כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

המבנה הגדול ביותר מאז החומה הסינית יבנה מתחת לפני הים

מדענים אירופים מתכננים את המבנה השני בגודלו בהסטוריה: רשת חיישנים עצומה שתעזור לחקור את היקום הגדול - ותיבנה על קרקעית הים התיכון

השוואה וירטואלית של מגדל KM3NeT מול הבניינים הגבוהים בעולם  צלם: יח"צ
השוואה וירטואלית של מגדל KM3NeT מול הבניינים הגבוהים בעולם צלם: יח"צ

שליחת מצלמות מעופפות, אסטרונאוטים ורובוטים מתוחכמים לחלל כדי לחקור את מסתרי היקום היא מרוץ שככל הנראה לא ייפסק לעולם. אך נראה שמדענים אירופאים חושבים שדווקא צילום מתקדם בתוך כוכב הלכת שלנו עשוי לספק תשובות לשאלות רבות המציקות להם. לאחר שבקיץ הוכיחו, לטענתם, את קיומם של חלקיקים תת-אטומיים בשם נייטרונים, מתכוונים עתה מדענים איטלקים להשתמש בהם ככלי מחקר למסתרי העולם.

המדענים מהמוסד הלאומי לפיזיקה גרעינית באיטליה מתכננים להקים עתה את המבנה הגבוה ביותר בהסטוריה האנושית והשני בגודלו אחרי החומה הסינית: רשת חיישנים מתוחכמת שתורכב מ-30 מגדלים בגובה יותר מ-800 מטר, וככל הנראה גם יותר מ-828 המטרים אליהם מתנשא מגדל "בורג' חליפה", המגדל הגבוה בעולם. הרשת תתפרש על שטח של כמה קילומטרים רבועים, ותכיל 37,200 חיישני אור מתוחכמים שינסו ללכוד את החלקיקים החמקמקים, שלטענת הפיזיקאים נעים מהר יותר מהאור ומגיעים לכדור הארץ מהתפרצויות שונות בחלל.

בפרויקט ההקמה, שכרגע עונה לשם KM3NeT ("טלסקופ נייטרונים בנפח קילומטר מעוקב") ישתתפו כ-40 מוסדות מ-10 מדינות ברחבי אירופה, והממשלה האיטלקית כבר הקציבה כמעט 21 מיליון אירו לשלב הראשון שלו. אך רובנו לא נזכה להתפעל ממנו במו עינינו. זאת מאחר והפרויקט כולו מוקם על קרקעית הים התיכון, קילומטר שלם מתחת לפני הים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}