כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

למה רק הנשים אשמות? • גברים כנסו ולימדו

הרבה צרות מתרגשות לאחרונה על עם ישראל - ואורי סופר מאשים רק את הנשים • חכמינו? הם מאשימים דווקא את הגברים • ציפי ירום מלמדת את הגברים פרק בתלמוד

אורי סופר מטיף. צילומסך
אורי סופר מטיף. צילומסך

לאורי סופר יש כתובת לכל הבעיות של עם ישראל: לכתובת שלו קוראים "הנשים", ודווקא אלה הצדקניות, שומרות המצוות.

הרב סופר: "בגלל הנשים תבוא השואה" • צפו

כל כך הרבה צרות עובר עם ישראל לאחרונה: אנשים וילדים חולים, ילדים נפטרים בפתאומיות, אנשים יורדים מנכסיהם, המצב הכלכלי קשה, ואנחנו רוצים רק לצעוק די, רבונו של עולם, כמה יכול עמך לשאת עוד, ובשל מה באה לנו כל הרעה הזו?

אבל הוא, מיודענו, כבר יודע במי מדובר: כמה קל לגבר לבוא ולזרוק את כל הצרות על נשות עם ישראל, כי הרי, ככה הוא מסיר מעל כתפיו את הנטל הנורא.

הבה ונתבונן במי נזרק הרפש, על כתפי מי הוטלו ההאשמות האיומות: על ציבור של נשים שרובו ככולו משתדל תמיד לקבל עוד קבלה, להקפיד בעוד מצווה, להדליק נר שבת מוקדם יותר לזכות אנשים חולים, להספיק עוד פרק תהילים, לסייע לבעל לשבת וללמוד. ועל סמך מה הוטלו האשמות? לא אדע.

יהודי, בכל מצב, פונה לבדוק מה אומרת לו התורה על מצבו. ובכן הבה נבחן מה אומרת לנו התורה לעשות כשיש לנו צרות:

הגמרא במסכת ברכות (ה) אומרת "אמר רבא ואיתימא רב חסדא אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנא' נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה". ראשית, מי שיש לו צרות אמור לחפש את מקורן במעשיו שלו, לא במעשיהם של אחרים או אחרות. פשפש ולא מצא? יתלה בביטול תורה".

מכיוון שנשים פטורות מלימוד תורה, נדמה כי נמצא האשם לצרותיהם של עם ישראל: הגברים. אלה שאמורים להקדיש את זמנם, כולו או זה הפנוי לאחר שהקדישו יומם לפרנסה, ללימוד תורה, אך לא עושים זאת כראוי.

ביטול תורה, כך מתברר, הוא המפתח לכל הצרות בהן מאשים סופר את הנשים.

סופר מאשים שהאשה בחוסר צניעותה היא הגורמת לעניות, ל"מינוס בבית". אבל הגמרא, כך מתברר, חושבת אחרת, גם כאן הגברים אשמים, כשהם מבטלים תורה: בשל ביטול תורה, "חרב וביזה רבה ודבר ובצורת בא" (שבת לג.), וגם: "אמר רב קטינא אין הגשמים נעצרין אלא בשביל ביטול תורה שנאמר בעצלתים ימך המקרה בשביל עצלות שהיה בישראל שלא עסקו בתורה נעשה שונאו של הקב"ה מך ואין מך אלא עני שנאמר ואם מך הוא מערכך ואין מקרה אלא הקב"ה שנאמר המקרה במים עליותיו" (תענית ז:)

ובכן, לא רק שהגבר מביא עוני על עצמו כשהוא מבטל תורה, הוא מביא עוני גם על כל עם ישראל. ובנוסף, "חרב וביזה רבה", לתשומת לבו של מי שניסה להטיל את אשמת השואה הנוראה, לא פחות ולא יותר, על כתפי הנשים.

גם במיתת הילדים, ר"ל, ניסה האיש להאשים את הנשים. וגם כאן, ראה זה פלא, אומרת הגמרא כי ביטול תורה אשם. "בנים מתים... רבי יהודה הנשיא אומר בעון ביטול תורה" (שבת לב:). שמעת, מר סופר? בעוון ביטול תורה בנים מתים, לא בעוון פאה נוכרית.

וזה שאנשים בוגרים נפטרים צעירים, ומותירים אחריהם יתומים ואלמנות? גם זה בעוון ביטול תורה. "ת"ר אסכרה באה לעולם... נענה ר' שמעון ואמר בעון ביטול תורה (שבת לג:).

הייתי רוצה להצטלם גם אני, ולהפיץ את המידע בוידיאו באותה חמת זעם שהפיץ סופר
בוידיאו שלו. הרי אתם, הגברים המטיפים לנו, זקוקים לניעור רציני. "ותגיד לבני ישראל - דברים הקשים כגידין"(רש"י). זה אנחנו, הנשים, שמספיקים לנו דברים רכים, ואולי גם את זה סופר שכח, בלהט חמת הזעם המשתפכת שלו. אבל אני חשה שאין זה מן הצניעות לעשות זאת, להצטלם כך.

אז אני אוותר לי כאן מאחורי הפרגוד, ואזכיר לאותם גברים ששכחו את האחריות שלהם, או אולי, הס מלהזכיר, לא למדו מעולם, או שמא למדו ולא הפנימו: זה אומנם נורא נוח להטיל את כל צרות העולם על הנשים אבל האחריות, קודם כל, עליכם.

ועד שאתם אומרים לנו הסירו קיסם מבין שיניכם, טלו קורה מבין עיניכם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 68 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}