כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

תפוח כחול-לבן: מה מביא את אפל לישראל?

ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו היתה החוליה החסרה האחרונה ברשימה המפוארת של חברות גלובליות שמפעילות בישראל מרכזי פיתוח • זרקור על הגורמים המרכזיים שקשורים להגעתה של אפל לישראל

  • כ"ב כסלו התשע"ב
תפוח כחול-לבן: מה מביא את אפל לישראל?

אחרי שנים של שמועות, ובעיקר תקוות, נודע השבוע כי ענקית הטכנולוגיה, אפל, עומדת לרכוש את חברת אנוביט הישראלית, שמפתחת פתרונות אחסון מבוססי זיכרון פלאש עבור סמארטפונים, מחשבי טאבלט ונגני מדיה, ולהקים בישראל מרכז פיתוח. עבור תעשיית ההיי-טק הישראלית זהו יום חג. אמנם החברה לא צפויה להעסיק בישראל אלפי עובדים, לפחות לא בשלב ראשון, אך הגעתה היא תעודת כשרות נוספת לאיכויות המהנדסים הישראלים. העובדה כי אפל שלחה לישראל מומחים בתחום השבבים מצביעה כי עניינה בישראל מרוכז בתחום, וכי עסקת הרכישה והקמת מרכז הפיתוח, אם יתרחשו, יתמקדו בתחום השבבים.

השחקנים המשמעותיים בעסקה הנרקמת, מלבד אפל ואנוביט, הם החברות דנסביטס ואינטל, ושלושה מנהלים בכירים באפל: גרג קלאוסן, אד פרנק ואהרון אהרון, שצפוי לעמוד בראש מרכז הפיתוח של אפל בישראל.

אנוביט: חברת השבבים הישראלית שעשויה להיכנס לדפי ההיסטוריה

חברת אנוביט מפתחת פתרונות אחסון מבוססי זיכרון פלאש עבור סמארטפונים, מחשבי טאבלט ונגני מדיה, ובין היתר עובדת עם אינטל, סמסונג והייניקס. כמו כן, השבבים של אנוביט משולבים באייפד 2 של אפל. בשנים האחרונות נהפכה אנוביט לשותפה אסטרטגית של אפל ונכנסה לרשימה מצומצמת מאוד של ספקים הפועלים ישירות מול החברה בקופרטינו ולא באמצעות מתווכים. את החברה, ששוכנת בהרצליה פיתוח ומעסיקה 160 עובדים, הקימו שלושת היזמים הוותיקים פרופ' אודי וינשטיין, אופיר שלוי ואריאל מייסלוס. אנוביט מומנה על ידי הקרנות באטרי ונצ'רס, פיטנגו ומשקיעים נוספים, שעד כה השקיעו בחברה יותר מ-70 מיליון דולר, מתוכם 32 מיליון דולר בסבב האחרון שהובילה אינטל קפיטל, קרן ההשקעות של ענקית השבבים אינטל, לפני כשנה.

דנסביטס (DensBits): חברה ישראלית, המפתחת בקר לשיפור פעולת שבבי זיכרון פלאש

במהלך ביקוריהן של משלחות הבכירים מאפל בחודשים האחרונים, נפגשו עם כמה חברות ישראליות לצד אנוביט, בהן חברת דנסביטס (DensBits) ממתמ, פארק ההיי-טק בחיפה. דנסביטס הנחשבת למתחרה של אנוביט, מפתחת אף היא בקרי לשיפור פעולת שבבי זכרון פלאש. החברה, שנוסדה על ידי היזמים אילן חן וחנן ויינגרטן ומעסיקה 25 עובדים, גייסה עד כה 34 מיליון דולר מהקרנות בסמר וסקויה. בשונה מאנוביט המוכרת את הבקרים, מוצר סופי, מוכרת דנסביטס הרשאות לשימוש בטכנולוגיה. ככל הנראה, השיחות של אפל עם דנסביטס לא נשאו פרי.

ג'וני סרוג'י: האיש שלנו באפל, סגן נשיא בחטיבת השבבים של החברה

ההתעניינות של אפל בישראל החלה ב-2008, עם הצטרפותו של ג'וני סרוג'י, איש היי-טק ערבי-ישראלי, תושב חיפה ובוגר הטכניון, לחברה מקופרטינו. לאחר שהשלים תואר שני במדעי המחשב בטכניון ב-1990, הצטרף סרוג'י למעבדות הפיתוח של יבמ בחיפה לתקופה של שלוש שנים. ב-1992 הצטרף לאינטל ישראל, שם שימש מנהל בכיר בתחום טכנולוגיות אימות ומערכות הפצה מבוזרות בחטיבת השבבים. ב-1999 עבר סרוג'י לעבוד במרכז הפיתוח של אינטל בטקסס, שם עסק בפיתוח שבב הפנטיום.

ב-2003 שב סרוג'י למרכז הפיתוח של אינטל בישראל לתקופה של שלוש שנים, לאחריה מונה למנהל פיתוח יחידת המעבד המרכזי בשבבי POWER7 ביבמ. ב-2008 הצטרף סרוג'י לאפל כמנהל בכיר ביחידת השבבים למכשירים ניידים באפל, וב-2011 מונה לסגן נשיא בחטיבת השבבים של אפל. במשרד הפטנטים האמריקני רשומים על שמו של סרוג'י שני פטנטים, ששניהם נרשמו ב-2009, בתקופה שבה כבר הועסק באפל. שני הפטנטים עוסקים במתודולוגיות לפיתוח שבבים, ומאפשרים בין היתר ביצוע סימולציות שיכולות להקטין את צריכת האנרגיה של השבבים המוגמרים.

אד פרנק: סגן נשיא בכיר בחטיבת המו"פ של אפל

ב-2003 מונה פרנק לסגן נשיא למו"פ בחברת השבבים העולמית ברודקום. במסגרת תפקידו היה אחראי על תחום ההנדסה ושימש בתפקידי מפתח בניהול עסקיה של ברודקום ובפיתוח אסטרטגיית הקניין הרוחני של החברה. זאת, לאחר שברודקום רכשה ב-1999 את חברת Epigram, שפרנק היה מייסד שותף בה. לפני כן הוא עבד בסאן מיקרוסיסטמס, בפרויקט שבמהלכו הומצאה שפת התכנות ג'אווה. פרנק רשום כממציא של יותר מ-35 פטנטים. גרג קלאוסן: מנהל פיתוח מוצרים בכיר באפל

לקלאוסן ניסיון עשיר בעולם השבבים - מאז שנות ה-90 עבד בחברות שבבים מובילות, כמו טקסס אינסטרומנטס וסאן מיקרוסיסטמס. לאפל הגיע ב-2003, ומאז הוא מתמחה בהנדסת מוצר הקשורה לייצור שבבים. קלאוסן שהה השבוע במלון בחיפה יחד עם אד פרנק, והצטרף אליו לכמה פגישות, שבהן ייתכן כי נפגשו עם נציגי אינטל באזור מתמ בחיפה.

אהרון אהרון: יעמוד בראש המרכז שאפל צפויה להקים בישראל

לפי מידע שהגיע לידי TheMarker, אהרון נמצא בחודש האחרון להשתלמותו במשרדי אפל בארה"ב. אהרון החל את הקריירה הטכנולוגית שלו בשירות ביחידת עילית בחיל המודיעין. לאחר השלמת לימודים לתואר ראשון במדעי המחשב ולתואר שני בהנדסת אלקטרוניקה בטכניון, הצטרף ב-1983 למעבדות יבמ בחיפה. במשך 14 שנות עבודתו ביבמ ישראל קודם אהרון לתפקידי ניהול שונים. ב-1997 הצטרף לחברת השבבים צורן כסמנכ"ל פיתוח, ובהמשך הפך לסמנכ"ל תפעול בחברה - תפקיד שבמסגרתו ביצע רילוקיישן לקליפורניה.

ב-2001 פרש אהרון מצורן וחזר לישראל כדי לעמוד בראש חברת Seabridge, מפתחת פתרונות תקשורת מהוד השרון, שנרכשה על ידי סימנס ארבע שנים לפני כן תחת השם "רדנט" (Radnet). ב-2003 הקים יחד עם אמיר בארי ודוד גזל את חברת Camero, מפתחת מצלמות מכ"ם, המאפשרות צפייה דרך קירות ומיועדות בעיקר לגופי ביטחון. ב-2009 פרש מתפקיד מנכ"ל החברה ומונה ליו"ר. במקביל, שימש אהרון ב-2004-2010 יו"ר חברת Discretix הישראלית, המפתחת שבבי אבטחה למכשירים סלולריים.

אהרון, הנמנה על "מועדון ה-100" - ארגון בוגרי הטכניון הפועל לקידום המוסד ולפיתוח החינוך המדעי והטכנולוגי בישראל, חבר גם בוועדת ההיגוי של "ביזטק", תחרות היזמות הארצית של הטכניון.

אינטל: ענקית השבבים העולמית, בעלת מניות באנוביט

גם ענקית השבבים אינטל ממלאת תפקיד בגישושים של אפל בישראל. אינטל קפיטל, קרן ההשקעות של אינטל, הובילה את סבב הגיוס האחרון באנוביט בנובמבר 2010, שבמסגרתו הושקעו בחברה 32 מיליון דולר - כך שכיום אינטל היא בעלת מניות בחברה. כמו כן, הטכנולוגיה של אנוביט משולבת בשבבים של אינטל, שהיא אחת מספקיות זכרונות הפלאש של אפל. לבסוף, אינטל הקימה בישראל מרכז פיתוח שבבים, וקיבלה לשם כך סיוע ממשלתי. לכן, אפל יכולה ללמוד מניסיונה של אינטל בישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}