כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הידור, לא הדרה • ארליך על מסע ההשמצות

ייאמר ברורות: חמום מוח שנוהג באלימות כלפי נוסעת, ראוי שייענש ויישפט • בקונפליקט הזה, מישהו יצטרך להפנים שמותר לציבור החרדי - לחיות לפי אמונתו

אריה ארליך. למהדרין מן המהדרין
אריה ארליך. למהדרין מן המהדרין



מכיוון שמרבית הנשים החרדיות אינן משוטטות בפייסבוק, תצטרכו לצאת פיזית אל הרחוב הפתוח, כדי לבצע את הסקר המהיר הבא: האם האשה החרדית הממוצעת חשה מושפלת כתוצאה מהסדר קווי המהדרין, או שהיא בכלל גאה בו.

עשיתי את הסקר במקומכם. התוצאה מפתיעה: מרבית הנשים החרדיות חשות בנוח מההסדר. חלק גדול מהן סבורות שהוא בכלל נוצר לטובתן ולרווחתן: ההפרדה מעניקה להן מרחב פרטי, ומאפשרת להן להימצא בחברה הטבעית שלהן.

מותר להודות: אשה שאיננה שומרת מצוות, לעולם לא תבין את המבוכה המעיקה שהאשה החרדית מתמודדת איתה בעת שהיא נאלצת להתחכך בחברת גברים, באוטובוס עמוס שמזכיר יותר חפיסת סרדינים. איש גם לא מצפה ממנה שתבין: זה קוד התנהגות פנימי, הרגל-חיים שמקורו בחינוך לחיי צניעות ובתודעה שמוטמעת מקטנות בבתי הספר לבנות, המאמינה ש"כל כבודה בת מלך פנימה".

לפני עשרים שנה, עמד האדמו"ר מויז'ניץ, אחד מגדולי המנהיגים בציבור החרדי, באירוע חרדי המוני שנערך בהיכל הספורט "יד אליהו" בתל אביב, ודרש, לראשונה, להנהיג "קווי מהדרין" בריכוזים החרדיים. זו היתה דרישה חדשה, מפתיעה, בלתי צפויה. רבי שלמה זלמן אוירבך ז"ל (גדול פוסקי ההלכה בדור הקודם. נפטר ב-95') נהג לנסוע מדי יום בקווי אוטובוס בירושלים, ומעולם לא "עשה עסק" מהנושא.

מי שפעלו לקידום ההסדר, טוענים להתלהבות של ממש במרחב החרדי, גם הנשי. מדובר, צריך להזכיר, בקווי אוטובוס פנימיים, שמחברים בין שכונות וערים חרדיות. ביום שבו ידרוש עסקן סהרורי להעתיק את ההסדר האינהרנטי הזה אל קווי אוטובוס שהציבור הכללי משתמש בהן - תקום כאן מחאה חרדית מקיר לקיר.

ייאמר ברורות: אדם המשפיל אשה רק בגלל שחשוב לו לנסוע בקו מופרד, הוא לא פחות מאשר אידיוט. חמום-מח שנוהג באלימות, אפילו מילולית, כלפי מי שלא יושבת במקום הנכון - צריך להישפט ולהיענש על כך, לא פחות מנער-גבעות הפורץ לבסיס צה"ל ומסכן חיי חיילים.

אבל גם גברת שמחוללת פרובוקציה ומזמינה מצלמות תקשורת כדי לתעד את יכולתה המרשימה להרגיז גברים חרדים - ראויה לאותו גינוי, לאותה הוקעה, לאותה מחאה.

אסור שקווי המהדרין יהפכו לחוק, למצווה, לחובה דתית נאכפת. עליהם להישאר קוד פנים-חרדי מוסכם, שהנשים והגברים החרדיים חפצים בו מלכתחילה, ונוהגים בו, בדעה צלולה, בינם לבין עצמם.

בקונפליקט המתמשך והבלתי פתיר בין ישראל החילונית לחברה החרדית, מישהו יצטרך להשלים יום אחד עם העובדה שקיימת כאן אוכלוסיה שמניינה מתקרב למיליון נפש, שמבקשת בסך הכל לחיות בתוך עצמה, בדרך שבה היא מאמינה. כל ניסיון להתערב בענייניה הפנימיים, עשוי להיתקל בריאקציה מזיקה.

הטור פורסם הבוקר בעיתון 'ידיעות אחרונות'. מסכימים עם טור הדעה? חשוב לכם שדעת הקהל תשתנה לטובת הציבור החרדי? שילחו הודעת טקסט עם הספרה "2" למספר 3311

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}