כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

האיש שמאחורי ההרינג • יהודל'ה בחרדים עצמאים

זה החל כתחביב, אך הטעם המיוחד – הביא לשיטפון של הזמנות • יהודל'ה גרינוולד, האיש שהפך את הכנת דגי ההרינג למקצוע, מספר על ההתמכרות של הציבור והרצון להתפתח

יהודלה גרינוולד מציג את מרכולתו. צילום: בחדרי חרדים
יהודלה גרינוולד מציג את מרכולתו. צילום: בחדרי חרדים



יהודל'ה גרינוולד, 44, תושב שכונת הר-נוף הירושלמית, הפך בשנים האחרונות ל'מעצמת הרינג' מהלכת.

בבית הכנסת השכונתי בו הוא מתפלל התמכרו בשנים האחרונות לטעמו של ההרינג אותו הוא מייצר, והשמועה שהולידה לה כנפיים הפכו אותו מהר מאד לאחד מיצרני ההרינג הבולטים במגזר. לא פחות.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' הוא מגלה טפח, אך בכל הקשור לסוד הייצור של ההרינג היחודי הוא מכסה טפחיים ואפילו יותר: "לפני 5 שנים נכנסתי חזק לעניין הזה של ההרינג. התחלתי להכין הזמנות לקידושים שונים, ובכל קידוש שהייתי עושה היו אנשים שהתעניינו מי עשה את ההרינג וכך העסק גדל ברוך ה'".

• איך הגעת לזה בעצם?

"תמיד משך אותי כל הנושא של הכנת קידושים בבית כנסת, אהבתי את כל מה שמסביב לזה, הכנת קוגלים, הרינג וכו', מה שקרה שגיליתי שכולם אוהבים מאוד את ההרינג הזה, הבנתי שיש לי כאן מתכון מנצח והתמקדתי בו. ובהחלט הפידבקים שקיבלתי הוכיחו שההימור היה מוצלח".

צלחת הרינג שהונחה למבחן טעימה. היה מדהיםצילום: צלחת הרינג שהונחה למבחן טעימה. היה מדהים
צלחת הרינג שהונחה למבחן טעימה. היה מדהים


"את הסוד של ההכנה אני לא מגלה"

שגרת יומו היא שגרת יום של אברך סטנדרטי. את הבוקר הוא פותח בתפילת שחרית בבית הכנסת 'חסדי נפתלי' בשכונה ומייד לאחר מכן מתיישב לסדר לימוד הנמשך עד לשעות הצהריים המאוחרות.

לקראת סוף השבוע, הוא מתפנה לעסוק בתחביב שהפך למקצוע ומתפנה להכנת ההרינג אליו נושאים עיניים מאות מתפללים מורעבים.

• כמה הרינג אתה מכין כל שבוע?

"אני מכין בעיקרון רק לקידוש בשבת ולקידושים נוספים שמזמינים ממני. זה יוצא כל שבוע קצת יותר ממאה פסי הרינג".

• מה הסוד? מאיפה מגיע הטעם הייחודי?

"את הסוד הייחודי אני כמובן לא מגלה, בגדול מה שאני מכין זה מטיאס אמיתי אותו אני רוכש מחברת 'אלדג' כשכמובן הכול בכשרות בד"ץ העדה החרדית.

"המטיאס מגיע כבר מלוח, והוא עובר תהליך של שטיפה וניקוי מעצמות. לאחר מכן מתבלים אותו בשמן קנולה ומוסיפים לו תיבול ייחודי ופלפל גרוס, כך הוא יוצא בסוף מעדן מלכים".

נח מעמל לימודו.  צילום: יחסי ציבורצילום: נח מעמל לימודו. צילום: יחסי ציבור
נח מעמל לימודו. צילום: יחסי ציבור


הבירורים מתחילים ביום רביעי

באופן מפתיע מתברר כי ההרינג אינו נחלתם של יוצאי מזרח אירופה בלבד. כשאני שואל אותו על כך הוא צוחק. "גם הספרדים שבין המתפללים אוהבים את ההרינג במיוחד. יש כאלה שאפילו מבקשים ממני רשות לקחת הביתה אם יישאר. זה לא קורה הרבה כי בדרך כלל הכול נגמר. יש לנו בבית כנסת תימני אסלי שבימים כתיקונם ניזון מחריף וחילבה שפשוט מכור להרינג הזה".

• אתה מתכנן להתרחב? אולי להפיק קידושים מהתחלה ועד הסוף?

"אני מתכנן התרחבות אך היא תהיה בתחום ההרינג. אני מתכנן להתחיל להכין מתכונים ייחודיים של הרינג עם חרדל או מיונז. יש גם מתכון חריף מיוחד שאני רוצה להכין. בארצות הברית יש חנות בשם שוורץ שמכינה את המתכון הזה, ואני רוצה להעתיק את ההצלחה גם לארץ".

• איך המשפחה מגיבה לתחביב המרתק?

"המשפחה מאוד אוהבת את ההרינג כמובן ומאוד נהנית מהעניין. כל השבוע אני מקבל 'הזמנות'. מבקשים ממני לשלוח קופסאות לשבת וסתם ככה מדי פעם, ואני שמח מאוד שנהנים מזה".

• אתה עצמך אוהב הרינג?

נדמה שהשאלה מיותרת, יהודה נותן לנו לטעום ממעשה ידיו ומתברר שהשאלה לא רלוונטית בכלל. "אני מאוד אוהב הרינג, וכמו שאתה רואה את ההרינג הזה קשה שלא לאהוב".

• איפה אתה מכין הכול?

"בבית, במטבח הביתי".

• טוב לך כעצמאי? אם יציעו לך לעבוד בחנות מסוימת ולהכין להם את ההרינג תקבל את ההצעה?

"עכשיו בהחלט טוב לי ככה, ונוח שאני מכין לפי מה וכמה שאני מחליט, אבל אני לא סוגר שום דלת, אולי אם מישהו יבוא ויציע לי לעבוד אצלו בהכנת הרינג אז יש מצב בהחלט".

"אצלנו בבית כנסת יש אנשים שמגיעים במיוחד בבוקר יום רביעי בכדי לוודא איתי שאני מכין השבוע הרינג. זה כבר הפך להיות חלק מההווי ואני שמח שיש לי הזדמנות לגרום לאנשים להנות".

הצטיידנו בכמה פסי הרינג ונפרדנו מיהודל'ה לשלום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}