כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אלימות הימין הקיצוני • גינויים מימין ומשמאל

הפגיעה במח"ט הבקעה והאירועים האלימים האחרונים בהם היו מעורבים פעילי ימין קיצוני - גררו גינויים חריפים מימין ומשמאל • נתניהו: "אנחנו נעצור את הנגע הזה"

מגנה. בנימין נתניהו. צילום: יעקב כהן
מגנה. בנימין נתניהו. צילום: יעקב כהן

לפני שעה קלה כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינוס חירום כדי לדון באירועים האחרונים והאלימים שבהם היו מעורבים פעילי 'נוער הגבעות'.

הדיון נערך בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון והמערכת המשפטית. נתניהו הנחה את הגורמים השונים להגיש לו תוכנית חירום לטיפול בנגע.

"אסור לתת לו להתפשט צריך לעצור את זה עכשיו", גם אמר נתניהו במהלך דברים אותם נשא באירוע לזכרו של דב שילנסקי ז"ל. "יש היום גרעין מתוכנו, גרעין קטן מאד שמדבר על עבריינות אידיאולוגית. אין דבר כזה עבריינות אידיאולוגית, יש עבריינות", אמר.

נתניהו הוסיף כי "אף אחד אינו רשאי לפרוע חוק איש אינו רשאי להרים יד על חיילי צה"ל, איש אינו רשאי להרים יד על שוטרי ישראל, זה הבסיס של הדמוקרטיה, הבסיס של החוק. נאמני ארץ ישראל מתוך ההתיישבות ומחוצה לה מבינים את העקרון הזה. לא אסבול פורענות שכזאת. זה דבר קטן שיכול להיות נגע גדול ואנחנו נעצור אותו".

ב'קדימה' מיהרו ללגלג על הכינוס ואמרו כי "דיון החירום היחיד לו זקוקה ישראל צריך להתקיים בקלפי. כל עוד נתניהו שבוי מרצון של הימין הקיצוני, המצב רק יחמיר".

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס הבוקר בדברים אותם נשא במהלך סיור בעיר לוד, להתפרעויות בגבול הירדני ובבסיס צה"ל. קודם לצאתו לסיור שוחח עם הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ וקיבל עדכון מלא על אירועי ליל אמש.

"זה אחד הארועים החמורים שידענו. הוא מהווה חציית כל הקווים האדומים. על אירוע כזה נאמר ׳מהרסיך ומחריביך ממך יצאו׳", אמר פרס, והוסיף כי "זה עלבון שזרקו אבנים על חיילי צה״ל שמגינים עליהם יום ולילה ופצעו קצין צה״ל. אסור שאירועים כאלה יחזרו בארץ הזו ויש למצות איתם את מלוא חומרת הדין. לא ניתן שמתפרעים ישתוללו, יכתיבו את סדר היום, ימיטו בושה על מדינת ישראל ויפגעו ביחסינו עם הפלשתינאים, הירדנים ושכנינו האחרים מאיתנו, ממדינת ישראל, יוצאים אנשים שמביאים כבוד, הישגים אולימפיים ופרסי נובל, ומיעוט קיצוני מביא בושה ומסב נזק רב למדינה. לא ניתן להם להכתיב את הטון״.

גם ח"כ עתניאל שנלר מ'קדימה', תושב ההתנחלות מעלה מכמש ולשעבר מזכ"ל מועצת יש"ע, הגיב בחומרה לאירועים ואמר כי "מקומם של פורעי החוק מהשומרון בכלא לצד המחבלים הפלשתינים". יחד עם זה, לדעתו, התקשורת עושה עוול בהגדרתה את פורעי החוק של היממה האחרונה כמתנחלים. "האנרכיסטים המוסתים הינם האויב הגדול של המתנחלים אשר במעשי החבלה והאלימות שלהם פוגעים בסופו של דבר במפעל ההתיישבות".

שנלר קורא לנהוג כלפיהם "באפס סובלנות וללא מורא, להעמידם לדין ולמנוע את זכותם לשרת בעתיד בצה"ל מקומם אחר סורג ובריח יחד עם שולחיהם ומסיתיהם".

לגבי פעילי הימין הקיצוני שפלשו לירדן אמר שנלר כי "במעשיהם הורסים האנרכיסטים את הגשר היהודי להר הבית, ועלולים לגרום להפקעת הריבונות הישראלית על נכסי צאן הברזל של עמנו". שנלר סבור כי הפעילים הללו "שכחו את השכל בצד הישראלי".

גינה את האירוע גם ראש עיריית אריאל, רון נחמן, שאמר כי "פעולות מסוג זה פוגעות בתושבים הישראלים ביו"ש".

גם חבר הכנסת אורי אריאל מהאיחוד הלאומי גינה ואמר: "הפריצה למחנה והפגיעה ברכוש צה"ל הינו מעשה פסול ביותר, ואני מגנה את הפורעים שהשתתפו. מדובר באירוע חמור שאסור שיחזור על עצמו בשום צורה ואופן, ואני מצפה שמערכת החוק והמשפט תדע לטפל בתופעה ביד קשה באופן דחוף".

הערב אף מתארגנות ברחבי יהודה ושומרון הפגנות בהשתתפות מאות תושבים המבקשים לחזק את הלוחמים ולומר להם "כולנו צה"ל". ההפגנה המרכזית תתקיים בשעה 17:30 מול חטמ"ר אפריים, בכניסה לקדומים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}