כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

ביקורת קטלנית: "עיריית אלעד מסכנת חיי אדם"

מבקר המדינה חושף ליקויים חמורים בעיריית אלעד • העירייה מסכנת חיי אדם, מעסיקה עובדים שלא כחוק ומשתמשת בכספי ציבור לתעמולת בחירות • העירייה: "המבקר נטפל אלינו"

ראש עיריית אלעד, יצחק עידן. צילום: ארכיון
ראש עיריית אלעד, יצחק עידן. צילום: ארכיון



דו"ח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס המתפרסם היום (ג') חושף שורה של כשלים חמורים ברשויות מקומיות שונות, ברשויות הרווחה, המשטרה, הבריאות והחינוך.

בסך הכל בחן דו"ח את המצב בשש רשויות מקומיות וכן במשרדי הרווחה, הבריאות, החינוך, אזרחים וותיקים, במשטרה, בשישה בתי חולים, קופות חולים ותחנות לבריאות המשפחה. בין הכשלים נמצא גם אי יישום של מחדלים שנחשפו בדו"חות קודמים.

עיריית אלעד שנכללה בדו"ח 'זכתה' במיוחד לביקורת קשה: בין השאר קובע המבקר כי העירייה פעלה שלא כחוק בכמה נושאים ובכמה מהם אף סיכנה את בטיחות התושבים.

כך גם חשף הדו"ח מתן הטבות שכר ותנאים נלווים בלשכת ראש העיר, יצחק עידן, והוצאות על פרסומים להאדרת שמו.

המבקר מתכוון להעביר את ממצאיו לבדיקת היחידה לחיוב אישי - באגף לביקורת רשויות מקומיות במשרד הפנים, אשר לאחר בדיקה, תחליט האם לחייב את ראש העיר בעלויות.

בין השאר מדבר הדו"ח על חיבורי חשמל בלתי חוקיים ומסוכנים בעשרות בתי ספר, גני ילדים, בתי כנסת, מקוואות ועוד, המחוברים באופן פירטי, באמצעות כבלי חשמל חשופים - באוויר או באדמה - לחשמל.

בכל הנוגע להעסקת עובדים מצא הדו"ח כי תפקיד נהג ראש העירייה, לדוגמה, ניתן ללא מכרז מקדים, והוא פורסם רק לאחר שנתיים בתפקיד.

בחירת "נהג בלשכת ראש העיר ומנהל צי רכב", שנעשתה בסופו של דבר לאחר מכרז שנועד להכשיר את המינוי בדיעבד, נעשתה למרות הנחיית משרד הפנים באותן שנים להקפיא קליטת עובדים חדשים בשלטון המקומי. "העירייה פעלה שלא כנדרש וביקשה להכשיר פעולה פסולה אחת בביצוע פעולה פסולה אחרת", כותב המבקר.

מקרה נוסף אותו חושף הדו"ח נוגע לקליטתם של שבעה רבנים לפרוייקט רווחה זמני, למשך שלושה חודשים וזאת באמצעות חברת כוח אדם. העובדים דיווחו על עבודה של שש-שמונה שעות עבודה רצופות מידי יום מבלי שיפרטו מה בדיוק עשו ומבלי שיימצאו בתיקי העירייה מסמכים שיעידו על מהות הפרוייקט הזמני. "ממצאי הבדיקה מעלים אפוא חשש שהרבנים הועסקו מטעמים לא עניינים ולא בנסיבות הכרחיות", טוען הדו"ח.

סעיף נוסף שנבדק, הוא פרסום משרת מנהל יחידות נוער, שנעשה מבלי שתדרוש תואר אקדמי מלא. החשש הוא כי מדובר במכרז "תפור מראש": "האופן שבו טיפלה העירייה בפרסום מכרז זה מעורר ספק רב אם אכן היה בכוונתה לתת שוויון הזדמנויות לכל המתמודדים הפוטנציאליים במכרז", נכתב בדו"ח.

הדו"ח מגולל גם אי סדרים בתנאי ההעסקה של מנהל הלשכה, ועולה כי קיבל תשלום עבור עבודה פיקטיבית שלא ביצע, שנועד להעלות את שכר הבסיס שלו. מנכ"ל עיריית אלעד ביקש לנכות את שכרו בגין התוספת, אולם ההוראה לא בוצעה.

עוד עולה מהדו"ח, כי עיריית אלעד מימנה פרסומים המפארים את שמו של ראש העיר, וזאת בניגוד לחוק האוסר שימוש בכספי הרשות המקומית לתעמולת בחירות.

במקרה אחד, נעשתה כתבה בתשלום של העיר אלעד בעיתון חרדי, ובה נכלל ראיון עם ראש עיריית אלעד. בתמונות המלוות את הכתבה (3 במספר) התנוססה תמונתו של ראש העיר וה'ראיון' כלל חלוקת מחמאות ושבחים לראש העיר. 29,125 ₪ שילמה העירייה עבור הסיפור.

העירייה: ההר הוליד עכבר

עיריית אלעד הגיבה ואמרה כי, "ההר הוליד עכבר. אחד היעדים שהציב לעצמו ראש-העיר עם כניסתו לתפקיד, היה טיפול מיידי במערכת החשמל בעיר שסבלה במשך שנים רבות מחוסר תקינות, עקב האכלוס המהיר והמרובה של העיר - עבודת החשמלאי והמהנדס לקתה בבעיות משמעת ובעיות חברתיות חריגות במחלקותיהם, מה שפגע בתפקוד התקין של העירייה.

"בניגוד לטענת המבקר, זומן המהנדס ואחראי החשמלאות לשיחת הבהרה לפני פיטורין, ובעקבות המצב הוחלפו השניים באנשי מקצוע טובים מהם. חשוב לציין, כי כיום לדעת הכל המחלקות הנ"ל משגשגות, מחלקת הנדסה מאוישת כיום על-ידי סגנית המנהל לשעבר, ומערכות החשמל הציבוריות הוסדרו באופן פרטני, מערכות החשמל הפרטיות, מטופלות אף הן על-ידי העירייה בשיתוף עם חברת החשמל".

באשר ל'ריאיון' בתשלום, הגיבה העירייה כי, "ראש העיר דיבר בזכותה ובשבחה של העיר, וכן נשא דברים על חזונה, צרכיה, מאפייניה, יתרונותיה וחסרונותיה. ראש העירייה איננו סבור "שמשפטים ספורים אלו אינם מועילים וכי בפרסום עצמי מדובר, וזאת הן לעצמם והן בהשתלבם בקונטקסט הכולל של הכתבה".

תגובת העירייה בנושא הוצאות ההיתר: "אין לנו אלא לצטט את דברי המחלקה המשפטית של העירייה, 'העירייה לא חרגה משם נורמה מנהלית או ציבורית, אף אחד מהליקויים בדו"ח המבקר לא מצביע על חשש לפגיעה בטוהר המידות, אי אפשר לשפוט את העירייה על חוקים שלא כתובים בשום מקום ועל נורמות שלא כתובות בשום חוק'. קשה לנו שלא להרגיש היטפלות יתרה של מבקר המדינה דווקא לעיריית אלעד בעוד רשויות אחרות חורגות בהרבה מהמקובל".

"יודגש", מוסיפה העירייה, "כי חלק גדול מטענות המבקר מתייחסות לתקופה בטרם נכנס ראש העיר הרב יצחק עידן לתפקידו. למען הסר ספק עוד בזמן כתיבת טיוטת הדו"ח העירייה קבלה על עצמה לתקן כל חשש לליקוי".

מזניחים את הילדים

עוד נמצא כי בישובים שנבדקו לא פעלה הוועדה לקידום מעמד הילד כנדרש.

עיריות חולון, רמלה וקריית מלאכי לא פרסמו אמצעים שישמשו למסירת מידע על חשד לפגיעה בקטינים או בקשישים. בכל הנוגע לקשישים נמצא כי אין פיקוח מספק על עובדים סוציאליים ולא בוצעו ביקורי בית בכמות הנדרשת.

בין השאר מצא המבקר כי בחלק מהמקרים דיווחים שהתקבלו לגבי התעללות או הזנחה טופלו באיחור רב.

מתוך בדיקה של שישה בתי חולים נמצא כי כשליש מבין כ-2,000 הדיווחים על קטינים וזקנים שנפגעו, לכאורה, לא התקבלו כלל במחלקות הרווחה בערים הרלוונטיות. כ-200 דיווחים התקבלו רק בחלוף זמן רב.

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב, אמר בעקבות פרסום הדו"ח כי הוא "רואה בחומרה רבה את הרשלנות וחוסר המעש של שירותי הרווחה במניעת התעללות בילדים ובטיפול בילדים הנפגעים. מדובר בהפקרת ילדים להתעללות עד כדי סיכון חייהם. שר הרווחה חייב לפעול מיידית כדי ליישם את ההמלצות. הוועדה לזכויות הילד לא תעבור לסדר היום ותזמן דיון דחוף כדי להביא ליישום ההמלצות".

ממשרד הרווחה הגיבו ואמרו כי "בשנים האחרונות עודכנו הנהלים לגבי הנחיות לעובדים סוציאליים המטפלים בקטינים, ומשרדי הממשלה השונים הגיעו להסכמה בנוגע ליצירת מסגרת חוקית שתאפשר שיתוף במידע בין אנשי המקצוע השונים המטפלים בילדים בסיכון ובמשפחותיהם".

עוד נכתב כי "ההסכמה שהושגה הינה בגדר פריצת דרך משמעותית ביותר שתסייע לכל המערכות לתפקד בצורה טובה יותר וישדרגו בצורה ניכרת את כל תהליך קבלת הדיווחים, רישומם והעברתם לגורם מטפל".

אין מקלטים

נושא נוסף אותו חשף הדו"ח, הוא חסר במקלטים ציבוריים ופרטיים, וכן במקלטים במוסדות חינוך ומוסדות ציבור.

בטמרה ובמג'ד אל-כרום, אין מקלט באף לא אחד מעשרות גני הילדים, ובאופקים רוב הגנים אינם ממוגנים.

עוד נמצא, כי בחלק מהמקרים, הרשויות אינן מתחזקות את המקלטים וחלקם אף אינם מחוברים לחשמל.

גם בנושא אחסון הציוד לשעת חירום נמצאו ליקויים: ביניהם מחסור בכוח אדם, מצב בלתי מתאים של המחסנים או מחסור בציוד חירום.

המבקר מצא כי למרות שלפני למעלה משלוש שנים הוקמה רח"ל כגוף מטה שירכז את פעולת שר הביטחון לטיפול בעורף במצבי חירום, עדיין לא חולקו תחומי האחריות בין משרד הפנים, פיקוד העורף ורח"ל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}