כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הנציג החרדי הציע פיתרון: 'הדרת קנאים' מבית שמש

חברי ועדת הכלכלה של הכנסת הגיעו לבית שמש כדי לבדוק מקרוב האם קיימת אפליה • חבר מועצת העיר מ'טוב': "השקט יחזור לכאן רק אם נדיר מהעיר את המיעוט הקנאי"

הח"כים בסיור עם ראש עיריית בית שמש
הח"כים בסיור עם ראש עיריית בית שמש



זו אינה הפעם הראשונה בה נדרשת ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לנושא הבנייה בעיר בית שמש. אתמול (א') יצאו חבריה לעיר, כדי לעמוד מקרוב אחר הדברים.

במהלך הדיון הקודם, שנערך בכנסת, נשמעו טענות לקיפוח התושבים הוותיקים.

"הבעיה בבית-שמש היא שבניה הוותיקים מרגישים שהם נחנקים ונדחקים אל מחוץ לעיר, בבחינת 'הדרת חילונים ודתיים לאומיים'", אמר היו"ר בפתח הישיבה שקיימה הוועדה בלשכתו של ראש העיר משה אבוטבול.

לדברי שאמה-הכהן, לוועדה הגיעו קריאות 'הצילו' מתושבי העיר: "אב סיפר שנזרקה צואה על ילדתו שעה שהלכה לבית הספר ונשמעו מקרים של יידוי אבנים. התסכול ששמענו מפי יותר ממחצית התושבים הביאנו פיזית לפה על מנת לבחון את שורש הבעיה, לרדת לחקר האמת, ומשם לעזור לעיר בית-שמש לייצר פיתרונות. נדרש שוויון ולכל האוכלוסיות המרכיבות את המארג המיוחד של העיר צריך לתת מענה, אבל לא האחד על חשבון השני. אנחנו נדיר כל סוג של הדרה, נצביע ונלחם בהדרת נשים, חילונים, חרדים, מיעוטים וכל אדם באשר הוא אדם".

ראש העיר אבוטבול אמר לחברי הכנסת, כי ישנה בנייה גם למגזרים שלא רוצים לגור עם החרדים, ומתוכננים קניונים והיכל תרבות שנועדו למשוך תושבים נוספים לעיר. הוא הוסיף כי תשתית הכבישים עומדת בפני שיפור ומתוכננת להיבנות גם שכונה לאנשי כוחות הביטחון והמשטרה, לקראת פתיחת בית ספר לשוטרים בעיר.

כמו כן הוא הבהיר כי עבור כל דירה חדשה שנבנית ישנו מענק של 7,000 שקלים שנועדו להשקעה בעיר הוותיקה. ראש העיר הוסיף, כי ישנה תוכנית לבנות בית חולים בעיר ולהרחיב את שטחי המסחר והתעשייה כדי ליצור עוגן כלכלי, וקרא לכל אזרחי ישראל לעבור לגור בבית שמש.

עיר בקונפליקט

חשוויוני. "אם יש דור שני או שלישי של תושבי העיר שמרגיש הדרה, ושמענו שאפילו הציונות הדתית מודרת פה, אז המצב לא טוב וצריך למצוא לכך פתרונות", אמר.

ח"כ יצחק וקנין אמר כי גם לפני שאבוטבול נבחר לראשות העיר, לפני 3 שנים ויותר, המצב בעיר היה דומה. "החרדים לא באו אתמול, אבל אם תאפשרו לראש העיר לעבוד תראו את השינוי לטובת כולם", אמר.

ח"כ דוד אזולאי הוסיף ואמר: "ראש העיר לא לוקח את השטחים במזוודה ואין פה כוונה פוליטית". לדבריו, הבעיות במערכת החינוך נופחו מעבר לפרופורציה שלהם.

מנכ"ל העירייה, מתי חותה, אמר כי "אין ספק שהעיר נמצאת בקונפליקט. יש בה אוכלוסיה מורכבת ואנחנו מנסים לנהל אותה במציאות לא קלה". עם זאת הוא הבהיר כי העיר לא תוכננה לחרדים ולמרות זאת הם קנו בה דירות.

חבר מועצת העיר מהאופוזיציה, מוטי כהן, אמר כי המכרזים לבנייה בעיר נתפרו לציבור החרדי.

עו"ד רפי אטינגר המייצג את מטה התושבים להצלת בית שמש אמר כי העירייה הציגה תמונה מעוותת. לדבריו, "התב"ע תוכננה מראש לחרדים – זה כמו חנות בגדים שמוכרת לכולם אבל החייט בה תופר רק מידות קטנות"

הח"כים בישיבת עבודה אצל אבוטבולצילום: הח"כים בישיבת עבודה אצל אבוטבול
הח"כים בישיבת עבודה אצל אבוטבול


מיעוט קנאי זעיר

חבר הנהלת העיר, אלי פרידמן, הודה כי יש ציבור קטן וקנאי של 50-100 משפחות של סיקריקים למיניהם, שלטענתו הגיעו בתקופת ראש העיר הקודם.

לדבריו, "הקנאים לא מטופלים באופן הראוי ואני מדבר בעד הדרה שלהם מהעיר הזו. ככל שנרחיק אותם השלום והאהבה יחזרו לעיר. יש גם כשל בציבור החילוני של חוסר יוזמה להבאת ציבור שאינו דתי", אמר.

במהלך הביקור הגיעה הוועדה גם לבית הספר אורות בעיר, שם הפגינו כמה עשרות הורים בטענה שהחרדים מקללים את בנותיהם שעוברות ברחוב בדרך לבית הספר. לטענת התושבים, היו גם מקרים של אלימות, יידויי אבנים, זריקת חפצים וקללות, אך המשטרה לא פעלה בנחישות למרות שהוגשו תלונות בעניין.

ראש העיר אבוטבול טען, כי ביקש לטפל בנושא בחומרה, אך ההורים טענו מנגד כי הוא ביקש מהמשטרה לפתור את הנושא בהידברות. היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי יפנה למפכ"ל בנושא וידרוש ממנו לטפל בגילויי האלימות עליהם התלוננו ההורים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}