שלו כאשר החליט לגייס עובדים חרדיים באמצעות מפת"ח, העובדים הוכיחו נאמנות ומסירות, הוא לא מתחרט לרגע שקיבלם לעבודה וכי הוא סומך עליהם בעיניים עצומות על אף שעוסק בציוד יקר ביותר.

נפתלי פלינטנשטיין מנהל סניף מפתח ירושלים הציג את פעולות הסניף וההצלחה הגדולה ברתימת כשלוש מאות מעסיקים שכבר קבלו עובדים דרך פעילות מפת"ח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}