כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ועדת הכלכלה: התיקרות החשמל מכה קשה

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה דיון מיוחד בנושא החשש מפני עליית תעריף החשמל בעשרות אחוזים • "ההתייקרות הזו היא מכה קשה מאוד והיא הדבר האחרון שהחלשים צריכים"

ועדת הכלכלה: התיקרות החשמל מכה קשה

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד בנושא החשש מפני עליית תעריף החשמל בעשרות אחוזים.

יו"ר הוועדה, כרמל שאמה-הכהן, פתח את הדיון ואמר: "כולנו שמענו בחרדה על התייקרות של כ-30% בתעריף החשמל, ההתייקרות הזו היא מכה קשה מאוד והיא הדבר האחרון שהחלשים צריכים".

שר התשתיות, עוזי לנדאו, אמר כי חלק מהפתרונות הם להפחית את הבלו על הדלק והסביר כי האוצר עוסק בנושא, אך טרם הוחלט סופית בעניין. לדבריו, הבעיה העיקרית לעלייה הצפויה נובעת מהפסקת הזרמת הגז המצרי בינואר השנה. באשר לתנודות במחירים אמר לנדאו, כי הוא התנגד בעבר להורדות המחירים. הוא הוסיף כי צריך להקים קרן כספית שתאזן את המשק מתנודות חדות מידי.

רכז התשתיות באוצר, אודי אדירי, אמר כי האוצר מנסה להסדיר "החלקה" של העלאת תעריף החשמל ולפרוס אותה על פני מספר שנים. הוא הוסיף כי נבחנים דברים נוספים בתחום הפחתת המס על הדלקים וצריך גם לייצר התייעלות וחיסכון בחשמל במשק. "גם אחרי שנעשה את כל אלה המחיר עדיין יעלה", הדגיש אדירי. הוא סירב להתייחס למספרים סופיים, אך אמר כי פריסת העלאת התעריפים והמאמצים הנוספים יוכלו למתן את העלייה באופן ניכר.

יושבת הראש הזמנית של רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש, אמרה בשנים האחרונות ירד תעריף החשמל בזכות המעבר לשימוש בגז. לדבריה, השיבושים באספקת הגז המצרי ועליית מחירי הדלקים בעולם הובילה בשנה האחרונה לעליית של 20% במחיר החשמל, שמותנה בעזרת האוצר.

באשר לשנה הבאה אמרה פרקש כי תרחיש הקיצון החיובי, אם הגז יזרום בצורה חלקה, ניתן אפילו לדבר על הוזלה קטנה בתעריף החשמל. אולם מצד שני התרחיש הסביר יותר מדבר על מחסור בגז ועליית מחירי הדלקים שמוביל לעלייה של 30% במחיר החשמל. היא הוסיפה כי הכלים למיתון העלייה הם בידי האוצר בתחום המיסי, חברת החשמל יכולה לתרום בהתייעלות. "באמצע 2013 ייכנס ספק גז חלופי ואז שוב תהייה הוזלה בתעריף", אמרה.

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, אמר כי הפסקת אספקת הגז המצרי היתה אירוע חיצוני ברמה לאומית. הוא הוסיף כי חברת החשמל מבצעת תהליכי התייעלות וקיצצה כבר השנה חצי מיליארד שקל מהוצאותיה ובשנה הבאה תקצץ 2.5 מיליארד שקל, עם זאת הוא הבהיר שהתרומה של זה לתעריף החשמל היא נמוכה שכן עיקר ההוצאה נובעת ממחירי הדלקים.

באשר לשאלת האם המדינה צריכה לשאת בגירעונות של חברת החשמל אמר השר לנדאו: "זה מאבק פילוסופי של אגף התקציבים באוצר כדי להוריד את חברת החשמל על ברכיה, כדי שכשנגיע לדיונים על פיצולה היא תהייה חלשה, אבל בסוף מי שישלם את המחיר זה הציבור". השר התייחס גם לסוגיית התעריפים הדיפרנציאלים ואמר כי לדעתו צריכים להיות 3 מדרגות, תעריך נמוך לחלשים, תעריף ביניים לרוב הציבור ותעריף גבוה לצרכנים הכבדים.

השר לנדאו טען עוד כי מסקנות ששינסקי גרמו לנזקים ובגלל המסקנות נדחים חתימת הסכמי הגז עם חברת החשמל. אדירי טען מנגד כי ששינסקי לא עיכב ולו ביום אחד את פיתוח מאגר תמר וכי מה שעיכב את הגעת הגז הוא הכישלון להזרים את הגז מהכניסה הצפונית סמוך לחוף דור.

ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' טענה, כי צריך לבקש סליחה מחברי הכנסת שהתנגדו לששינסקי. ח"כ שאמה-הכהן אמר בתגובה כי ששינסקי לא גרם שום נזק וגם אם נגרם נזק קטן, הוא בטל בשישים לעומת התועלת שתצמח ממסקנות ששינסקי בעתיד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}