כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אוגדת איו"ש תרגלה חטיפת חיילים: "מדובר באיום קונקרטי"

אוגדת איו"ש תרגלה חטיפת חיילים: "מדובר באיום קונקרטי"

התרגיל באיו"ש, השבוע. צילום: בן-איש רביבו, דובר צה"ל
התרגיל באיו"ש, השבוע. צילום: בן-איש רביבו, דובר צה"ל צילום: בן-איש רביבו, דובר צה"ל



10:44, ציר בקרבה לצומת עמנואל שבאפרים. רכב ישן וכחול מסוג סובארו עומד בצידי הדרך המובילה לנחל קנה. לצידו עומדים שני אזרחים, הנראים כאובדי עצות אל מול מכסה המנוע הפתוח. רכב מנהלתי של חטמ"ר אפרים שעובר בציר עוצר ליד הרכב, מנסה לסייע. “מה קרה פה?”, מתעניין אחד החיילים. “אל-מוטור, אל-מוטור", מחווה על המנוע החשוף הפלסטיני עטוי מעיל אפור ורחב, “מת, מנוע, מת".

בעוד שהחיילים מתקרבים אליהם, הפלסטיני במעיל האפור שולף במיומנות אקדח, ויורה בשניים מהחיילים ההמומים שקורסים אחורנית. תוך פחות מדקה צמד המחבלים משתלט על החייל השלישי ודוחף אותו לסובארו הכחולה. 10:46. הם זורקים שני רימוני הלם ורימון עשן שמזעזעים את הוואדי השלו, ובחריקת בלמים מצמררת פונים צפונה, כשבידיהם החייל החטוף.

התרחיש הזה עלול להיות אמיתי, אך השבוע מדובר רק בתרגיל. כך החל תרגיל החטיפה החטיבתי של חטמ"ר אפרים. בתרגיל, שנמשך למעלה מ-48 שעות, תורגלו כלל הרמות והדרגות החטיבתיות במהלך אירוע חטיפה, תוך מעבר האירוע לחטיבות מרחביות נוספות: שומרון, בקעה ובנימין.

“החטיבה מתמודדת עם מגוון רחב של אירועים, ומבחינתנו האירוע המסוכן ביותר הוא אירוע חטיפה", אמר לאתר צה"ל סגן מפקד חטיבת אפרים, סא"ל צור הרפז. "התרגיל הזה מגביר את מוכנותנו ובסופו של דבר נדע להתמודד כך בצורה הטובה ביותר עם אירוע מהסוג הזה", הוא הדגיש.

רע"ן אבי"ב (אבטחה, בטיחות, ידע ובקרה), סא"ל אייל דגן הסביר כי "המטרה היא לתרגל את כוחות החילוץ של פיקוד המרכז בהתמודדות עם אירוע חטיפה, וכן להעלות את מודעות החיילים לאירוע החטיפה".

לדבריו, ל"עסקת שליט" ולשחרור הקרב של 550 האסירים לעזה ולאזור יהודה ושומרון, אין קשר ישיר לתרגיל. "התרגיל נולד בעקבות איום קונקרטי לחטיפת חיילים באזור, ואנו צריכים להיות מתורגלים לקראת כך", הסביר סא"ל דגן, שציין כי באחרונה הוכנסו שינו נהלים בפיקוד מרכז בעקבות האיומים, בין היתר ניתן דגש לתדרוך חיילים המשרתים באיו"ש, הקרנת סרט על חטיפות, שינוי נהלים בהיבט ההתנהגות וכן עדכון לנוהל "חניבעל", המופעל בעת חטיפה.

מחפשים אחר החטוף: מצבע הכומתה ועד התרמילים בזירת האירוע

אין רגע דל. הלוחמים המדמים את החוטפים התכוננו מבעוד מועד, עטו בגדים אזרחיים, הצטיידו בזוג רכבים והתעדכנו בהנחיות בטיחות מחמירות. המטרה: לתעתע בחטמ"ר. האמצעי: הסחת דעת על ידי רכב חולף "פלסטיני" נוסף, שידרים עד אזור רמאללה, בעוד שהרכב החטוף יעשה מסלול פתלתל דרך שומרון, הבקעה ובנימין.

10:47, הזירה אפופת עשן סמיך. רבש"ץ (רכז ביטחון ישובי צבאי) היישוב יקיר שמשקיף מהגבעה הקרובה ממהר להגיע, בעוד שרכב ההסחה חולף על פניו. "יש חטוף!", צועקים הפצועים לעברו. הרבש"ץ רוכן מעליהם, מתחקר אותם ובמקביל מדווח וקורא לצוותי הצלה הסמוכים. השעה כמעט 11. הכוחות מתחילים לזרום בהמוניהם: הגשש תר אחר עקבות וסימני צמיגים, התאג"ד קובע את מות אחת החיילים שהספיק להפוך לבובה מגואלת בגואש אדום עז ומתחיל לטפל בפצוע השני, והמילואימניקים מאבטחים את הנקודה.

מפקד חטיבת אפרים, אל"ם רן כהנא, מגיע לגזרה קצת אחרי ומיד מנסה לגבש הערכת מצב ראשונית. הוא מתחקר את החייל, דולה כל פרט מצבע הכומתה של החייל החטוף ועד לתרמילים שהגשש מצא בזירת האירוע. משטרת ישראל וכוחות נוספים מגיעים, רוכנים מעל מפות, מאזינים לדיווחים חריגים ומחפשים אחר דבר אחד - החייל החטוף.

"כל סימני הדם הלכו צפונה?", שואל המח"ט ברצינות. "כן", מאשר הגשש בניד ראש. המשטרה וחלק מהכוחות נשארים, אבל הרוב כבר ממהרים לקפוץ ל"סופות" שלהם ופותחים במרוץ כנגד הזמן. בהמשך, בעקבות מעצרי דמה שיבוצעו על-ידי יחידות משתלטות הקשורות בעקיפין לאירוע, יגיע מידע על סייעני החוטפים. מקצה חוט לקשר האוגדה והפיקוד אמורים להתיר את הסבך, ולמצוא את החייל.

לפני כחודש חטמ"ר הבקעה תרגל חטיפת חייל ממחסום בקעות, בשיתוף עם מחלקת הבקרה באגף המבצעים ותחת פיקוחו של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. מאז שחרורו מהשבי של גלעד שליט ובעקבות איומי חטיפה הנשמעים ביתר שאת במספר גזרות בצה"ל נותנים דגש רב יותר לנושא, ואף מתגברים את מבצעי החטיפה של משטרה צבאית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}